INTERVJU: Behnam Farazollahi mener knutepunktordningen er konkurransevridende og skaper skjevhet i et ellers sunt festivalmarked. Farazollahi er marketing manager i Bureau Storm, og er utleid på prosjektbasis til Slottsfjell Festival, som starter i dag. På plakaten står blant annet et omdiskutert burlesque-show. – Det virker som folk tror at det er et lugubert strippeshow, men det er et glamorøst humorshow med innslag av nakenhet, i god gammel 50-tallsstil, sier Farazollahi til Ballade.

Behnam Farazollahi_bak (Foto: Kjeld-Willy Hansen)

Av Carl Kristian Johansen

I løpet av en lang festivalsesong finner man mange gjengangere på artistsiden. For festivalene har derfor eksklusivitet, både på bookingsiden og i sideprogrammene, i større og større grad blitt et nøkkelord i konkurransen om å trekke publikum.

Behnam Farazollahi er marketing manager i Bureau Storm, et byrå som har en eierandel i Slottsfjell Festival. Han er nå utleid og jobber på prosjekt for Slottsfjell. Farazollahi er kritisk til knutepunktordningen og statusen som er tildelt Øyafestivalen.

— Eksklusivitet blir viktigere og viktigere i festivalmarkedet, og eksklusivitet må man betale for. Knutepunktordningen betyr at noen gis et fortrinn i festivalmarkedet, sier Farazollahi til Ballade.

Øyafestivalens status som knutepunktfestival ble avklart i forrige uke etter et halvt års forhandlinger med Kulturdepartementet om styresammensetningen.

— Ordningen er en helt akseptert greie i bransjen. Det er allikevel merkelig å konkurrere med Øyafestivalen som har et helt annet fundament for sin booking med den støtten de får nå.

For Øayfestivalen innebærer statusen som knutepunktfestival et tilskudd på 2.6 millioner kroner, noe som utgjør om lag ti prosent av festivalens totale budsjett. Farazollah presiserer at det ikke er Øyafestivalen han vil kritisere, men ordningen i seg selv, som han mener er konkurransevridende.

— Øyafestivalen har søkt og fått pengene, og det er fullt fortjent. Det er en veldig bra festival i både norsk og europeisk målestokk. Det er selve ordningen som er vindskeiv. At staten går inn i et marked og gir et konkurransefortrinn synes jeg rett og slett er galt.

— Da synes jeg heller at man skal øke festivalstøtteordningen slik at flere festivaler får nytte av pengene, i stedet for å gi det til én festival. Det skaper ubalanse i et sunt marked, mener Farazollahi.

Bureau Storm, Farazollahis arbeidsgiver, er også eier av by:Larm, som tapte i konkurransen med Øyafestivalen om kulturminister Trond Giskes knutepunktgunst.

— by:Larm blir en annen sak, og der har vi også sagt at ordningen er konkurransevridende. Men by:Larm er ikke i konkurranse med de andre sommerfestivalene, slik Øya er i forhold til eksempelvis Slottsfjell. Knutepunktstatus til by:Larm hadde ikke ødelagt for den sunne konkurransen i sommerfestivalmarkedet, mener Farazollahi.

Den eksklusive opplevelsen

Farazollahi var å finne på den nylig avsluttede Trænafestivalen, også det et Bureau Storm-prosjekt.

Trænafestivalen har naturgitte fortrinn som det er vanskelig å matche, hva gjør Slottsfjell Festival unik i festivalfloraen?

— Det er vanskelig å sammenligne Træna og Slottsfjell. Bare reisen ut til Træna er opplevelse nok til å dra på selve festivalen. Det er en festival som er helt totalt annerledes, og det man sitter igjen med etter Trænafestivalen er helt unikt.

— Det er det vi jobber med på Slottsfjell også; å tilby en annerledes opplevelse. Festivalområdet på Slottsfjellet er spektakulært og festivalen tilbyr noe vi synes er fint: Sommerstemningen. Vi har bygd opp den over flere år nå, og det er få festivaler som har den samme stemningen.

— Samtidig gir festivalen folk en frihetsfølelse til forskjell fra andre byfestivaler. Og den har ikke rølpecampingen. Festivalen er behagelig, og du trenger ikke være gjøgler eller gni deg i gjørma for at det skal bli en bra fest ut av det. Det skal være hyggelig og fint på Slottsfjell, og publikum skal ikke trenge å stå som sild i tønne eller i lange køer.

Slottsfjell Festival har i år utvidet kapasiteten og det er ryddet rom for en ny scene. Festivalen har også satset på å ta et steg opp når det gjelder kvalitet, og har brukt mer penger på booking enn tidligere.

— Vi har fulgt tradisjonen med å booke bredt, smalt og lokalt, og tilbyr brede publikumsartister som Kent, Kaizers Orchestra, Dumdum Boys og deLillos’85, blandet med nisjeartister som Fuck Buttons, Stereolab, Moonspell og Cadence Weapon. Og så har vi lokale artister som Lasse Passage og Sailorine.

— Dette er en bookingfilosofi vi har hatt nesten fra starten av, og det funker. Det skal være trygge artister med publikumsappell, men vi skal samtidig overraske og begeistre, sier Farazollahi.

Burlesk booking – sleazy listening

Som en del av klubbprogrammet, som foregår i Tønsberg by, har Slottsfjell booket The Fleshoticas til konseptet Slottsfjell Burlesque.

Festivalen beskriver Burlesque som “retro striptease og en slags snillere, men mer show og elegant mor til moderne stripping. Hovedforskjellen er og at Burlesque er mer rettet som underholdning for både kvinner og menn med sin sjarme, humor og ekstravagansa.”

Et av medlemmene i The Fleshoticas er også pornoskuespiller, og konseptet er omdiskutert i Tønsberg, men gangbart blant byens politikere.

— Dette er etablert og populært i Oslo, men i Tønsberg har folk misforstått og tror det er et strippekonsept. Man tror at vi vil lokke folk til festivalen med stripping. “Familiefestivalen har blitt tilgriset” er omkvedet her. Men det er bare tull – dette er noe som skjer på en klubb sent på kveldstid.

— Dette er et glamorøst humorshow, med innslag av nakenhet, i god gammel 50-tallsstil. Amerikansk sådan – ikke norsk, sier Farazollahi.

Slottsfjell festival starter i dag, mer informasjon om programmet finnes på deres Internettsider.

Publisert:

Del: