Ukens store overraskelse på VG-lista var Bergensprosjektet Ugress, som suste rett inn på andreplass med sitt debutalbum “Resound”. Albumet er gitt ut på det ferske plateselskapet Port Azur, som er en egen avdeling av det uavhengige distribusjonsselskapet Tuba. Folkene bak Port Azur avslører at det ligger både mye hardt arbeid og en meget bevisst politikk bak den gledelige suksessen.

Ugress, Gisle Morten Meyers

For tredje uke på rad var VG-lista dominert av en ny norsk utgivelse innen en antatt “smal” genre. Det var Bergensbaserte Ugress som fulgte opp suksessen til Jaga Jazzist og Satyericon, etter å blitt løftet opp av en perlerad av anmeldelser, der terningkast 5 og 6 satt enda løsere enn vanlig. “Resound” ble også kåret til Ukens Album i NRK Petre.

Ugress, som drives av Gisle Martens Meyers, startet opp så sent som i år 2000, men skaffet seg kjapt et navn som leverandører av stilig – og stilbevisst – elektronika med sterke cineastiske elementer, med utstrakt bruk av samplinger og smektende melodilinjer. Bandet debuterte med 12-tommeren “E-Pipe” på eget selskap for to år siden, og fulgte året etter opp med “Loungmeister”, som lenge var blant de mest spilte låtene på Petre. Martens Meyers remikset også bl.a. Poor Rich Ones og Slowpho, og det var den sistnevnte remiksen som i våres fikk det nystartede plateselskapet Port Azur til å ønske seg Ugress i stallen. “Loungemeister” kom nå ut som vinyltolvtommer, og ble fulgt opp av albumet “Resound” forrige uke. På rekordtid har det hovesakelig instrumentale albumet, der Therese Vadem fra Atakama har en fremtredende jobb på vokal på fire spor, solgt imponerende åtte tusen eksemplarer.

— Vi er veldig fornøyde, sier promosjef Espen Solheim Røhne på Port Azur. – For et nystartet plateselskap er dette helt utrolig. Vi merket tidlig at det oppsto en hype rundt Ugress i radio og presse, der alle ville ha en bit av dem. Samtidig har Ugress spilt mye ute, og profilert seg bra både mot studentsegmentet og på klubber, samt spilt på Øyafestivalen nå i sommer. Vi satset friskt med et førsteopplag på fem tusen eksemplarer, og måtte i løpet av et par dager presse opp tre tusen til. Nå er også de forsvunnet ut.

Røhne forteller at det ligger en helt bevisst satsing bak suksessen som nå avspeiler seg i salgstallene til GGF.

— Vi valgte bevisst å fordele platene jevnt til Platekompaniet, Musikkverket og Free Record Shop, samtidig som vi passet på å få med oss bensinstasjoner og små butikker i tillegg. I motsetning til f.eks. Röyksopp er ikke Ugress noe som bare selger i de store byene – vi har god dekning på over hundre utsalgssteder, fra rack-grossister til lokale platesjapper.

Ideen bak elektronika-labelen Port Azur ble unnfanget for et år siden, og satt ut i live for knappe seks måneder siden. Det har med andre ord gått svært kort tid fra tankeplan til toppen av VG-listene.

— Vi ønsket oss opprinnelig to band, der det andre var Ralph Myerz and The Jack Herren Band, som valgte å skrive kontrakt med amerikanske Emperor Norton. Det er likevel vi i Tuba som distribuerer dem her hjemme, så det får vi si oss fornøyde med. I Ugress’ tilfelle ønsket de ikke å gå til et større plateselskap, men trodde at vi kunne fikse jobben for dem. Det forpliktet selvsagt, så vi satset remmer og tøy på å gjøre en god innsalgsjobb. Vi har ligget på telefonen til forhandlere omtrent kontinuerlig, og det har altså betalt seg i stort monnn. Der et større selskap kanskje kunne kjøpt seg til samme suksess, ved å bruke vanvittige summer på markedsføring, har vi klart det samme gjennom å jobbe beinhardt. Det føles veldig tilfredsstillende, samtidig som det er klart at et lite selskap som oss ikke har kapasitet til å jobbe på denne måten mer enn noen ganger i året.

Røhne forteller at Tuba også vurderer å lansere nye etiketter ved siden av Port Azur, fortrinnsvis innen feltene pop/rock og metal. Port Azur-labelen møtte mye posistiv interesse under PopKomm nylig, noe Røhne & co. gjerne vil bygge videre på under neste års MIDEM-festival, der de håper at Ugress kan få presentere seg live. Neste gruppe ut på Port Azur er Epoxy, som Roar Hals fra Tuba omtaler som “pop-elektronika i det hemmelige hjørnet”.

Neste sjanse til å se Ugress spille er på John Dee i Oslo, der de opptrer sammen med bysbarna i Floora, alias DJene Truls Andersen og Øystein Brekken. Live består Ugress først og fremst av Gisle Martens Meyer (synther, sampling, EDB) og en rekke gjesteartister, som denne kvelden utgjøres av Sjur Aaresand (bass), Therese Vadem (vokal) og Hans Petter Lie-Nilsen (trommer).

Publisert:

Del: