Ragnar Söderlinds opera “Rose og Ravn” ble skrevet skrevet for Festspillene i Bergen, men aldri oppført. Under Operafestukene i februar 2005 setter Operaen i Kristiansund for første gang opp dette dramatiske stykket med handling fra Norge om lag år 1500. I den sammenheng vil Kristiansund Operakor fremføre smakebiter fra verket ved den Norske Opera lørdag 27. november. Dette blir foreløpig en av få muligheter til å høre denne musikken utenfor Kristiansand.

Ragnar Söderlind (Foto: Lisbeth Risnes, MIC)

For å markedsføre Operafestukene 2005 setter Kristiansund Operakor kursen mot hovedstaden og vil gjøre en opptreden på Den norske Opera kommende helg.

Det er urfremførelsen av den dramatiske norske operaen “Rose og Ravn” av Ragnar Söderlind og Knut Jørgen Moe som koret ønsker å skape blest om på denne måten. Samtidig skal Oslo-turen brukes til innstudering sammen med nøkkelpersoner bak operaen.

— “Rose og Ravn” er et storslått verk, og et stort løft for Operaen i Kristiansund. Vi ønsker å bidra til en vellykket oppsetning både ved å skape blest om den i Oslo-markedet, og ved å gjennomføre en ekstra grundig oppkjøring til Operafestukene 2005, sier korleder Roland Mauseth.

Kristiansund Operakor er invitert av Den norske opera til å fremføre smakebiter fra “Rose og Ravn” i Prøvesal 4 lørdag 27. november kl 1500, sammen med solist og librettist Knut Jørgen Moe. Regissør Ronald Rørvik vil også være til stede for å svare på spørsmål.

— Men denne turen blir langt fra en ren PR-begivenhet – her skal det øves sammen med komponist, librettist og regissør. Det blir også befaring og a cappella fremførelse etter mørkets frembrudd på Akershus Festning, som er et av stedene “Rose og Ravn” henter sin historiske handling fra, sier Mauseth, som ser oppsetningen som en stor utfordring:

— Selv om vi er et amatørkor er det ikke noe amatørmessig over den innsatsen som legges ned. Vi har jobbet målrettet med oppsetningen i hele høst, forsterket stemmegruppene med nye sangere og arbeidet med sceneteknikk. Den faglige delen av Oslo-turen er et forsøk på å jobbe mer prosessorientert med oppsetningen, slik at vi raskere får den “under huden”. Målet er at vi skal kunne gjøre en jobb på scenen som er en urfremførelse verdig, avslutter Mauseth.

Mer informasjon om oppsetningen og om Operafestukene 2005 finnes på www.oik.no

Publisert:

Del: