Under tre prosent av musikkprodusentene på verdensbasis er kvinner. Møt dem som vil rette opp skjevheten med samlebåndskriving.

Fra venstre: Kristin Skolem, Maydar, Emelie Hollow, © Robin Bøe

Innerst i en labyrint av en hotellkorridor: Svenske Alexandra Shanahan sitter ved bordet der Mac’en hennes står.
– Har ni nåt specielt ni typ vil skriva till?
Kristin Skolem nevner en ny poplåt i elektronisk drakt hun gjerne vil inspireres av. Opptakten og refrenget lyder stort når Alexandra, som kaller seg Maydar som produsent og låtskriver, finner den på Spotify.

Shanahan hopper fra Mac til tangenter og legger fingrene på det elektriske pianoet og beskriver akkordene hun vil jobbe i. Setter noen moll-akkorder.
– Ja! De er fine. Hva om vi [nynner en lys tonerekke], to, tre, fir, og SÅ kommer vi ikke på én, men bare pause og … BEAT! Mener Skolem. Skolem har mål om å bli en internasjonalt ettertraktet låtskriver – hun har ganske nylig signert med Arctic Rights og BMG Scandinavia. Emelie Hollow, som er siste kvinne i gruppa som har starta dagen sammen, nynner ut ideen til et vers. Det må ha skjedd noe før jeg entret dette rommet, eller så er det slik profesjonelle låtskrivere jobber: med åpen kanal ut fra stedet der nye melodier renner ut av musikeren.

– Ja, det er grymt!
– Nice!
Reporteren kan i alle fall ikke merke noen sperrer, og på en halvtime har de skissert en låtidé. De tre møttes dagen før, og har også vært innom andre skrivegrupper blant de rundt 25 musikerne som deltar på denne låtskrivercampen i Oslo i slutten av januar. Mange av dem er produsenter også, noen vil hovedsaklig skrive for andre, eller vil framføre låtene sjøl.

Skolem er med i Nordic Songs, ei nystarta gruppe med unge låtskrivere med bakgrunn fra den nystarta utdanninga LIMPI – og på et tidspunkt så de seg rundt etter kvinnelige produsenter:
– Vi begynte å spørre rundt, og vi har et ganske stort internasjonalt nettverk, og ingen klarte å si hvilke fem du kunne starte med å ringe! Slik kan det jo ikke fortsette, beskriver Kristin Skolem.
– Dette har ingenting med at kvinnene ikke kan produsere eller skrive låter – det må bare settes i gang, tenkte vi!

Så da gikk de i gang med å invitere.

Skolem lener seg på Billboards artikkel om forsvinnende to små prosenter kvinner blant produsentene – ei gruppe som ikke har blitt mindre viktige i den nye popverden. Rundt 12 prosent er låtskrivere. Sveriges Radios P3 skriver om en nyere undersøkelse om utviklinga  Billboards lister her – den lander på 2,6 prosent kvinner. Det betyr 37 menn per én kvinnelig produsent. Blant annet hadde tallet på kvinnelige produsenter vokst til fem prosent i enkeltåret 2019. Opptellinga gjelder låter på Billboards Top 100 de siste sju årene. Prosentandel kvinnelige låtskrivere samme periode landet på 12,5 prosent.

– Det er bare veldig rart. For det er så sjukt mange bra kvinner! Hun peker inn i naborommet, der Alexandra og Emelie sitter og drodler oppå rytmene som går taktfast fra maskinen;
– Du hører jo, det er trøkk!
– Så vår strategi, i steden for å bare gå rundt og snakke om hvor urettferdig det er, er denne: vi bare gjør det. Tre låter, tre grupper, tre dager, 60 bransjemennesker inviteres til slutt, vi bare gjør det.

I tillegg til målet om å vise at kvinner kan, vil de bygge et nettverk for å ha produsenter og låtskrivere som ikke bare er menn, for å ha hverandre mer tilgjengelige i framtida.

Ut fra en annen gruppe møter Ballade Bova – bak artistnavnet heter hun Gabrielle Wilson. Basert i Los Angeles, med flere jobber som musiker, blant annet skriver hun med velkjente Stargate:
– Alle skrivesessions er forskjellige. Du kan støte på noen der alle er i konkurranse, der de tror de må bevise på første runde, og må bevise for hverandre. Det sier seg sjøl at det er bedre å bare slippe konkurranseinnstillinga, og slippe det kreative til. I en felles kreativ flyt. Slik er det her, og Kristin beviser hvor god hun er på å finne de rette folkene. Alle her har den der åpne, fine viben, sier Bova og nikker utover de andre som begynner å finne sine plasser til lunsj.

Etter to dagers skriving oppå hverandre, skulle alle sangene spilles av for resten, i tillegg til invitert bransje. Etter den siste kveldens lyttesammenkomst, er Kristin veldig tilfreds:
– Den siste kvelden var … helt vilt.  Nivået var skyhøyt. Så mange forskjellig type låter, men alle hadde veldig høyt nivå. Mange var uptempo – ingen ballader. Responsen, også fra de inviterte forleggerne, plateselskapene og andre låtskrivere og produsenter var utrolig, stråler en sliten Skolem etter siste kvelden.

I gult: Låtskriver og artist Bova, foran Mac’en: Matilda, © Robin Bøe

– Det som var så kult var at det var så god stemning blant deltakerne. Ingen hadde hørt hverandres låter, men da de hørte dem … noen begynte å danse, og alle støtter hverandre.
Når de i tillegg sluttet med å spille av en av deltakernes helt ferske samarbeid med DJ Tïesto, han slapp en låt med norske RebMoe den samme natta, kunne visst alle kjenne på stemninga av suksess, beskriver hun.
– Nå skal produsentene ferdigstille bittelitt, så skal låtene sendes ut. Mange publishere og plateselskap spurte etter lister med låter, det skal de få. Ellers pitches låtene rundt om internasjonalt og her hjemme. Noen av artistene fra campen kommer dessuten til å gi ut låtene som sine egne, forteller Skolem.
Mange av deltakerne har millionvis avspillinger på Spotify – og inkluderer andre norske navn som Sval, Matilda og Adelén. Flere av deltakerne er presentert på Nordic Songs’ facebook-side.

21 låter og én musikkvideo ble laget på tre dager i Oslo i forrige uke. Campen ble støttet økonomisk av Talent Norge, Norsk Tipping, NOPA, TONO, GramArt, Music Norway og Musikkforleggerne.

 

Foreningen Ballade er eier og utgiver av redaksjonelt uavhengige ballade.no. NOPA, Norsk Komponistforening og Musikkforleggerne er medlemmer i Foreningen Ballade.

Denne artikkelens førsteutgave hadde en upresis gjengivelse av hvor mange deltakere campen hadde. Det rette tallet er 25, som vi har rettet det til.

Publisert:

Del: