Moldejazzen og Olavsfestdagene fikk begge beholde knutepunktstatusen.

Shibusa Shirazu Orchestra, Molde jazzfestival 2010, © Karl Bugge

Både Olavsfestdagene i Trondheim og Molde Internasjonale Jazzfestival fikk beholde statusen som knutepunktfestivaler etter Kulturdepartementets vurdering.

Vurderingsprosessen har vært omdiskutert: Andre festivaler ble bedt om å gi en vurdering av knutepunktfestivalene i samme brev som de også skulle komme med en eventuell egen søknad.

— I beste fall snodig, i verste fall utspekulert, mente lederen for Kongsberg Jazzfestival, Pål Fidjestøl, den gang.

Ingen bombe
I dag sier han at beslutningen om å la Molde beholde knutepunktstatusen er som ventet.

— Noe annet ville vært en bombe. Men det er fortsatt uklart hva den politiske ledelsen egentlig ønsker med knutepunktordningen. Oppdragene er ullent formulert. Jeg skulle gjerne sett oppdragsformuleringen til Molde denne gang, sier Fidjestøl, som mener “det finnes gode grunner både til å fortsette og å skrinlegge hele ordningen”.

— Det er mye penger i knutepunktpotten, og jeg skulle ønske man kunne diskutert litt nøyere hva oppdraget innebærer og ikke.

Ikke et pip
Fidjestøl sier Kongsberg Jazzfestival, som valgte å ikke søke om knutepunktstatus, ikke har blitt orientert om fremdriften i vurderingen Molde.

— Noe annet hadde jeg forsåvidt ikke ventet, heller.

Oslo Jazzfestival søkte om knutepunktstatus. Sjef for festivalen, Edvard Askeland, sier han får beskjeden om avgjørelsen først når Ballade ringer.

— Vi leverte på oppfordring søknad i februar. Siden har vi ikke hørt et pip. Men det var jo hyggelig å få vite resultatet, og jeg er glad på Moldes vegne, sier Askeland.

Oslo Internasjonale Kirkemusikkfestival søkte også om knutepunktstatus i sin sjanger. Festivaldirektør Bente Johnsrud ønsker ikke å kommentere beslutningen om å la Olavsfestdagene beholde knutepunktstatusen.

Publisert:

Del: