Etter flere år med hard kritikk lover nå Spellemann-komitéformann Ole Edvard Reitan at alle prisene som faktisk er tatt med i årets show vil bli delt ut på direkten i TV-sendingen, og at ingen vil bli hensatt til pausene. Dette løses ved at musikkvideoprisen deles ut i programmet “Senkveld”, barneplateprisen deles ut i “TV2 Junior”; årets låt og dansebandprisen deles ut ved bardisken før og etter prisen av Dorthe Skappel. – Sendetiden vår er for kort til en lang sending, derfor har vi valgt å lage en Spellemann-helg der alle prisene vil bli presentert med prestisje og verdighet, sier Reitan til Ballade.

Dimmu Borgir 2003_1 (Foto: Alf Børjesson)

Av Knut Steen

— Alle prisene, untatt disse, vil bli delt ut i direktesendingen. Hvert eneste år er det en stor utfordring å få delt ut alle prisene, fordi den sendetiden vi har, er for kort, begrunner Reitan, før han fortsetter:

— Derfor har vi i steden valgt å lage en Spellemannhelg, som innebærer mange flere parametere enn VG har tatt med. Dette handler blant annet om hvem som er i landet på hvilke dager. Vi har kommet frem til en kanongod løsning, der fire priser deles ut under “Senkveld”, “TV2 Junior” og “God kveld, Spellemann” før og etter showet. Vi har jobbet mye for at så mange nominerte som mulig skal kunne være tilstede under overrekkelsene, som skal ha en verdig og prestisjefylt karakter.

Har dagens TV- stil, med raske spotter og høy fart gjort det umulig å sende spellemannprisen som en sending?

— For mange år tilbake hadde man en maraton-lang TV-sending. Dette bildet har forandret seg, og både i samarbeid med NRK og TV2 har vi fått kortere sendetid, det er en stor utfordring å ikke ha plass til alle prisene i et direktesendt show.

At det er TV2 som presser på for å fragmentere Spellemannprisen, avviser Reitan.

— Dette er et samarbeid mellom Spellemannkomiteen, produsenten Dinamo Story og TV2. Det er ikke plass til en slik lang sending i den sendetiden som er forhandlet frem.

Mens en lang, samlet Spellemannpris-sending, slik svært mange har etterlyst, kanskje hadde vært mer ønskelig fra Spellemannkomiteens side?

— Vi , TV2 og Dinamo er veldig fornøyde med denne løsningen. Maratonsendingene er historie, det var slik TV så ut i gamle dager. Vi står virkelig bak denne måten å gjøre det på, og tar ansvar sammen for å lage det som kommer til å bli et superbra show med gode løsninger.

NRK var i mange år Spellemannprisens viktigste støttespiller. Nå promoterer de Alarmprisen som “Norges viktigste musikkpris”, mens Lydverkets Rune Nilson kaller Alarm “den eneste ekte musikkprisen”. Hvordan det føles det at statskanalen nå legger all sin tyngde bak Alarmprisen, er ikke Reitan spesielt interessert i å kommentere:

— Hehe …Spellemann er den ene store prisen, som en samlet bransje står bak. Det sier sitt. Spellemann, og ikke Alarm, er selvfølgelig Norges viktigste musikkpris. Når det er sagt, er vi opptatt av å lage et best mulig show, og mindre opptatt av å debattere og diskutere noen konkurranse mellom Alarm og Spellemannprisen.

Føler du at Spellemannprisen har blitt skadelidende i seerkampen mellom NRK og TV2?

— Nei.

FONOs Larry Bringsjord har tidligere uttalt at NRK har blitt mer ublu i sine penge- og innflytelseskrav i forhold til Spellemannprisen enn de kommersielle aktørene – er dette et inntrykk også du sitter igjen med etter at Spellemannprisen har vært innom både NRK og TV2?

— Det vil jeg ikke kommentere. Jeg har heller ingen forutsetning for det siden NRK-samarbeidet var før min tid. Jeg jobber godt med både NRK og TV2; det er noe alle som driver med musikk er avhengige av.

Skulle dere på ett eller annet plan ønske at dere hadde hatt en like smal og kommersiell profil som Alarm – som sikkert er lettere å dra i land rent logistisk?

— Vi er veldig glade for at vi representerer hele bredden av norsk musikk. Dette er vårt privilegium, og vi ønsker å bidra redaksjonelt til å få vist frem hele denne bredden på en god og verdig måte.

Ivar Chr. “Ravi” Johansen uttalte i går til VG at det er viktig å føle at man “er en del av det gode selskap”, og at han ikke hadde giddet å stille på Spellemannprisen hvis han ikke var nominert i flere klasser enn musikkvideoprisen, som skal deles ut under “Senkveld”. Har du forståelse for at enkelte, som ikke har din detaljkunnskap rundt det å sette sammen en slik sending, vil ta en fragmentert Spellemannpris som et signal om at noen av prisene er mindre viktige eller interessante enn andre?

— VG kritiserte oss i går hardt for å ikke kjenne vår kommersielle besøkelsestid, fordi vi hadde planlagt å legge metallkategorien utenfor hovedsendingen. Dette er litt spesielt, fordi tabloidavisene tidligere har kritisert oss for å være for kommersielle. Dette viser at debatten går, og vil gå hele tiden. Hva vi får plass til, må vi ta ansvarfor, men størst mulig bredde er altså et klart mål for oss

Så denne gangen inkluderte dere allikevel metal-genren for å vise at dere kjenner dere kjenner deres kommersielle besøkelsestid?

— Det er din påstand. Det er veldig vanskelig å diskutere fragmenter av Spellemannprisen, når det er totaliteten og helheten vi har ansvar for. Folk får heller glede seg til neste lørdag, og se hva de synes. Overraskelsene er noe av det som er spennede med TV, konstaterer Reitan.

EMI-sjef Per Eirik Johansen fortalte at han gikk på gangen i fjor, da det ble avgjort at EMI-signerte Bertine Zetlitz skulle være hjertelig til stede flere ganger i sendingen. Denne gangen skal Kirkelig Kulturverksteds Rebecca og Ingrid Bjørnov være to av underholderne. Har du som tidligere leder i KKV fulgt Johansens eksempel?

— Det har jeg. Vi har et prinsipp i Spellemannkomitéen, som gjennomføres konsekvent om at dersom en av representantene er inhabile, så går man ut.

Til tross for mye kritikk, som altså særlig har blitt synliggjort i VG, sier Ole Edvard Reitan at han tar engasjementet rundt prisen med positivt fortegn:

— Vi gleder oss veldig til Spellemannprisen. Det er et privilegium å jobbe med noe så viktig, som folk engasjerer seg i og gleder seg til i så stor grad, sier formannen i Spellemannkomiteen.

Publisert:

Del: