Det nye bandet til Helge ”Deathprod” Sten og John Paul Jones fra Led Zeppelin debuterer på Punktfestivalen.

Helge Sten, aka Deathprod, © mic.no

Det var på en Supersilent-lydprøve under fjorårets Punkt at Helge Sten og John Paul Jones møtte hverandre. Jones skulle spille et uannonsert sett før Supersilent, og ble invitert til å delta på konserten med den norsk improtrioen.

— Jeg fikk høre at det var sannsynlig at han skulle komme tilbake til Punktfestivalen og jeg tenkte å foreslå at vi skulle gjøre en kort ting på ti minutter. Både han og jeg jobber med et system som heter Kyma, og jeg tenkte det kunne være fint å gjøre et kort stykke. Det var starten på det som nå skal bli en hel konsert, sier Sten.

Les også: Punktfestivalen lufter ut

Jones som modell
Jones startet som bassist i Led Zeppelin og har fortsatt som produsent og musiker innenfor en rekke uttrykk siden. Han stod på scenen på Hovefestivalen i fjor med Them Crooked Vultures, en såkalt supergruppe med Josh Homme fra Queens of the Stone Age og Dave Grohl fra Nirvana og Foo Fighters. Jones skriver nå en opera, og har jobbet med alt fra Diamanda Galas og Brian Eno til Rolling Stones, Dusty Springfield og Merce Cunningham.

— Med sin mangesidige bakgrunn er Jones kanskje en modell for den type musiker vi ser i Norge i dag. Kan du relatere deg til den måten å utøve yrket på?

— Jeg er veldig glad i det selv, først og fremst fordi det er mye å lære av det og det gir noe tilbake til den musikken man lager. Alle ideer og områder man ikke har kjempegod kunnskap om i utgangspunktet, og som man jobber med, er noe man lærer noe av. Det er i stor grad veldig positivt.

— Har han noen spesiell egenskaper du har lagt merke til?

— Det er først og fremst at han er både musiker og komponist som sitter med veldig mye kunnskap og erfaring, og det merker man når man jobber med ham. Man kan ikke sove i timen, sier Sten.

— På hvilke områder føler du at dere kommuniserer best eller er mest like?

— Det er vanskelig å si. Vi har en del felles referanser og områder og så er det en god del ting som er relatert rent teknisk til Kyma-systemet.

Nybegynner
Sten og Jones skal også foredra om Kyma-systemet på seminardelen av Punkt, og Kyma er en liten fellesnevner for Minibus Pimps-prosjektet, sier Sten

— Ut fra det dukker det opp masse problemstillinger som vi må finne ut av underveis. Kyma-systemet er slik at man kan lage ting helt fra bunn. Man bygger på en måte instrumentet og så lager man musikk ut fra det. Man kan for eksempel bygge effektsystemer, synther, samplere, og man kan sette det sammen på utradisjonelle måter som gjør at det blir veldig fleksibelt i forhold til det man ønsker. Vi bruker mange tradisjonelle instrumenter som basisinstrumenter, jeg spiller gitar og han spiller bass, men alt blir prosessert gjennom Kyma.

— Han har jobbet med dette i 20 år, i forhold til det er jeg en nybegynner, sier Sten.

Sten beskriver Minibus Pimps som et band som vil leve videre etter årets Punktfestival. De to skal gjøre flere konserter i høst, blant annet i Portugal.

Publisert:

Del: