SPOR-festivalen i Århus går av stablen 10. til 13. mai, og er fullstendig kuratorstyrt. I år er festivalen kuratert av Anna Berit Asp Christensen og Anne Marqvardsen, som i følge de ansvarlige for SPOR har lagd en festival som kommer til å vende oppned på forestillinger om både musikk og konsert. Blant årets gjester, komponister og utøvere er bl.a. Natasha Barrett, Christian Marclay, Ikue Mori og Censors-Sonics-Sights.

Atau Tanaka (Japan, 2006)

Av Arvid Skancke-Knutsen

— Vi inviterer publikum og utøvere inn i Ridehuset til et forsøk på å revolusjonere begrepet „konsert“ – og tilogmed begrepet musikk. Og gjerne også musikklivet.

Ordene tilhører de to kuratorene Anna Berit Asp Christensen og Anne Marqvardsen, som i følge arrangørene av SPOR har lagd en festival som kommer til å vende oppned på forestillinger om både musikk og konsert.

Det er i så fall svært i tråd med SPORs intensjoner, der hver ny festival skal ha sitt eget kunstneriske “spor”, der kuratorer får frie hender til å bygge festivalens profil og tankegods. Festivalen er da også en radikal ny-oppfinning av den 25 år gamle NUMUS-festivalen, og har som uttalt målsetting å “kompromisløst forsøge at vise sider af den moderne musik, som er levende, visionære og fulde af kraft”.

“Til stede i sin nåtid”

— Vi omdanner Ridehuset til en stor lounge med lyttestasjoner, diskusjonsfora, åpen klubbscene, bar og med konserter som vil utfordre, være anderledes, og være gripende i sine ærlige forsøk på at være til stede i sin nåtid, sier årets kuratorer, og legger til:

— En nåtid hvis musikliv i helt utrolig stor grad har gått hen og blitt preget av vaner, vanetenkning og enorme pengemaskiner.

Nettopp “vanetenkning” preger ifølge Christensen og Marqvaldsen også den klassiske konserten.

— La orkesteret spille konsertsalen!

— Derfor innleder vi festivalen med Benedict Masons konsertinstallation “2nd Music for a European Concert Hal”l. Tittelen skal tas bokstavelig: Stykket er skrevet til en koncertsal, som skal „spilles på af et orkester“. Hvordan det? Ved at musikerne beveger seg rundt i rommet, ved at avstandene i rommet plutselig blir et viktig parameter, ved at lydens bevegelse i rommet plutselig blir avgjørende.

I følge Spor er Mason er en av nåtidens store fornyere innen instrumentalmusikk. Hans bok „outside sight unseen and opened“ fra 2002 rommer ifølge festivalens nettsider “svimlende idéer om lyds og musiks muligheder i et kunstværk. Idéer at udføre, at forestille sig eller at arbejde med – nok til at beskæftige et utal af komponister i mange år”.

— Rammeverket omkring klassiske konserter er musealt, men innholdet, musikken eller lyden, kan være fra „klassisk“ til revolusjonerende. På SPOR-festivalen 2007 vil vi prøve å skape noen begivenheter, som både i innhold og rammer utforsker konserbegivenheten, sier Christensen og Marqvaldsen.

Videre spørsmålsstillinger, som formodentlig blir tydeliggjort gjennom festivalens opplevelsesmessige og kunstneriske program, er blant annet disse – nok en gang hentet fra SPORs hjemmesider:

Hvad sker der, når komponisten selv går på scenen og udvisker skellet mellem udøvende og skabende kunstner? Hvad sker der, når udøvende inddrager rummet, som jo er en del af publikums domæne, som et slags instrument i musikværket? Hvordan er man publikum i forhold til genre-klonen lydinstallation? Kan Dj’s være skabende kunstnere?

Fra Atau Tanaka til Natasha Barret

Listen over deltagende kunstnere er i hvert fall imponerende nok, og rommer flere av vår tids lesdende kunstnere innenfor det utvidede samtidsmusikkbegrepet:

Christian Marclay (USA), Zeena Parkins (USA), Ikue Mori (USA) Natasha Barret (No), Benedict Mason (UK), Laurent Dailleau (F), Cecile Babiole (F), Dalila Khatir (F), Kaj Aune (No), djTRIO (USA), Atau Tanaka (Ja), Ivo Nilsson (S), SENSORS_SONICS_SIGHTS (F og Ja), Frank Ollu (F), erikm (F) og Jennifer Walshe (Ir).

Fra Danmark medvirker Jacob Anderskov, Bjørn Svin, Juliana Hodkinson, Maria-Laurette Friis, Jonas Olesen, Henriette Groth, Jakob Riis, The Ghettoblaster Ensemble, Ensemble 2000 og Aarhus Symfoniorkester. Ridehuset skal spille en helt egen rolle under festivale, og får sin egen scenografi udformet av den danske kunstgruppen van Gogh, hvis arbeider – ikke overraskende – karakteriseres ved bevegelser på tvers af forskjellige kunstgenre som film, design, interaktive medier og litteratur.

*
BILLETER: Enkeltbillett 75,- kr. , Partoutkort 350,- kr.

Unge under 25 år, studenter, AUT-medlemmer og pensjonister: 50 kr. for en enkeltbillett, og 250 kr. for et partoutkort. Billetter og partoutkort kjøpes ved indgangen.

For å reservere billetter og partoutkort i forkant av festivalen, kan du sende en mail til info@spor-festival.dk, eller ringe på (0045) 20216769.

Mer informasjon finner du ved å følge lenken nedenfor, eller gå inn på www.spor-festival.dk.

Publisert:

Del: