Schous_flyer

Startskudd for Schous kulturbryggeri

Førstkommende lørdag markeres startskuddet for byggingen av Schous kulturbryggeri i Oslo. Hit kommer både politikere og en rekke artister. Kultursenteret vil bestå av fire bærebjelker; øvingshotell, senter for populærmusikk, riksscene for folkemusikk og en kulturstasjon for barn og unge.

Kalender

Av Bjørn Hammershaug

Høsten 2009 åpner det omfattende Schous kulturbryggeri i Oslo sentrum med Riksscene for folkemusikk, senter for populærmusikk, øvingslokaler og kulturstasjon for barn og unge. I helgen arrangeres det offisielle startskuddet, og i den anledning huket Ballade tak i en av de aktive bak denne storsatsningen.

Initiativtaker for Senter for populærmusikk, Svein Bjørge, ser frem til at kultursenteret nærmer seg en realitet:

— Det er veldig tilfredsstillende. Dette er noe vi har jobbet med lenge, det er et stort prosjekt og det vil få enorm betydning på norsk musikkliv, sier Bjørge, og utdyper:

For hele bransjen

— Nå blir det endelig mulig å fortelle historien om norsk populærmusikk på en skikkelig måte. Den påvirkningen norsk populærmusikk har hatt både på kulturlivet og samfunnslivet tror jeg er langt større enn folk forstår. Senteret for populærmusikk skal være et sted for å få denne historien, men også et sted for inspirasjon.

Bjørge kan fortelle at senteret satser aktiv på den interaktive delen i museet, men vektlegger også at dette skal være et se- og møtested for hele bransjen, med showcaser, pressekonferanser, debatter, møter og intervjuer.

— Vi arbeider i tett dialog med musikkbransjen. Vi har opprettet syv referansegrupper med 8-10 personer i hver gruppe, som inkluderer både artister, bookingagenter, management og så videre, forteller Bjørge. Han vektlegger at det er bransjen som skal komme innspill i innholdsdelen:

— Det er kanskje jeg og kunstnerisk leder Paal Ritter Schjerven som har dratt det hele i gang, men det er ikke vi – og heller ikke kommunen – som skal definerer innholdet. Det er det tilbakemeldinger fra bransjen som skal gjøre.

Ikke i konkurranse med Trondheim

Hva synes du om bruksdelingen dette huset vil få?

— Det har vært et mål å få til et slik flerbrukssenter og samle flere aktører for å lage et unikt kultursenter. Da kan vi også profittere på hverandres kunnskap på en positiv måte.

Svein Bjørge forteller at Oslo er litt foran Rockmuseet i Trondheim i prosessen, men han ser ingen fare for at senteret for populærmusikk vil ”konkurrere” med trønderne.

— Det er ikke vår intensjon i det hele tatt. Vi ønsker et tett samarbeid med Rockmuseet, slik vi gjør det med regionale senter som vil komme, og ønsker å dele både på innhold og prosessen frem til vi åpner. Vi har for eksempel mange av de samme utfordringene i forhold til digitalisering og rettighetsproblematikk, og det ønsker vi å gjøre i samarbeid med Rockmuseet.

Hva blir de største utfordringene for å holde kulturbryggeriet levende og aktuelt for brukerne?

— Vi må gjøre det attraktivt, og målet er at mye skal skje her hele tiden. Vi skal for eksempel ha en hel etasje med temautstillinger som skifter jevnlig. Det være seg historiske og dagsaktuelle tema, samtidig som vi kanskje også vil se litt i glasskula for å se hva som kommer til å skje.

Prestisjeprosjekt

Svein Bjørge er positiv til samarbeid med Oslo kommune i denne prosessen:

— All ære til Oslo kommune. De har gått inn her med flere hundre millioner i det som er litt av et prestisjeprosjekt. Jeg synes de også bør berømmes her, det har i det hele tatt vært en veldig positiv opplevelse å arbeide med kommunen.

Hva skjer nå videre fremover?

— Nå åpnes ventilen på lørdag, og vi har kommet langt allerede i forhold til de fysiske rommene. Nå skal vi begynne å fylle disse med innhold, installasjoner og tekniske løsninger. Dessuten opplever vi at svært mange folk som sitter på sjeldenheter og samlinger tar kontakt med oss. Vi har derfor etablert en lagringsplass slik at vi kan ta imot gjenstander frem til vi åpner – senhøstes 2009.

Innen den tid har både kulturstasjonen og det såkalte Vørterhuset med 50 øvingslokaler vært befolket allerede i et års tid. Bebudet åpning der er nemlig høsten 2008. Se for øvrig detaljer om de ulike prosjektene litt lenger ned i teksten.

Men aller først er det altså offisielt startskudd på lørdag:

Lørdagens program:

Byrådsleder Erling Lae og kulturbyråd Anette Wiig Bryn kommer til lørdagens markering. Det gjør også artister som Prepple Houmb, Mannskoret, Valkyrien Allstars og Ronni Le Tækrø – alle for å markere at Oslo nå får et nytt kultursenter i Schous Kulturbryggeri.

Konserten begynner på Olav Ryes plass kl. 15.00 under ledelse av konferansier Geir Skau og i samarbeid med Grünerløkkas markeds- og kulturdager. Klokken 17.00 starter festen med aktiviteter og konsert i bakgården. Blant artistene som spiller er Lars Lillo Stenberg, Anne Grete Preus, El Axel og Nico D, og Super Jupiter, Unni Løvlid og TNT.

Omlag kl 21.00 arrangerer Riksscenen og Laget for folkemusikk i Oslo folkemusikkpøbb i Schouskjelleren – etter utekonserten i bakgården på Schous bryggeri.

Fire bærebjelker

Fire prosjekter skal være såkalte bærebjelker i Schous kulturbryggeri:

Øvingshotell med 50 øvingsrom for band, solister og kor
Senter for populærmusikk
Riksscene for nasjonal og internasjonal folkemusikk, joik og folkedans
Kulturstasjon med dans, teater og billedkunst for barn og unge

Øvingshotell
Øvingshotellet skal ha 50 små og store øvingsrom for både amatører og profesjonelle musikere, alt fra enkeltceller til band-rom og rom for større pre-produksjoner.

Det er tenkt å være døgnåpent, og rommene kan leies ut på kort og lengre sikt. Oslo musikkråd, som blant annet er involvert i Ungdommens kulturmønstring og er paraply for musikkorganisasjonene i Oslo, vil stå sentralt her.

Senter for populærmusikk
Senter for populærmusikk skal være Oslos eget senter for alle som vil vite mer om norsk populærmusikk; dens historie, nåtid og fremtid. Musikkopplevelser, lek og læring er stikkord for de mange interaktive stasjonene i dette store og spennende digitale opplevelsessenteret.

Musikk, bilder og film skal være stadig skiftende i senteret, ettersom historien skrives hele tiden. Det også blir mulig å få tak i det meste av utgitt og ikke utgitt norsk populærmusikk i platebaren. Senteret skal funderes på tung kunnskap og lett tilgjengelighet.

Det blir rom for mange spesialutstillinger, workshops, seminarer og konserter i senteret, som også vil bli et samlingspunkt for populærmusikkbransjen i Oslo.

Riksscene for folkemusikk
Riksscenen for nasjonal og internasjonal folkemusikk, joik og folkedans er etablering av en ny nasjonal institusjon for et voksende miljø av utøvende kunstnere innen folkemusikk og folkedans.

Riksscenen skal bli en fremtidsrettet møteplass for norsk folkemusikk og dans inkludert samisk musikk, og folkemusikk og dans med opphav og tilknytning til innvandrermiljøene i Norge.

Riksscenen i Schous kulturbryggeri skal få en hovedarena med plass til 300 personer og stort dansegulv, en intimscene, prøverom, seminarrom, pluss pub og treffsted.

Kulturstasjon for barn og unge
Kulturstasjonen skal tilby opplæring i billedkunst, dans og teater for barn og unge. Den blir en del av Oslo musikk- og kulturskole, som skal være ledende innen opplæring og formidling av kunst og kultur for byens yngre befolkning.

I kulturstasjonen skal skolen videreutvikle og bygge ut tilbudene innen dans, teater og billedkunst.

Staten har ansvar for Riksscenen for folkedans og folkemusikk. Oslo kommune har ansvar for de øvrige tre prosjektene. Det legges opp til et utstrakt bruk av fellesfunksjoner, slik at Schous kulturbryggeri skal fremstå som en stor kulturinstitusjon. Deler av virksomheten skal inn i de gamle bryggeribygningene, men det skal også reises et moderne nybygg i bakgården.

Schous kulturbryggeri er organisert som et prosjekt i Kultur og idrettsetaten, ledet av en styringsgruppe utnevnt av byrådet i Oslo.

Les mer om prosjektet på: schouskulturbryggeri.oslo.kommune.no og www.riksscene.no

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.