INTERVJU: Denne uken starter Oslo World Music Festival. Årets tema er ”Sterke kvinnestemmer”. – Vi har hentet artister fra land der kvinnestemmen har hatt en annen betydning enn hos oss, og presentere et bredt kvinnestemmeprogram som ikke nødvendigvis fremstiller kvinner som ofre i krig eller som undretrykte, men som sterke musikalske og politiske forbilder, forteller festivalsjef Alexandra Archetti Stølen til Ballade.

Queendom_Oslo World Music Festival 2007

Av Bjørn Hammershaug

Verden i Norden startet i 1993, men for 6 år siden skiftet festivalen navn til Oslo World Music Festival.

Oslo World Music Festival setter i år fokus på ”Sterke kvinnestemmer”. Tematikken understrekes med artister som kommer blant annet fra Irak, Makedonia, Sør-Afrika, Marokko og Mali. Noen synger ut mot kvinneundertrykking og politisk urettferdighet, mens andre hyller sine musikalske forbilder. Blant de som dukker opp finner vi Esma Redzepova (Makedonia), Najat Aatabou (Marokko), Simphiwe Dana (Sør Afrika), Mari Boine (Norge) og den spanske flamencostjernen Estrella Morente som åpner hele festivalen i morgen for et utsolgt Rockefeller

Sterke kvinnestemmer, bredde profil

Hvorfor dette temaet ”Sterke kvinnestemmer”, daglig leder Alexandra Archetti Stølen?

— Vi har gjennom årene hatt besøk av mange sterke stemmer, men i år hadde vi lyst til å sette et ordentlig fokus på dette. Vi har hentet artister fra land der kvinnestemmen har hatt en annen betydning enn hos oss, og presentere et bredt kvinnestemmeprogram som ikke nødvendigvis fremstiller kvinner som ofre i krig eller som undretrykte, men som sterke musikalske og politiske forbilder.

Archetti Stølen sier at fellesnevneren for alle artistene er at de synger usedvanlig vakkert og at utvalget er foretatt ut fra musikalske kvalitetskriterier.

— En annen fellesnevner for mange er at dette er kvinner som har stått opp for sine meninger og brukt kunsten til å formidle noe til publikum. Dette er jo i stor grad snakk om artister som kommer fra mange land der kvinnestemmen ikke høres like godt som mannstemmen. Det er snakk om sterke personligheter, for eksempel Esma Redzepova fra Makedonia som har gjort veldig mye for sigøynerfolket og helsevesenet i sitt hjemland. Hun har bruk musikken konkret til å gjøre noe for sitt folk. En artist som Simphiwe Dana kommer selvsagt ikke utenom det som har skjer i sitt hjemland (Sør-Afrika), Rachid Taha (Algerie/Frankrike) er en erklært motstander av islamsk fundamentalisme og Najat Aatabou fra Marokko kan nærmest omtales som en ”militant feminist”.

Finnes noe av det samme engasjementet blant de norske artistene dere presenterer?

— Jeg vil si det. En gjeng som Queendom er jo meget engasjerte. Men det er klart at det er noe annet å vokse opp i Norge enn i Soweto. Det blir en annerledes virkelighet. Selv om engasjementet ikke forstås umiddelbart ut fra språket de enkelte artistene synger på, så ligger det likevel en annen stemning bakt inn i musikken deres, og utdypet i intervjuer kommer det tydeligere frem at dette er artister som er opptatt av ting som betyr noe.

— Men det er viktig å frem at det er et stort spenn blant disse artistene og at vi har lagt vekt på å presentere bredde i programmet, og det på en positiv måte. Vi søker bredde både i genre og i land. Det er langt fra Valkyrien Allstars til Esma Redzepova, men det bidrar også til at programmet blir spennende, understreker Archetti Stølen.

Åpne mot verden

Festivalsjefen sier at årets Oslo World Music Festival blir mer sentralisert enn tidligere, med hovedvekten av konsertene på Rockefeller/JohnDee og Cosmopolite skaper de et sentrum i sentrum.

— Publikum skal se hvor de er allerede når de er ute på gaten. Vi skal gjøre noe med uterommet, og forsøke å skape en mer intim festivalfølelse enn tidligere.

Da du tiltrådte som ny leder for festivalen i 2006 uttalte du at ”Musikk er en måte å besøke et sted man aldri har besøkt, høre noe man ikke kjenner og kanskje til og med la seg begeistre over noe helt ukjent som man plutselig blir berørt av.” Vil du si dette er en holdning som gjenspeiles også i årets program?

— Ja, der ligger mye av kjernen i vår virksomhet. Vi skal være åpne mot verden og mot ukjente artister som er store utenfor vår sfære. En artist som Rachid Taha spiller for eksempel for et fullt Olympiastadion i Paris tre kvelder på rad. Der ligger det selvsagt en utfordring for oss å gjøre det kjent at det er verdensstjerner vi har på besøk. Igjen har Oslo World Music Festival mange store artister som gjester Norge for første gang.

Archetti Stølen sier det er tøff kamp om plassen i de store mediene:

— Det er jo mer interessant å skrive om hvem som går ut av Idol eller Skal vi danse, og det er den spalteplassen vi konkurrerer om. Det er en utfordring, selv om jeg må si at vi får plass også hos de store tabloidene.

Verdensmusikk

Hvordan har holdningen til ”world music” endret seg siden festivalen startet for 14 år siden?

— Det har vært et negativt fokus på World Music som et begrensende begrep. Det er litt sant som Timbuktu uttalte i fjor, at World Music er som å legge bananer, appelsiner og epler på samme fat og kalle alt for frukt. Det er et samlebegrep i mangel av noe annet, men i stedet for å la de bli begrensende ønsker vi å vise at det er bredt begrep som virker utvidende.

Her mener Alexandra Archetti Stølen at noe av den viktigste funksjonen til Oslo World Music Festival ligger:

— Mange forbinder ”World Music” som noe negativt, samtidig som vi opplever at mange som har vært på konserter som de har digget uten å vite at de har vært på festivalen. Jeg tror bare folk får godta navnet, og heller lese programmet skikkelig, oppfordrer Archetti Stølen.

Dere har tidligere fått noe kritikk for at dere i for liten grad slipper til Norges egne verdensmusikere. Hvordan forholder festivalledelsen seg til dette i år?

— I år synes jeg vi klarer oss veldig bra. Vi har Karl Seglem, El Axel, Mari Boine, Valkyrien Allstars og Queendom for å nevne noen, så det bør ikke være noe å klage på, sier festivalsjefen med et smil.

Hun kan fortelle at forhåndsinteressen har vært stor så langt, at åpningskonserten med spanske Estrella Morente er utsolgt, og håper på et totalsalg på 10 000 billetter.

Til slutt; hva vil du selv trekke frem som høydepunkt på årets festival?

— Rachid Taha er jo en levende legende! Jeg vil også nevne Esma Redzepova som en makedonsk sigøynerdronning, Orange Blossom som fort kan bli favoritter til sommerfestivalen, Seun Kuti og selvsagt Cesaria Evora. Ja, egentlig har lyst til å anbefale hele programmet avslutter en spent og glad festivalsjef. I morgen er ventetiden over og alt er klart for en uke med musikk uten grenser i Oslo.

Oslo World Music Festival foregår på Rockefeller, John Dee, Kulturkirken Jakob, Parkteatret, Belleville, Cosmopolite og Fabrikken i perioden 30. oktober – 4. november.

Se festivalens hjemmeside for fullt program, artistbeskrivelser og nødvendig informasjon.

Publisert:

Del: