Kan kanskje kompensere for lave annonseinntekter fra gratisbrukere.

© www.spotify.com

Spotifys økonomiske resultater ble lagt frem sist uke. Den største skuffelsen for rettighetshavere har, ifølge MusicBusinessWorldwide (MBW), vært inntektene fra annonsebrukerne.

Rett nok var det 98 prosent vekst i annonseinntekter i 2015, men inntektene fra ikke-premium-bruken sto for bare 10 prosent av det totale salget.

Ikke-premium brukerne utgjør 69 prosent av Spotify-brukerne. MBW noterer at tallene ikke sier noe om hvor viktig gratistilgangen er for å drive brukerne inn i premium-modellen.

Sponsede spillelister
Nå har imidlertid Spotify lansert en mulig løsning på annonseproblemet, i form av sponsede spillelister. De første offentliggjorte tallene for disse listene har potensial til å tiltrekke seg flere kunder.

Bilmerket Kia var prøvekanin som sponsor for listen New Music Friday. Ifølge en bloggpost fra Spotify selv var resultatene fra både lytterengasjementet og merkevarebyggingen bemerkelsesverdig gode.

Sponsoratene markedsføres videre som plussinnhold, der for eksempel en treningsspilleliste vil være utmerket for en skoprodusent som vil produktplassere sine merkevarer i situasjoner for bruk av treningsko. Spørsmålet som gjenstår er om annonsørene vil bite på i tilstrekkelig grad til at man kan veie opp for de lave inntektene fra ikke-premium-bruk.

Millioner av lyttere
Spotify har over 400 egne spillelister å selge til sponsorer. De mest attraktive, og dermed dyreste, har for eksempel mellom 3 og 8 millioner følgere. Annonsørene vil selv kunne styre synligheten på annonsene, og de vil også få mulighet til å kontrollere «det kommersielle gjennombruddet» for gratislytterne. Annonsetiden er foreløpig satt til en uke.

Tjenesten er lansert i USA, og det er en liknende beta-versjon av tjenesten ute i Storbritannia.

De personlige spillelistene med anbefalinger til brukerne, som «Discover Weekly», er ennå ikke åpne for sponsorer. Her er lyttertallene 40 millioner.

Publisert:

Del: