Andreas Gilhuus fra dBut Records er innstilt som en av Fonos to representanter i Spellemannkomiteen neste år. Han ønsker å splitte opp dagens “dance/hip hop”-kategori i tre: Dance, elektronisk musikk og hip hop.

I Ballade fredag gikk journalist, anmelder, produsent og DJ Per Christian Frankplads kraftig i mot Spellemannprisen, og dens samling av all elektronisk musikk i en samlesekk: “dance/hip hop”. “Komitémedlemmene har utvist meget liten respekt for to såpass vidt forskjellige musikkarter som hip hop og elektronisk musikk med å slå dem sammen, i stedet for å gi dem separate kategorier”, skrev Frankplads.

Nå får han støtte fra Andreas Gilhuus i plateselskapet dBut Records, samt medlem i Perculator.

— Jeg er helt enig i at det er feil av Spellemannkomiteen å kalle den eletroniske musikken for dance, for deretter å slå den sammen med hip hop. Det gis ut mer enn nok bra skiver i disse sjangrene til at vi er nødt til å samle disse i denne posen.

Gilhuus har sagt ja til å være en av Fonos to representanter i Spellemannkomiteen neste år for å forsøke å endre nettopp dette. Audun Tylden er innstilt som Fonos andre representant.

— Jeg vil gjøre mitt beste, men kan ikke love noe. Ideelt sett ser jeg at prisen deles i tre; “dance”, “elektronisk” og “hip hop”.

Frankplads pekte på at den ferske musikkprisen Alarm viste langt større engasjement for disse musikkformene enn Spellemannprisen. “Jeg håper Alarm for alvor tar en langt større del av troverdigheten og oppmerksomheten til neste år, med mindre Spellemann skjerper seg noe voldsomt, da”, skrev han.

— Jeg tror og håper at Alarm-prisen kan føre til at Spellemannprisen skjerper seg; den var jo i hovedsak en slags reaksjon på at Spellemannprisen nettopp ikke favnet bredt nok, avslutter Gilhuus.

Publisert:

Del: