Det er ingen tilfeldighet at skandinaviske artister topper de globale hitlistene, mener svensk musikkbransje.

Matoma Foto: Alexander Eriksson / Lillehammer 2016

Kygo, Lukas Graham, Alan Walker, SeeB og Zara Larson. Listen over skandinaviske navn på toppen av de internasjonale hitlistene begynner å bli mange. Sverige har lenge eksportert låtskrivere, og til dels artister for dette markedet, det nye er at det nå også er flere norske og danske navn på listetoppene.

Svenske Musikindustrin.se konkluderer med at det aldri har vært så tydelig som nå at den største kilden til hitmusikk utenfor USA og Storbritannia befinner seg i Skandinavia.

– Sverige og Norden er akkurat nå glohett, og det er ikke bare våre låtskrivere og produsenter, men også våre artister som nå stiger inn i det globale rampelyset, sier A & R i Sony Music Helen McLaughlin til Musikindustrin.

Nordisk sound?
Per Sundin, nordisk sjef i Universal Music forteller til Musikkindustrien at da han begynte i 2008 var det ingen som brydde seg om Norden, mens han opplever at alles øyne og ører vendt mot Norden i dag.

– Et stort steg var da Avicci og Lorde slo igjennom over hele verden i 2013. Nå er alt sammenflettet, og det finnes ikke lenger noen grenser for hits. Det at Spotify finnes her spiller en hovedrolle.

Også Aftenpostens Robert Hoftun Gjestad ser i disse dager nærmere på et skandinavisk gjennomslag. I artikkelen Finnes det et eget norsk sound? diskuterer han årsakene til hvorfor det nettopp nå er så mange norske navn som slår gjennom internasjonalt. Svaret hans handler ikke om genuine skandinaviske lydbilder: I likehet med Musikindustrin mener han at dette handler de nordiske markedenes modne strømmebruk.

Aftenposten siterer Universals danske direktør, Casper Bengtsons uttalelse til avisen Politiken: «Spotify er så stort i Sverige, Norge og Danmark at om du får en hit i alle de landene samtidig, vil det samlede antall streams sende deg inn i den globale top-50».

Spotifyhistorier
Historisk sett har det vært det amerikanske markedet som har vært avgjørende for om noen slår igjennom internasjonalt. Her står fortsatt radio sterkt. Strømmetjenestenes fungerer derimot som historieforteller og testverktøy for hvilke låter en artist skal satse på. Slår låten til på Spotify i Skandinavia har artisten en historie å bruke ved promotering mot resten av verden. Slik var det for eksempel var med norske Matoma.

Utfordringene blir dermed hva som vil skje når resten av verden følger etter Norden i bruken av strømmetjenester. Noe som allerede er i ferd med å skje.

Og det hele er kanskje ikke et så bredt Skandinavisk fenomen som artistnavnene og analysene skulle tilsi. Musikkindustrin påpeker at så nær som alle nevnte artister med stort gjennomslag er signerte på svensk-tilknyttende selskaper. Det noteres at selv heldanske Lukas Graham først slo igjennom internasjonalt etter gjennombruddet i Sverige. Landet som er ifølge Musikkindustrin er å regne som verdens tredje største hitleverandør.

Publisert:

Del: