Bergens samtidsmusikkfestival Autunnale begynner idag, med en meget spesiell oppsetning av Terje Isungset. Sammen med trompetist Terje Henriksen, performance-artisten Bengt Carling, og ti studenter fra Kunsthøgskolen, vil Isungset vise hva man kan gjøre med instrumenter og kulisser av is. – Dette er den første av mange veldig spennede konserter som Autunnale gleder seg til å presentere for publikum, sier festivalansvarlig Morten Eide Pedersen til Ballade.

Knut Bry - Instrumenter av is 2

— Isungset har hentet inspirasjon fra ishotellene som blir laget i Finland om vinteren, der folk kan innlosjeres i noe som likner mest på kjempe-iglooer. Han reiste opp dit for å finne ut hva han kunne gjøre med instrumenter av is, og for å utforske den unike akustikken man får av å spille på is-instrumenter i et slikt rom.

På spørsmål om hva performance-biten går ut på, svarer Pedersen at det er noe han også er spent på:

— Det jeg vet er at Carling, som også står for designen, har hyret inn ti studenter fra Kunsthøgskolen til å bygge om både inngangsparti og scene, så dette blir nok en ganske spektakulær opplevelse, både visuelt og audibelt. Vi falt for konseptet med en gang, også fordi vi kjenner til Isungsets arbeide, og ser på ham som en grensesprengende, leken og dyktig musiker som er flink til å se muligheter og tenke nytt.

Autunnale-festivalen har sitt utspring i foreningen Ny Musikk sitt Norlyd-prosjekt, som i sin tid fungerte som et pilotprosjekt for det som i dag er Ultima-festivalen. Etter at denne antok proporsjoner som gikk langt utover Norlyd, ønsket Ny Musikk å bruke begrepene innenfor Norlyd til å starte opp liknende konsepter i andre byer. Fra 1997 ble Autunnale en separat stiftelse, og har siden den gang vokst i takt med publikums interesse og stadig økende tilskudd fra Kulturrådet. For bare fire år siden ble Autannale tildelt rundt 60.000 kroner, idag kan festivalen ta utgangspunkt i 300.000 støttekroner bare fra Kulturrådet.

— Vi har prioritert å få opp volumet nok til å kunne kalle oss en festival, og prøver å bruke lokale krefter, så som Bergen Kammermusikkforening og Bergen Filharmoniske Orkester, samtidig som vi også tar inn artister og produksjoner fra utlandet, sier Pedersen.

Han tror Autunnale er viktig for Bergen, både fordi festivalen skaper nysgjerrighet rundt samtidsmusikken, og fordi den gjør byen mer spennende for nye musikere:

— Vi har fått et tilsig av både inspirasjon, musikere og publikum de siste årene. Bergen kan skilte med Bit 20, Music Factory om våren, og Autunnale nå. Omtrent 1700 fremmøtte i fjor viser at vi når ut, mener Pedersen, som håper på mellom 1500 og 2000 solgte biletter i løpet av årets festival.

Til tross for KrF og SV sine trusler om å kutte all støtte til BIT Teatergarasjen på grunn av Annie Sprinkle sin fremføring forrige måned, tror ikke Pedersen at festivalen vil stå i fare neste år heller:

— Den måten å markere seg på traff helt feil. Sprinkle sin forestilling var jo absolutt ikke av det sterkeste som har blitt vist: Det ble bråk rundt filmen til Linda Lovelace, som også ble vist der, men da forsøkte de seg i alle fall ikke på direktesensur. Kanskje det ikke er så farlig med film som det er noe som er mer teater-relatert? Reaksjoner som dette kan bare karakteriseres som storm i et vannglass, mener Pedersen, som ikke frykter at resten av Bergenspolitikerne vil gå med på å stenge noe som er så viktig for kulturlivet som BIT Teatergarasjen.

Hva Autunnale angår, forventer ikke Pedersen Ultima-oppbud fra verdenspressen:

— Vi ligger på en tung del av året, og fungerer vel mer som et indremedisinsk tiltak. Ultima har blitt et internasjonalt utstillingsvindu, mens Autunnale er nærmere et lokalt anliggende. Det kan selvføgelig hende at noen tar turen for å få med seg en spesiell artist, men ellers regner vi med at mesteparten av oppmerksomheten vil komme fra lokale media.

Samtidsmusikken er fremdeles en sjanger som er ukjent for mange, utover vage assosiasjoner til “Arne Nordheim” og “pling-plong-musikk”. For den nysgjerrige som ikke er samtidsmusikk-kyndig; hvilke to fremføringer vil festivalsjefen anbefale varmest?

— Oj…bare to? Vi har veldig mye som vil være spennende for enhver med et åpent sinn, men skal jeg trekke frem bare to, kan jeg varmt anbefale Bergenfilharmonikernes “Fire Oppdagelser”, som inneholder to stykker av Edgard Varèse, en urfremføring av Edvard Hagerup Bull, og en paukekonsert av Philip Glass.

— Nummer to må vel da bli BIT 20 sin konsert “Norwegian Signatures”, som vil vise litt av hva som har skjedd med folkemusikken etter Griegs tid. Lasse Thoresen har tatt tak i denne delen av kulturarven, og bearbeidet den litt for å se hva den kan tilføre komponister i dag. En av Norges beste kvedere, Berit Opheim, vil også bidra, sammen med Peter Herresthal på fiolin. Her vil publikum få mange smakebiter på god samtidsmusikk, satt inn i en sammenheng de fleste kjenner til, lover Pedersen.

Autunnale går av stabelen fra 12.til 17. november. Fullstendig program er lagt ut på festivalens hjemmesider, som du finner lenken til nedenfor.

Publisert:

Del: