Torsdag ettermiddag kunne NRK Sørlandet melde at NRKs egen Sigbjørn Nedland blir tildelt Vest-Agder fylkeskulturpris 2004. Nedland får prisen for sitt levende og store engasjement for musikk og musikkproduksjon gjennom mange år. Sigbjørn Nedland bor i Kristiansand, og har de senere årene særlig vært en i ivrig ambassadør for verdensmusikk, samtidig som han har stått bak både lokale og internasjonale plateproduksjoner.

Sigbjørn Nedland i studio (Foto: NRK.no)

Av Arvid Skancke-Knutsen

I begrunnelsen til juryen for Vest-Agders fylkeskulturpris heter det:

Sigbjørn Nedland har hatt et levende og stort engasjement for musikk og musikkproduksjon gjennom mange år. Gjennom hele sin karriere har han betydd mye for musikklivet i Agder og ellers i landet. Nedland er kunnskapsrik og ledende formidler av spesielt popmusikk og verdensmusikk i NRK.

Prisen består av 40 000 kroner og et kunstverk laget av Tone Svaland Holberg.

Sigbjørn Nedland var en av de få forkjemperne for rockmusikken i monopol- og enkanal-tidens NRK. Gjennom programmer som Pop Spesial (med Ivar Dyrhaug) var han med på å gi sulteforede, musikkinteresserte lyttere som undertegnede et ukentlig glimt av verden, og han var bl.a. den første som spilte Sex Pistols på norsk radio. På 70-tallet hadde han også en fast anmelderspalte for pop- og rock-plater i Fædrelandsvennen – også dette en sjelden frisone i datidens media-Norge.

Senere startet han det frisinnnede musikkprogrammet “Pandoras Jukebox”, som han fikk styre ganske alene. Her begynte hans store forkjærlighet for roots-musikk fra alle verdenshjørner for alvor å skinne gjennom, noe som senere også avfødte det renspikkede verdensmusikk-programmet “Jungeltelegrafen”.

Sigbjørn Nedland har også jobbet som tekstforfatter, og har bl.a. skrevet oversettelser av sanger av Bob Marley og Kris Kristoffersen. Han sto også bak tekstmaterialet til forestillingen “Bob Marley – Uprising in Babylon by Bus”, som Nordic Black Theatre hadde premiere på i 2000. Hans aktive engasjement for verdensmusikk har også fått ham til å jobbe praktisk for verdensmusikernes rettigheter – blant annet i Tanzania, der han har gjennomført flere prosjekter.

Et av dem var oppbyggingen av et musikkstudio i Dar Es Salaam, der Nedland fortsatte sitt engasjement også etter at NRK trakk seg ut i 2000, og helt til eierskapet til studioet ble overført til tanzanianske musikere tidligere i år. Han har nylig også ledet arbeidet med EmuCast – et EU-støttet musikkprosjektsom skal gjøre det mulig for radiostasjoner og andre storbrukere av musikk å laste ned musikk og informasjon til programmer og produksjoner direkte fra nettet.

Sigbjørn Nedland har også jobbet som plate- og konsertprodusent, der et av høydepunktene er Music Channel-prosjektet fra 1995, hvor han førte sammen palestinske sangere med israelske musikere og norske Bel Canto. Han har stått bak CDer som “Kvirre Virre Vitt” og “Barnetimen 75 år – Lørdagsbarnetimen” – og var også sentral på Acid Queens “Tranzania”, der de norske techno-musikerne Stephan Groth og Christian Grimshei møtte afrikanske og arabiske musikere.

Om hva som kjennetegner en god produsent har Sigbjørn Nedland en gang uttalt følgende, i forbindelse med et inspirasjonsforedrag han holdt for Rikskonsertene:

“Hvor mange gitarister må det til for å skifte ei lyspære? Svaret er ti; en til å skifte lyspæren og ni andre til å si “Det kunne jeg også greid”. Når det gjelder produsenter, går vitsen mer slik: Hvor mange produsenter må til for å skifte en lyspære? Om musikeren da svarer: – Jeg vet ikke, hva tror du? Da har produsenten lykkes med å gjøre en bra jobb.

En video fra NRK Sørlandet om prisvinneren – inkludert et intervju med hovedpersonen selv – finner du på denne lenken. Sigbjørn Nedland vant for øvrig også NOPAs Mediapris i 1994 – en pris som gis til personer som har skapt interesse og oppmerksomhet for musikk laget av norske komponister og tekstforfattere.

Publisert:

Del: