Sopranen Marita Kvarving Sølberg fortjener full fokus når hun torsdag 30. mars synger syklusen Japanischer Frühling med Trondheim Symfoniorkester. Kvarving Sølberg gjorde rent bord på H.K.H. Dronning Sonjas Musikkonkurranse, der hun danket ut fem svært sterke og rutinerte finalister, og synger nå for mange av landets ledende utøverinstitusjoner. 30 mars står verk av Irgens-Jensen, Stravinskij og Sibelius på programmet.

Marita K. Solberg (Foto: Rikskonsertene.no)

— Japansk vår er noen aldeles henrivende kreasjoner av Ludvig Irgens-Jensen, som han orkestrerte ferdig i 1956. Denne komponisten har kanskje ikke fått den oppmerksomhet han fortjener. For det er mange som mener at Irgens-Jensens musikk representerer noe av det beste som er skapt innenfor norsk tonekunst, og burde inngå i den internasjonale orkesterlitteraturen. Dette vil nok Marita Kvarving Sølberg overbevise publikum om i Olavshallen torsdag, forteller en pressemelding fra TSO.

Kvarving Sølberg var den første norske vinner av Dronning Sonjas Internasjonale Musikkonkurranse noensinne, og mottok samtidig Griegprisen. Marita er student ved Operahøgskolen i Oslo, og kan spås en stor fremtid i opera- og romansefaget.

Kveldens dirigent, Ole Kristian Ruud, har markert seg som en av de fremste i skandinavisk musikkliv og samtidig gjort internasjonal karriere. Ruud var sjefdirigent og kunstnerisk leder for Trondheim Symfoniorkester fra 1987 til 95. Han er også professor i direksjon ved Norges Musikkhøgskole.

— Scherzo fantastique fra 1908 er et bra sted å begynne for den som vil følge Stravinskij. Han ville sjelden vedkjenne seg sine ungdoms “synder”, men så med overbærenhet på dette sitt opus 3, som senere skulle utgjøre kjernen i en ballett om insektenes liv” forteller TSO-pressemeldingen.

Stravinskij selv skal ha uttalt følgende om stykket: “Orkesteret klinger margfullt. Her er det noen riktig gode ideer å gå videre med”.

Også Sibelius’ første symfoni står på programmet. Den finske komponisten uttalte selv i sin tid: – Jeg er ingen litterær musiker; for meg begynner musikken der ordene opphører. Men det hindret ikke samtiden fra å forestille seg atskillige hendelser fra finsk mytologi også i denne symfonien. Det får være opp til lytteren, for om man i symfonien ikke kan følge noe detaljert program, så finnes det både gammelmodige og nordiske skygger i denne musikken, melder TSO.

Marita Kvarving Sølberg var i januar og februar også ute på turné for Rikskonsertene, da akkompagnert av Sigurd Hjelset på klaver.

Publisert:

Del: