I år 2000 startet perkusjonist Ingar Zach selskapet SOFA sammen med sin musikalske makker Ivar Grydeland. Etter fem år som en label for improvisasjonsmusikk har både Zach og Grydeland sett et behov for å bryte med improvisasjonsdogmet, og vektlegger nå mer begrepet musikk, enn hvordan den er laget. Ett av resultatene av denne nyorienteringen er Sillòn, en underlabel av SOFA som utelukkende skal slippe soloplater. Sillòn drives av Zach fra hans hjemby de siste to årene: Madrid.

Ingar Zach (Foto: Wade Matthews

Av Carl Kristian Johansen

SOFA har hatt sin andel soloutgivelser, men Zach og Grydeland vil bruke Sillòn til å spisse denne virksomheten. Sillòn har allerede tre utgivelser med europeiske musikere på samvittigheten..

— Produksjonene med SOFA er dyre og vi er avhengig av støtte for å få dem ut. Musikken vi gir ut selger ikke akkurat i bøtter og spann. Det er mange som jobber med solomateriale, og gjennom SOFA har vi fått mange demoer fra hele verden der folk presenterer sitt materiale. Det gav oss lyst til å starte en sidelabel som bare tar for seg soloutgivelser.

— Vi får forståelig nok ikke støtte til å gi ut soloplater med utenlandske artister i Norge, så Sillòn er en annen og billigere variant. Utgivelsene er en spleis mellom selskap og artist, og produksjonskostnadene er mye lavere i Spania enn i Norge. Det gjør det lettere å slippe plater, sier Ingar Zach på telefon fra Spania.

Sillòn har til nå sluppet plater med franske Michel Doneda, italienske Allessandra Rombola og fransk/ amerikanske Wade Matthews. Alle har kommet i 500 eksemplarer i karakteristiske og nummererte omslag.

— Siden jeg flyttet til Spania er det naturlig at Ivar tar seg av SOFA, mens jeg tar meg av Sillòn fra Madrid. Ved siden av at det skal være soloutgivelser er det ikke lagt noen kunstneriske begrensninger på hva de skal inneholde. Musikken trenger ikke ha basis i full improvisasjon. Nå kan vi like gjerne gi ut musikk som er bygget like mye på komposisjon som improvisasjon, sier Zach.

Det er flere som står på venteliste, og Sillòn kommer snart til å slippe to nye utgivelser. Det er med franske Xavier Charles og svenske David Stackenäs.

— Vi har nytt godt av kontaktnettet til SOFA, og har fått positive tilbakemeldinger på at Sillòn tar denne retningen, sier Zach.

Hype?

Om ikke improvisert musikk akkurat har vært gjenstand for en hype det siste året, mener Zach at interessen har vært økende. Mye takket være en festival som All Ears.

— All Ears er en musikerstyrt festival og det er viktig. De som står bak dekker et vidt felt, reiser mye og har full kontroll på det som skjer i utlandet, sier Zach.

Blant mange samarbeidsprosjekter har Zach gjennom bandet Looper også gjort flere konserter med briten John Tilbury. Looper med Tilbury ble blant annet presentert på den siste Ultimafestivalen. Besøket til den konserten ble matchet, om ikke overgått, da All Ears presenterte samme mann i januar.

— Ultima gaper litt for stort noen ganger, og Tilbury hadde fortjent et større publikum. Ved å spisse programprofilen kunne de kanskje trukket flere folk, eller gjort som All Ears, at de presenterer en musikalsk retning på èn konkret scene. Når det er sagt er Ultima en meget bra festival, sier Zach.

Hvordan er forholdene i Madrid og Europa for improvisert musikk?

— Det kan kanskje virke kanskje litt nytt for mange i Norge akkurat nå, og det er finnes små hjørnsteiner rundt omkring i Europa som gjøre det samme som All Ears. Bevegelsen flytter rundt hele tiden. Det har vært stort i Nederland og Tyskland, men nå er det vanskelig å få til ting der. I Frankrike er det derimot mange bra steder, og i Spania er det to-tre festivaler der det går an å presentere denne musikken. I Madrid er det en institusjon som heter La Casa Encendida (Det Påtente Huset) som kan levere en bra kontekst med avantgardekunst, og de har også en stor sponsor som støtter dem. Det er bra at All Ears har kommet på banen i Norge, sier Zach.

Men hva med Zachs egen virksomhet som musiker? Tilbury har et tungt navn innen improvisasjonsmusikk og samtidsmusikk, og med sitt audiovisuelle band Looper gjør Zach for tiden mange konserter med Tilbury. Zach har også sluppet to plater med Derek Bailey, for mange en av grunnleggerne av den moderne improvisasjonsmusikken, før han nylig gikk bort. ”Llaer” og ”Seven” med Bailey, begge på SOFA, representerer Zach som improvisasjonsmusiker, mens Looper kan stå for dagens Zach.

— Nå jobber jeg like gjerne med komposisjon som improvisasjon i forberedelsene, og som med SOFA og Sillòn ligger fokuset på musikk og ikke nødvendigvis improvisasjon. Jeg har holdt på med dette en stund og føler behov for å spisse prosjektene mer nå. Det blir mindre ad hoc-konstellasjoner og mer jobbing med band med mer definerte sound i fremtiden. Man skal kunne forstå at det er Looper når man hører det, sier Zach.

Han jobber videre med gitarist Ivar Grydeland og bassist Tonny Kluften, en annen partner over lang tid, i bandet Huntsville. De har også planer om å utvikle seg som band, og vil slippe et album om et års tid. Zach er også en del av Jon Balkes rytmeprosjekt Batagraf, som turnerer i disse dager.

Batagraf er i ferd med ta et skritt mot satiren, hvordan ser en mann som er opptatt av musikk for musikkens skyld og ikke som politisk redskap på det?

— Jeg er spent på hva dette blir selv. Det er helt ferskt for meg, og det er Jon som styrer den delen. Jeg har ikke hørt eller lest tekstene til Beranek, men jeg forstår at dette blir som en slags abstrakt kommentar til verdensbildet. Det blir spennende, avslutter Zach.

Ingar Zach spiller med Batagraf i Oslo, Bergen og Stavanger 2. – 4. mars, og på Vossajazz 8. april. Zach er aktuell med albumet ”Mørke-lys” med Wade Matthews på det portugisiske selskapet Creative Sources Recordings. Mer informasjon om Zach finnes på hans hjemmesider. På SOFA/Sillòn sine hjemmesider kan man lese mer om aktivitetene som foregår der.

Publisert:

Del: