Det ble i går offisielt at Spellemannsprisen 2003 skal vises på TV2. Og norsk musikkbransjes store festkveld ble slett ikke auksjonert bort, sier Spellemannssekretær Sæmund Fiskvik til Ballade. – Selv om vi har kommet frem til en rimelig god pris, var ikke dette utslagsgivende. TV2 var raske, besluttsomme og entusiastiske, der andre var mer tungrodde og passive. FONOs Larry Bringsjord mener TV2-samarbeidet også er positivt for musikken: – NRK har pinadø meg blitt mer kommersielle enn TV2. Da vi satt i forhandlinger med NRK, fikk vi forespeilet et slags kred-program med høy kulhetsfaktor. TV2 gir oss mye mer frihet, og jeg er svært optimistisk på vegne av alle musikksjangre, mener Bringsjord.

Sæmund Fiskvik

— Nå som sted, produsent og TV-selskap er i boks, kommer Spellemannskommitéen med Anders Gilhuus i spissen, til å sette i gang arbeidet med å utforme innholdet, forteller Fiskvik, som avslører at Dinamo kommer til å stå for produksjonen av Spellemannsprisen, som denne gangen blir lagt til Oseberg kulturhus i Tønsberg.

Etter at NRK-samarbeidet brøt sammen da statskanalen krevde dobbel pris og mer innflytelse i forhold til foregående sendinger, har spekulasjoner om et TV2 -samarbeid vært naturlige. Enkelte har uttrykt bekymring overfor hvor stor innflytelse reklamekanalen ville kreve i forhold til utformingen av spellemanns-sendingen. Nå, etter at de innledende forhandlinger ar avsluttet, virker ikke Fiskvik bekymret for hvordan priseutdelingen kommer til å fremstå:

— IFPI og FONO er i full overerensstemmelse, og kommer sammen til å ha ansvaret for denne produksjonen. TV2 vil selvfølgelig vil bli hørt og få sin rimelige innflytelse, det er ikke sånn at vi kommer til å levere en ferdig tape på døren deres, og vi ønsker selvfølgelig også å nyttegjøre osss av de ressursene TV2 sitter på. Spellemannsprisen kommer til å beholde sin opprinnelige form, og kommer ikke til å bli noen ny Hit Awards, forsikrer Fiskvik.

Vedrørende forholdet til NRK ønsker Fiskvik å understreke at Spellemannsprisen har hatt 30 gode år hos NRK, og at det, tross alt, er noe NRK bør berømmes for. På spørsmål om han tror endringen er et stort prestisjenederlag for statskanalen, ønsker han ikke å si noe mer enn at han ikke forstår hvordan NRK har tenkt i denne saken: – Noen innenfor NRK synes nok det var litt synd at det gikk som det gikk. Jeg har inntrykk av at det peker litt i alle retninger i NRK om dagen, de er tydelig inne i en brytningstid. Men når det er sagt, tror jeg ikke folk flest bryr seg om hvilken kanal Spellemannsprisen vises på – det er bare en knapp på fjernkontrollen.

Formann i FONO, Larry Bringsjord, sier at FONO ikke har firt en tomme, hverken overfor IFPI eller TV2, når det gjelder de smalere sjangrenes plass i showet: – Alle kategorier som har minst 10 plater til å representere seg, vil få en plass. Men jeg kan ikke si noe om hvem som kommer på skjermen, det har vi ikke avgjort enda.

Paradoksalt nok mener Bringsjord at smale sjangre fort kan komme bedre ut av det i en TV2-produksjon: – NRK har pinadø meg blitt mer kommersiell enn TV2, da vi satt i forhandlinger med NRK fikk vi forespeilet et slags kred-program med høy kulhetsfaktor, mens TV2 gir oss mye mer frihet. De har i det store og hele blitt en mer folkelig kanal enn NRK. Se bare på 10-års jubiléet deres, der var en masse ulike sjangre musikk representert. Jeg er optimistisk på vegne av alle musikksjangre, sier Bringsjord.

Hva representasjonen av de mindre sjangrene, som ble kuttet bort fra skjermen i forrige omgang, angår, bekrefter Fiskvik at det prematurt å si noe om hva som kommer på skjermen: – Dette blir en jobb for Spellemannskomiteen, som begynner sitt arbeid nå. Men jeg kan forstå at for eksempel Harald Zwart syntes det var rart å bli kurset og koreografert på hvordan man skulle gå opp til podiet, for deretter å bli klippet bort av NRK i siste liten.

Publisert:

Del: