– Mange av de internasjonale navnene er ikke så store lenger i forhold til den norsk jazzen. Artister som Bugge Wesseltoft, Solveig Slettahjell, Sidsel Endresen og Supersilent har kommet i fokus også i utlandet. Slik forklarer daglig leder i Nattjazz, Jon Skjerdal vektlegging av norske utøvere på programmet. At forsalget er på samme nivå som de tre foregående årene, tyder på at det blir folksomt på Kulturhuset USF i perioden 19.-29. mai.

Susanna and the Magical Orchestra

Av Tormod Halleraker

Verken hotellstreik eller journaliststreik skremmer Skjerdal. Han er en ringrev som i løpet av årets festival passerer 2000 arrangerte konserter.

— Vi er vant til streiker og har alternative planer dersom det skulle bli behov for. Så langt er ikke hotellet vi bruker berørt av streiken, men får vi bryggeristreik kan Nattjazz risikere å bli Norges første rene rødvinsfestival, humrer han.

Foruten utekonsertene i Vågsbunnen vil alt foregå på Kulturhuset USF i Bergen.

— Vi har utvidet deler av festivalområdet, blant annet er det et nytt inngangsparti med skulpturutstilling i foajeen. Cinemateket er forvandlet til en jazzlounge og hovedscenen i Røkeriet er bygd om. Det har tatt oss tre uker med 500 timer dugnadsarbeid, noe publikum kommer til å merke i form av en bedre tilrettelagt festival.

Av de langveisfarende utøverne på programmet har Skjerdal størst forventninger til den Tysklandsbaserte libaneseren Rabih Abou-Khalil.

— Han er en verdensmusiker med røttene i den arabiske tradisjonen. I Rabih Abou-Khalils spill brukes strengeinstrumentet oud på en følelsesladet måte. Dette er en artist som er stor nedover i Europa, men få kjenner til her hjemme.

Nattjazz har lenge hatt et tydeligere fokus på verdensmusikk enn de andre norsk jazzfestivalene. På årets program står Omara Portuondo fra Buena Vista Club, og Manuo Gallo, bedre kjent som bassist i Zap Mama. Man kan også stifte bekjentskap med den sicilianske vokalisten og trompetisten Roy Vaci, som blant annet har spilt med Manu Chao.

Men det er den norske jazzen som dominerer. Arve Henriksen, Bugge Wesseltoft New Conception of Jazz og Audun Kleives Generator X er alle plateaktuelle i disse dager. Hanne Hukkelberg, Susanna And The Magical Orchestra, Solveig Slettahjell og Merriwinkle med Sidsel Endresen, Christian Wallumrød og Helge Steen har alle sluppet kritikerroste album tidligere i år. På sidelinjen finner vi hiphoplaget Sidebrok og gjenforeningskonsert med Barbie Bones.

— Norske jazzartister er flinke til å tenke fritt og skape sin egen musikk uavhengig av tradisjon og sjanger. Dette forklarer mye av oppblomstringen som har skjedd, mener Skjerdal.

Det skal i år fremføres to bestillingsverk. Det første er laget av gitaristen Thomas T. Dahl, kjent fra Krøyt og Dingobats. Verket er skrevet for Norsk Hydros åpning av nytt oljehovedkvarter på Sandsli i juni, men en utvidet versjon har altså funnet veien til Nattjazz.

— Dette er elektronicajazz med sterke melodilinjer og markante gitarer.

Med seg på laget har Dahl gitarist Nils Olav Johansen, saksofonist Eirik Hegdal, trommeslager Kenneth Kapstad, samt det bergenske multitalentet Mads Grønner, som tar seg av programmeringen.

Det andre bestillingsverket er en resirkulering av perkusjonisten Terje Isungsets “Tre” fra Nattjazz 2000. I “Vox” er trematerialet og rytmikken tonet ned til fordel for et mer vokalbasert uttrykk. Bandet til Isungset består av vokalistene Unni Løvlid, Magnar Bernes, Stig Sandbakk og Grutle Kjellson (også bass), i tillegg til Per Jørgensen (trompet, vokal), Hilmar Jensson (gitar, elektronikk), Jorma Tapio (bassklarinett) samt trommeslager og perkusjonist Paolo Vinaccia.

Hele programmet for Nattjazz 19.-29. mai finner du på http://nattjazz.no.

Publisert:

Del: