FESTIVALRAPPORT: Franske La Compagnie Malabars oppsiktsvekkende utendørsforestilling forflyttet seg gjennom Kirkenes’ gater, world-prosjektet Arktisk Subsirkel innledet konsertprogrammet, og på torget åpnet kunstprosjektet Times Square Kirkenes – Nikel. Samtidig kom nyheten om at et strengere grenseregime vil håndheves på russisk side, noe som vil gjøre kontakt over grensen enda vanskeligere.

Mory Kante og Ragnhild Furebotten (Foto: Carl Kristian Johansen)

Av Carl Kristian Johansen, Kirkenes

Sentralt i forestillingen til La Compagnie Malabar var en 5 – tonns båt som for anledningen var satt sammen av den lokale bedriften KIMEK. Båten fungerte som en scene for musikere, dansere på stylter, trapesakrobater og gjøglere. På sin ferd gjennom gatene i mørke Kirkenes stoppet båten ved Paviljongparken der showet ble utvidet med spektakulære stunts og omfattende pyroteknikk. I en spektakulær avslutning ble den yngre delen av publikum overøst med såpebobler og skum, og dermed var Barenst Spektakel åpnet i vintermørket.

Internajonal og Barentsregional

La Compagnie Malabar ble startet i 1981, og har opptrådt over hele verden. Kirkenes markerer det nordligste stedet kompaniet har besøkt, samtidig understreker Malabars opptreden Barents Spektakel og Kirkenskonferansens internasjonale og Barentsregionale orientering.

Det samme gjelder world music prosjektet Arktisk Subsirkel.

Med frontfigurer som Arto Tuncboyaciyan fra Armenia, Mory Kanté fra Mali og Ragnhild Furebotten fra Troms, er den abstrakte ideen at man får en arktisk subsirkel ved å trekke en sirkel som tangerer Kirkenes, Jerevan i Armenia og Mali i Vest-Afrika. I dette ligger det å lage ny musikk basert på musikktradisjonen fra disse stedene. Nye komposisjoner ført i Knut Kristiansens penn, ble framført på en sjelfull og engasjerende måte, under kapellmester Geir Lysnes myndige instruksjoner.

Artkisk Subsirkel skal også framføres i Harstad under Festspillene i Nord-Norge, som har produsert prosjektet, men det skal også på en internasjonal turné der blant annet Istanbul står på programmet.

Luba Kuzovnikova, kunstnerisk leder for Barents Spektakel, er kurator bak konseptet Times Square Kirkenes – Nikel. Kunstnergruppen Blue Noses fra Moskva/Novosibirsk, Los Torreznos fra Madrid, Andreas Nilsson og Mikel Cee Karlsson fra Göteborg, samt Olga og Alexander Florensky fra St. Petersburg fyller hver sin utendørs storskjerm på torget i Kirkenes med videokunst. Dette er stedsrelaterte videoer, og tolkninger av det urbane hverdagslivet i Kirkenes og Nikel, som samtidig kommenterer forholdet byene og folkene mellom.

Grenseregimet

Filmen til Blue Noses (Yevgenij Ivanov, Viacheslav Mizin, Alexander Shaburov) er orientert mot grenseproblematikken.

Samtidig som Kuzovnikova og ordfører Linda Beate Randal i Sør-Varanger kommune åpnet Times Square i Kirkenes, kunne man lese i Sør-Varanger Avis’ torsdagsutgave at russiske grensemyndigheter skjerper inn regimet i grensesonen etter den russiske grensen.

I følge Sør-Varanger Avis betyr dette at utlendinger ikke kan stoppe på annet en anviste plasser i grensesonen. Grensesonen er en ca. 20 km bredt bånd som ligger på innsiden av grensen Russland har til alle land. Den er opprettet på grunn av problemer Russland har til land i sør, men det tas ikke høyde for de fredelige grensene mot Norge og Finland.

De som har passerseddel kan besøke byer som Nikel og Zapoljarny, men hvis man ikke har denne kan man blir bøtelagt av den statlige inspeksjonen for trafikksikkerhet eller den militære bilinspeksjonen. Behandlingstiden for en passerseddel er 30 dager og fås for et halvt om gangen.

Samtidig legger den ansvarlige russiske myndigheten FSB restriksjoner på bruken av veien mellom Nikel og Murmansk. Utlendinger skal primært bruke veien via Priretjsnij, samtidig er ferdselen mellom Nikel og Murmansk begrenset til søndag, mandag, onsdag og fredag mellom 0700 og 2300 russisk tid.

Redaktør Randi Andreassen kaller denne innstrammingen for et ”Kaldt gufs” i en kommentar i samme avis. Samtidig er Andreassen kritisk til norske myndigheter som hun mener ikke gjør nok i forhold til visumlettelser til Norge for russere.

Det er liten tvil om at dette vil skape ytterligere problemer og byråkratiske hindringer for mellomfolkelig kontakt mellom Kirkenes og Nikel/Zapoljarny/Petsjenga på den russisk siden.

Dette berører selve hovedtemaet for Barents Spektakel og Kirkeneskonferansen. Denne nye håndhevingen av regelverket var ikke gjenstand for Kirkeneskonferansen i dag, torsdag, selv om grenseproblematikken var sentralt tema.

Om Barents Spektakel vil absorbere denne utviklingen i sine konsepter Transborder Kafe og Border-Crossing Exercises på Pikevannet ved grensen lørdag, gjenstår å se.

Øvrige musikere i Arktisk Subsikel:

* Finn Sletten – trommer
* Adama Conde – balafon
* Birger Suhlsbrück – perkusjon
* Kossa Diomande – perkusjon
* Andreas Fliflet – bass
* Frode Nymo – saksofon
* Jan Kåre Hystad – saksofon, fløyte, klarinett
* Helge Sunde – trompet
* Kent Robin Nilsen – trombone, tuba

* Knut Kristiansen – komponist, keyboard
* Geir Lysne – kapellmester, saksofon

Publisert:

Del: