Det norske solistkor har inngått et langsiktig programsamarbeid med festspillene i Vestfold. – Festivalen ønsker at Solistkoret skal inngå i deres flerårige barokksatsning ”Larvik barokk”, forteller daglig leder i koret, André W. Larsen, til Ballade. Søndag og mandag fremfører koret et Monteverdi-program i Larvik og på Tjøme sammen med Norsk Barokkorkester.

Det Norske Solistkor

Av Hild Borchgrevink

Det norske solistkor og Norsk Barokkorkester framfører venezianske vespere av Monteverdi i Larvik kirke søndag 3. juli og i Tjøme kirke mandag 4. juli.

— Solistkoret hadde sin første konsert på Vestfoldfestspillene i fjor, forteller Larsen. – Vi spilte sammen med ensemblet ”Baroque Fever”. Konserten var veldig vellykket, og i etterkant av den ønsket festspillene en dialog med oss om å sette sammen fremtidige programmer.

En av stripene i Vestfoldfestspillenes program heter ”Larvik barokk”. I år omfatter den blant annet Solistkorets to Monteverdi-konserter, utenlandske ensembler som Ensemble Villancico og Camerata Trajectina, som er et hollandsk ensemble som har gjort betydelig karriere verden over ved å hente frem et spennende musikalsk repertoar knyttet til historiske personer og hendelser, samt en vandring i barokke omgivelser og i bygninger i og omkring Larvik.

Årets Solistkor-program er satt sammen av koret, festivalen og barokkfiolinist Bjarte Eike i fellesskap. Bjarte Eike studerte fiolin ved Griegakademiet i Bergen og barokkfiolin med Richard Gwilt i London. Han er nå aktiv som frilansfiolinist og konsertmester i ensembler som Concerto Copenhagen, Norsk Barokkorkester og Bergen Barokk, samt andre grupper i København, Malmö, Göteborg og Oslo. Han har turnert og spilt inn plater med New Dutch Academy, Arte dei Suonatori og Jon Balkes Magnetic North Orchestra. Eike underviser også i barokkfiolin ved Griegakademiet.

I det siste har Bjarte blant annet arbeidet tett med Norsk Barokkorkester i konserter med musikk fra og inspirert av Italia. Hans siste konserter med Norsk Barokkorkester, i desember 2004, ble mottatt med stormende jubel fra publikum, og ble i pressen beskrevet av Ståle Wikshåland som ”inspirert musisering … konserten fra [Vivaldis] opus 4 [der Eike var solist] tente som ild i tørt gress, og luet opp’”.

— Det er inspirerende å arbeide tett sammen med spesialister på tidligmusikk som Eike, sier André W. Larsen. – I denne musikken får koret også vist fram sangernes kapasitet som solister. Sopran Hanne Mari Ørbæk skal gjøre en spesiell Maria-antifon av komponisten Merula, og tenor Magnus Staveland skal synge Monteverdis ”Confitebor”.

Da Claudio Monteverdi avsluttet arbeidet med Selva Morale e spirituale i Venezia 1. mai 1641, var han 74 år og hadde arbeidet ved Markuskatedralen i Venezia i en årrekke, med tittelen; maestro di capella. Selva morale var Monteverdis første publiserte samling med kirkemusikk siden Vesper fra 1610. Det er en gedigen samling av komposisjoner som er utgitt i 6 bøker. Solistkoret og Bjarte Eike har plukket ut noen verker fra denne samlingen og satt dem sammen til en vesper. Vesper er katolikkenes navn på døgnets nest siste tidebønn, som skjer før solnedgang. I middelalderens klostre sang man tidebønner 7 ganger i døgnet: matutin, laudes, prim, sext, non, vesper og completorium. Karakteristisk for vesperen er tilbedelsen av jomfru Maria.

— Som kontrast til Monteverdis vokalmusikk har vi også lagt inn noen instrumentale stykker av Castello og Cavalli, forteller Larsen.

Etter helgens konserter går Eike, Solistkoret og Vestfoldfestspillene i gang med å skissere program for neste år.

Publisert:

Del: