av:

Publisert:

Del:

Det kommende Popsenteret ved Schous kulturbryggeri i Oslo er nå i full gang med sin omfattende innsamling. De har allerede skaffet seg store samlinger og arkiver, men de ønsker nå hjelp fra publikum til å skape de det de omtaler som ”en kulturell kraftstasjon for hele Østlandsregionen.” – Alle som har tilhørighet til Oslo og en kjærlighet til populærmusikk skal vite at de nå kan komme til oss, sier Arvid Skancke-Knutsen, spesialrådgiver for Senter for Populærmusikk, til Ballade.

Arvid Skancke-Knutsen_popsenteret 2007
Arvid Skancke-Knutsen_popsenteret 2007

Av Bjørn Hammershaug

I 2009 åpner Popsenteret ved Schous kulturbryggeri på Grünerløkka i Oslo. Over fire etasjer og 2500 kvadratmeter skal historien om norsk populærmusikks historie, nåtid og fremtid fortelles.

En viktig oppgave for Popsenteret og Oslo Kommune er å samle inn, bevare, katalogisere og digitalisere relevant materiale.

Popsenteret skal intet mindre enn bevare og formidle stor-Oslos populærmusikk fra 1905, og frem til i dag, utvikle og drifte et opplevelsessenter for norsk populærmusikk, med oppstart høsten 2009 og utvikle gode nettsider for dokumentasjon av musikklivet og musikkbransjen i hovedstaden, i følge senteret selv.

Allerede i mai kunne Svein Bjørge fortelle at Popsenteret har startet å ta i mot donasjoner fra samlere som ønsker å bidra til samlingen i Oslo. Bjørge har nå sluttet ved senteret, men innsamlingen er i full gang med å skaffe seg tilgang til sentrale samlinger innen populærmusikkfeltet. Siden 1. august har Popsenteret anskaffet en rekke omfattende samlinger og arkiver, blant annet komplett arkiv fra by:Larm, Musikkfest Oslo og Bootleg, komplette samlinger av flere norske musikkaviser og platesamlingen fra Institutt for Norsk Populærmusikk og demoarkivet til Norsk Rockforbund. I tillegg er Popsenteret i dialog med flere viktige aktører på arkiv- og digitaliseringsfeltet, deriblant Nasjonalbiblioteket, Oslo Byarkiv og Phonofile.

Ønsker private bidrag

Nå ønsker Popsenteret også hjelp fra publikum, artister, bransjeorganisasjoner og øvrige samlere til en ytterligere komplettering av sin samling.

– Alle som har tilhørighet til Oslo og en kjærlighet til populærmusikk skal vite at de nå kan komme til oss, sier Arvid Skancke-Knutsen, spesialrådgiver for Senter for Populærmusikk, til Ballade.

Han sier videre til Ballade at Popsenteret ønsker alle typer plater til sin samling, fra voksruller og fremover mot dagens moderne formater.

– Vi søker også private opptak som folk har hjemme, og som vi kan hjelpe til med å bevare for ettertiden, profesjonelle musikere, folk med tilknytning til bransjen eller de som hadde ungdomstiden sin på 50-tallet for den saks skyld. Vi er på utkikk etter alt fra gamle Poprevyen til gamle Nye Takter, plakater og utklippsbøker. Vi er opptatt av at flest mulig kommer frem med det de har, sier Skancke-Knutsen, som forteller at senteret i utgangspunktet er mest interessert i norsk musikk.

Hvorfor skal en samler egentlig levere inn sin samling til dere?

– Før eller siden vil nok de fleste samlere innse at det de har samlet ikke lever videre, at de ikke klarer å ta vare på det selv, eller at de sitter på vitale nøkler til moderne samfunns- og kulturforståelse som de ved å dele på kan glede andre.

Skancke-Knutsen sier videre at forholdet mellom samler og senter vil være kontraktbasert, og at de vil i så stor grad som mulig respektere samlernes egne ønsker.

– Det er heller ikke alle som ønsker å skille seg fra sin samling, og da tilbyr vi å ta digitale kopier for vårt bruk. For Popsenterets del er tilgang viktigere enn eierskap, sier Skancke-Knutsen, som også legger til at Popsenteret ikke skal være et rent nostalgisk museum, men også peke mot fremtidige scenarier, og dagens og morgendagens artister.

Uklar rollefordeling

Arvid Skancke-Knutsen omtaler denne satsningen som tøff og unik, og fremhever Oslo kommune som har stilt seg bak det hele.

– Den tilliten skal vi vise oss verdig, lover han.

Hvordan koordineres dette arbeidet med det nasjonale Rockmuseet i Trondheim?

– Det er en noe uklar rollefordeling mellom de nasjonale og regionale sentraene, blant annet siden det ikke er gitt klare signaler fra departementet på støtte av driften. Men vi har en dialog, og alle må i hvert fall samarbeide for at vi alle skal levere et godt tilbud i 2009. Når det gjelder materialet vi er ute etter, så er det nok mye identisk med det de samler i Trondheim, men vi går lengre tilbake i tid og er åpnere på genre. Popsenteret omfatter også for eksempel revytradisjoner og jazzen tilbake til 1920-30 tallet, fortsetter Skancke-Knutsen.

Hvordan finansieres dette forprosjektet?

– Det blir finansiert av Oslo kommune, og vi har mottatt signaler fra kulturminister Giske om at de regionale også skal støttes. Men noen konkrete summer har ikke vært på bordet – og heller ikke når dette skal skje.

Bortsett fra Namsos ble ikke de regionale sentraene trukket frem i årets budsjett. Hvordan tolker dere dette?

– Det kom nok som en liten overraskelse, men vi er veldig fornøyd med visjonene til Oslo kommune og det ansvaret de tar i forbindelse med Popsenteret, avslutter Skancke-Knutsen.

Det er mulig å ta kontakt med Popsenteret i forbindelse med dette fra og med nå, og på deres nettsider er det mulig å fylle ut skjema både i forbindelse med donasjoner og ideer til andre innspill.