av:

Publisert:

Del:

Spotify annonserer invasjonen. Hva sier norsk bransje?

Spotify logo
© www.spotify.com

Selv om de ennå ikke har gått ut med en offisiell dato, annonserer den svenske strømmetjenesten Spotify nå i alle fall med at de “snart” skal lansere i USA.

Strømmetjenestens inntog i det amerikanske platemarkedet vil antagelig få positive konsekvenser for norsk musikk, mener EMIs sjef Bjørn Rogstad. I et intervju med Ballade i vår sa han at “det er veldig lite norsk musikk som er tilgjengelig i USA, og det blir enklere med Spotify enn det er med iTunes i dag. Med Spotify vil man antagelig få like mye norsk musikk tilgjengelig i USA som i Norge, og det er en stor fordel.”

Les hele intervjuet med Rogstad

Larry Bringsjord, styreleder for FONO, tror også det kan være positivt for norsk musikk.

– Jeg tror folk roter seg fram til den norske musikken på en måte. Det handler ikke om megatall, men det er snakk om artister som overhodet ikke er markedsført og kjent i USA. Det at man blir tilgjengelig for 300 millioner kunder vil bety noe positivt for Spotify og norsk musikk, mener Bringsjord.

Les mer om hva Bringsjord og andre bransjeaktører tenker om Spotifys inntog i USA