Pianist Christian Ihle Hadland fremfører Beethovens “Klaverkonsert nr. 3 i c-moll” med Det Norske Blåseensemblet, arrangert av Stian Aareskjold.

Christian Ihle Hadland, © Veronica van Groningen

Det Norske Blåseensemblet sesongåpner med Beethovens Klaverkonsert nr. 3. i c-moll, med pianist Christian Ihle Hadland. Første konsert ut er i Brygga kultursal i Halden i kveld, før turneen går videre til Oslo og tilbake til Østfold. Dette intervjuet ble gjort av musikkjournalist Tom Skjeklesæther etter gårsdagens prøver i Halden.

– Det er første gangen jeg spiller med Det Norske Blåseensemblet, forteller Christian Ihle Hadland, – men jeg treffer mange folk jeg kjenner i Ensemblet, musikere jeg har studert med. Det nærmeste jeg har kommet tidligere, er at jeg akkompagnerte en trompetist som prøvespilte her en gang. Den prosaiske årsaken til at dette samarbeidet nå skjer, er at jeg hadde en kaffeprat med Thorstein Granly (direktør for Det Norske Blåseensemblet, red. anm.) på Kolbotn for en stund siden, og vi ble enige om at tida var moden for å gjøre noe sammen.

Ser man nærmere på hva Ihle Hadland (født i 1983) har drevet med de siste femten årene, hvor mange store nasjonale og internasjonale engasjementer han har hatt, er det lett å fastslå at kafé-besøk på Kolbotn må være en relativt sjelden foreteelse.
– Jeg er overbevist om at det å spille mye, gjøre mange konserter, er det som er avgjørende i denne virksomheten. Jeg kan knapt huske at jeg noensinne har hatt bruk for å vise papirene jeg har for utdannelsen min.

Ihle Hadland anslår at han har rundt nitti reisedager i året, og han er godt fornøyd med at pianoet står der når han kommer fram til konsertlokalet.
– Jeg har stått ved siden av mange nok fiolinister som sjekker inn en fiolin til noen millioner på flyplassen. Det er gjerne noen som står og pusser på pianoet før jeg setter meg på pianokrakken.

Han kan fortelle at han vokste opp i et hjem i Stavanger med musikkinteresserte foreldre og noen andre slektninger som var musikere, men at det var ønsket om å spille Ketil Bjørnstads «Sommernatt ved fjorden» som satte det hele i gang.

Han begynte hos Ingeborg Songe-Møller i hjembyen da han var litt mer en åtte år gammel. Der oppdaget han den klassiske musikkskatten for alvor i musikkpedagogens noteskap.
– Da jeg så Milos Foremans film «Amadeus» (1984), med Tom Hulce i hovedrollen som Mozart og F. Murray Abraham som Antonio Salieri, nærmest klikka det i hodet på meg, avslører Ihle Hadland. – Hele settingen, 1700-tallskulissene, musikken…Det ble klart at det å bli pianist var det eneste jeg ville holde på med. Det bare skjedde!

Christian Ihle Hadland visste tidlig at det var pianist han skulle være, © Veronica van Groningen

Syv år senere hadde han sin orkesterdebut med Kringkastingsorkesteret, det å føre oversikt over alle hans mange og prestisjefylte engasjementer deretter ville nødvendiggjøre en bibliotekarutdannelse og et veloljet pass.

Den så langt største opplevelsen var da han ble bedt om akkompagnere den amerikanske sopranen Renée Fleming under Nobels Fredspriskonsert i Oslo 2005, da han fortsatt bare var 23 år.
– Bare det å være der var stort. Jeg kan fortsatt huske alt som skjedde i detalj. Jeg var fanatisk oppslukt av det hele.

Ihle Hadland formelig gløder når han forteller om Fleming-konserten. Ikke slik at han ikke er godt engasjert uansett hva han snakker om når det gjelder musikk. Han kan foredra, med innsikt og humor, om omstendigheter og guddommelig musikalitet og uforklarlig inspirasjon hos Mozart og Beethoven raskere enn et Wikipedia-klikk. Du skal være særdeles frakoblet musikkens magi om du ikke blir dratt med inn i Ihle Hadlands univers.
– Jeg elsker blåsere. Det å fremføre Beethovens nr. 3 i c-moll med Ensemblet er nærmest som å få en bøtte is over hodet, det klinger så annerledes, det er veldig befriende. Det er som å oppdage musikken på nytt.

Christian Ihle Hadland mottok Spellemannprisen i 2014 sammen med Erlend Skomsvoll og 1B1 i klassen «Klassisk musikk» for utgivelsen Holberg Variations.

Han har også vært nominert til Spellemann i 2013, 2016 og 2018. Han har blant annet mottatt Shell-prisen i 2004 og 2007, Kjell Bækkelunds ærespris, Den Norske Solistpris, De Unges Lindemanpris og Statoils Talentstipend i perioden 2010-2013.

Ihle Hadland har gitt ut musikk av Bela Bartok, Christian Sinding, Chopin, Schuman og Mozart. Hans foreløpig siste utgivelse er Christian Ihle Hadland plays Domenico Scarlatti fra 2018.

Se her for mer informasjon og turnérute.

Publisert:

Del: