Spellemannkomiteens nominasjoner til “årets låt” og valg av live-artister til Spellemann-sendingen fra representantenes egne rekker, vekker reaksjoner. Men hva er en Spellemann-opptreden egentlig verdt i kroner og øre for artist og plateselskap? – Veldig mye, er svaret fra PR-byråene JKL Woldsdal og Geelmuyden-Kiese.

Beate Nossum

Av Knut Steen

Kurt Nilsen (BMG), Silje Nergaard, Jan Werner Danielsen (Universal), Rebekka Karijord og Ingrid Bjørnov (KKV) skal stå for egne soloinnslag under årets Spellemann-utdeling. Alle tre selskaper har representanter i årets Spellemann-komité, som i plenum plukket ut artistene.

Hvor store verdier Spellemannkomité-avgjørelsene legger i PR-kassene til BMG, Universal og Kirkelig Kulturverksted, er vanskelig å fastslå nøyaktig, men skal man tro nevnte PR- og reklamebyråer, dreier det seg ikke om småtterier.

— Det er fire elementer som avgjør verdien av å være synlig på TV, forklarer PR-rådgiver i PR-byrået JKL Woldsdal, Thomas Sevang:

* Redaksjonell dekning har større verdi enn dekning i reklameinnslag.
* Hvor relevant er målgruppen?
* Hvor høy er kvaliteten på det som fremføres?
* Hva koster reklametiden i det samme tidsrommet, i det samme mediet?

— Å opptre på Spellemannprisen er helt klart redaksjonell sendetid, og dermed verdt mer per minutt enn en reklamespot i samme perioden. Publikum vet hva de går til, og har satt seg ned fordi de ønsker å se nettopp dette, så målgruppen er i høyeste grad relevant. Kvaliteten på det som fremføres vil alltid variere, men det er som oftest en fordel å kunne ta del i en gjennomarbeidet, profesjonell produksjon, sier Sevang.

Gelmuyden-Kiese-rådgiver Beate Nossum kan fortelle at TV2s reklamepriser for beste sendetid ligger på rundt 200.000 kroner per minutt. Hun mener også at en Spellemann-opptreden har meget stor verdi:

— Et program som samler målgruppene til artistene som opptrer, er trolig mye mer verdt enn reklametid på samme sted, til samme tid. Mest å tjene har nok de som ikke er på TV så ofte – Spellemannpris-spillinger er sinnsykt mye verdt, og kan være med på å breake en ny artist som for eksempel Rebekka, mener hun.

Nossum, som har fortid som politisk redaktør i Fædrelandsvennen og journalist og kommentator i Dagbladet og Dagsavisen, presiserer samtidig at platebransjen er vanskelig å måle:

— Verdien av en slik opptreden for et veldig etablert danseband med et trofast publikum, er kanskje ikke så høy. Samtidig kan en opptreden bli verdt mer eller mindre avhengig av om artisten gjør noe spesielt som folk vil huske, dummer seg ut, eller leverer en kjedelig opptreden. Men er man fersk eller har noe spesielt å komme med, kan en slik mulighet være som å skyte gullfuglen, sier Beate Nossum.

Publisert:

Del: