av:

Publisert:

Del:

Deler ut stipend til en norsk artist som i løpet av 2010 har utnyttet teknologien til å kommunisere med publikum på en “kreativ, nyskapende og inspirerende måte”.

Spotify Logo svart/hvit
© www.spotify.com

– Vi har har et slikt stipend også i Sverige, der skal det deles ut allerede på mandag, sier Sofie Grant i Spotify til Ballade.

– Hvem er stipendet for?

– Vi ønsker å trekke fram de som har vært gode til å kommunisere med publikum, og som har utnyttet de mulighetene som finnes i den digitale hverdagen. Vi vil komme opp med fem nominerte, og så sette sammen en jury bestående av folk fra musikkbransjen. Juryen kårer en vinner. Stipendet er et samarbeid med Spellemannsprisen, men det skal ikke deles ut samtidig som spellemannsprisene.

De svenske nominerte
Blant de svenske nominerte til stipendet finner en band som IAMAMIWHOAMI, et elektronisk musikk- og filmprosjekt som har spredd seg viralt gjennom sosiale medier. I følge den svenske juryen har prosjektet gjennom innovative grep lykkes i å vekke nysgjerrighet, gi opphav til stadig nye spekulasjoner og etablert et sterkt forhold til sine fans. Også bandet Johnossi er nominert, blant annet for å laget sin egen tegneserie, og ha tatt i bruk iPad/iPhone-applikasjoner som har engasjert fansen i konkurranser via sosiale medier.

Og, selvfølgelig: Robyn, som har gjort en hel rekke nye grep for å holde på oppmerksomheten i sosiale medier. På hennes hjemmesiden kan fansen for eksempel lage sine egne rytmer.

Bryter mønstre
Stipendet er på 25 000 kroner.

– Det er viktig å løfte frem innovatører som bryter mønstre, er nytenkende og inspirerende, sier Marte Thorsby, styreleder i Spellemann AS.