Sveinung Rindal, butikksjef i Platekompaniets digitalavdeling, tror flere artister vil gjøre som Robyn: Drive med “streaming” også i platemarkedet.

Robyn

Den norske streamingtjenesten WiMP offentliggjorde nylig listen over de mest streamede artistene og låtene i år.

Sveinung Rindal, butikksjef i Platekompaniets digitalavdeling, sier det er en viss sammenheng mellom låtene som er mest spilt på WiMP og de som blir mest solgt på Platekompaniet.

— Når det gjelder låter, er det ikke så mye vi kan gjøre for å påvirke hvem som havner helt i toppen. Der er det andre, større mekanismer som gjør seg gjeldende. Men lenger lede på listen over mest solgte enkeltlåter finner man tydelige spor etter WiMPs spillelister. For eksempel har Odd Nordstoga to spor inne blant de 100 mest solgte i år. “November” er grei nok, den var singelen og har blitt spilt mye på radio. Men også “Ein song til” er med. Den mener vi er en av de beste på albumet, og derfor har vi trukket den frem mye i spillelistene våre. At den da hevder seg på liten over de 100 mest spilte enkeltlåtene for hele året, sier jo litt. Det er flere slike eksempler på Topp 100-lista.

Streaming på flere nivåer
Robyn ga ut tre minialbum i år, og ble den mest spilte artisten på WiMP. Rindal sier den svenske popartisten er likevel er langt fra årets største artist når det kommer til salg, verken av mp3-filer eller album.

Artisten kan sees som et eksempel på hvordan den nye teknologien påvirker noe fundamentalt ved musikkbransjen: Hennes strøm av utgivelser i år blir en parallell til streamingen av musikk. Ett album, én gang, er ikke lenger nok for å få oppmerksomhet når lyttere har tilgang på alt, hele tiden.

— Hun var den artisten som har utnyttet 2010 best, og som fullt ut har brukt streamingens muligheter. Opplegget er smart og forholdsvis lett å kopiere, hvis man syr sammen sin egen idé å bygge det rundt. Det er riktignok vanskelig å si hvor planlagt det har vært fra hennes side – signalene vi fikk da vi først sa vi ville jobbe med “Body Talk pt 1”, var ganske negative. Hun var visst ikke så fan av streaming. Men etter hvert har vi fått et veldig godt forhold til henne, og nylig lagde hun et eget kommentarspor til albumet sitt for oss.

Jaa9 og OnklP skal gi ut et par EPer tidlig neste år, og kaller dem “Lasse” og “Geir”. Rindal mener vi vil få se flere eksempler på denne typen slipp.

 – Det tror jeg, spesielt når det kommer til hitskapere. Det må være provoserende å gi ut en plate med 15 spor og så få én hit, før man må inn i studio igjen og spille inn 15 nye låter.

Uendelig tilgang
WiMP skiller seg fra Spotify ved at tjenesten legger sterk vekt på redaksjonelt innhold som skal guide lyttere gjennom den tilgjengelige musikken. Sveinung Rindal, butikksjef i Platekompaniets digitalavdeling, er godt fornøyd med måten redaksjonen har brukt året på.

— Vi har startet en blogg, fått en solid twitterkonto og en informativ Facebook-side – kort sagt, skapt oss en del verktøy for å kunne gi et godt, utvidet streamingtilbud, ikke bare et søkefelt. Gleden ved å ha tilgang på alt forsvinner ganske fort uten en eller annen form for guide, derfor har jeg stor tro på at den redaksjonelle profilen blir viktig også videre fremover, sier Rindal.

Les også: WiMP til Sverige?

Til neste år skal WiMP satse på å skape flere sammenhenger i musikken.

— 2011 kommer til å handle mye om å binde ting enda bedre sammen, slik at det blir lettere å finne ting ut fra sjangere, få opp spillelister og så videre, sier Rindal.

— Forskningsprosjektet “Fra Sky til Scene” viste at det er ca 11 avspillinger per søk i WiMP. Dere jobber altså for å gjøre det tallet enda høyere?

— Vi har ikke satt oss ned og definert et måltall for dette. Men: Hvert døgn vokser katalogen vår med musikk nok til å kunne spilles 24 timer i døgnet i en hel måned. Tilgangen virker nesten uendelig. Da må man guides, og da er det ikke unaturlig å skulle sette seg et slikt mål.

Publisert:

Del: