I en artikkel i Morgenbaldet før påske omtalte skribent Ole-Martin Ihle komponist og artist Maja Ratkje som Morgenbladets midtsidepike. Sangskriver og musiker Camilla Nesbø Baker plukker her opp tråden i en kort kommentar til ordskiftet mellom Ihle og Ratkje.

note

Av Caroline Nesbø Baker

Jeg forstår at Ole-Martin Ihle har fått mye bank og føler for å forsvare seg, men når jeg leser responsen til kritikken ser ikke jeg noe som kan virke forsonende.

Jeg føler at Maja Ratkje fortjener å bli omtalt med den respekten som hun har opparbeidet seg gjennom arbeidet sitt – og om Ihle føler for å parodiere Morgenbladets profil kan han gjøre det på sin egen bekostning, og ikke komme med flåsete omtale av en utøver som i kraft av å tilhøre ”feil” kjønn fra før må kjempe for å bli tatt seriøst.

Derfor faller hans eksempel om den like sleivete beskrivelsen av Cast helt igjennom som irrelevant.

Og når Ihle kaster Ratkje i samme kurv som Bertine Zetlitz og Britney Spears, for å vise at hun ikke har noe å utsette på profilering, peker han selv på kjernen i det jeg selv, og kan jeg tenke meg; Ratkje og andre kvinnelige utøvere i musikkfeltet reagerer på: Hvorfor søkte han ikke først og fremst i Morgenbladets base på omtale av Ratkje relativt til andre samtidskomponister, i stedet for å slenge DET resultatet på i en fotnote som ender med oppfordringen ”you go girl.”

(Ihle spiller tydeligvis ”ikke vær så sur da”-kortet, i respons til en inderllig anmodning fra Ratkje om å bli tatt på alvor)

Caroline Nesbø Baker, sangskriver og musiker

Publisert:

Del: