2001 har blitt historie, og en rekke aviser og nettsteder har kåret sine favoritter for året. Ballade kaster her et blikk på den mer norske delen av årsoppsummeringene, der Morten Abel, Röyksopp og Kaizers Orchestra fra Bryne er blant gjengangerne på den øvre delen av listene. Men hos nettstedet Panorama var det noe mer ukjente Lano Places som toppet de sammenslåtte single- og albumlistene, mens hardtrockende Amulet stakk avgårde med førsteprisen hos Radio Nova i Oslo.

Röyksopp

Aftenpostens anmelderkorps var tidlig ute med å presentere sin favorittalbumliste for året. Her fikk Röyksopps “Melody A.M.” førsteplassen foran utenlandske størrelser som Spiritualized og The Strokes, mens neste norske innslag på listen var Kaizers Orchestra med “Ompa til du dør”, som Aftenposten beskriver som “fandenivoldsk og forfriskende debut fra et orkester med særpreg – høstens store rockeoverraskelse i Norge.” Andre hjemlige innslag på den 50 album lange listen var Sondre Lerche: “Faces Down” (14. plass), Silje Nergaard: “At First Light” (24.), Vidar Busk: “Venus, Texas” (25.), St. Thomas: “I’m Coming Home” (28.), Alog: “Duck Rabbit”(33.), Trulz & Robin: “Mecanized World” (34.), Morten Abel: “I’ll Come Back And Love You Forever” (40.), Kings Of Convenience:”Quiet Is The New Loud” (41.), Home Groan: “Addicted” (45.) og Tom Opdahl: “Black Smoker” (48.).

Noe senere var det Aftenposten Aftens lesere som skulle få si sitt om musikkåret 2001. Her ble det trippeltriumf for elektronika-duoen Röyksopp, som vant både kategoriene årets norske låt, årets norske album og årets norske gruppe. På de følgende plassene i sistnevnte kategori kom Kaizers Orchestra, Motorpsycho, Kings of Convenience og Madrugada. Morten Abel vant kategorien Årets mannlige norske vokalist, og fikk andreplass for både albumet og låten “I’ll Come Back And Love You Forever”. Årets norske kvinnelige artist ble Silje Nergaard, foran Anja Garbarek, Vibeke Saugestad, Hanah, Sissel Kyrkjebø og Lise Karlsnes fra Briskeby.

Kritikertoppen i Dagsavisen
Kritikertoppen i Dagsavisen er kanskje det nærmeste vi i Norge kommer en offisiell kritikerliste innen pop og rock, der rundt seksti norske journalister fra dagspresse, magasiner, nettsteder og radio i år benyttet anledningen til å melde ytterligere fra om sine favorittutgivelser fra året som gikk. Röyksopp fikk det høyest plasserte norske albumet, og kunne notere seg for en andreplass etter det svært så hypede amerikanske rockbandet The Strokes. Videre hjemlige innslag på Kritikertoppen 2001 var Kaizers Orchestra: “Ompa til du dør” (8. plass), Motorpsycho: “Phanerothyme” (16.), Morten Abel: “I’ll Come Back And Love You Forever” (22.), Kings Of Convenience: “Quiet Is The New Loud” (23.) og Xploding Plastics: “Amateur Girlfriends Go Proskirt Agents” (37.).

På Kritikertoppens single-liste finner vi Röyksopp på førsteplass med “Eple”, mens The Margarets fra øya Giske på Sunnmøre knep fjerdeplassen med dobbeltsingelen “Alain Delon/Rubber Rubbish”. Röyksopp oppnådde også en 15. plass med “Poor Leno”, mens Sondre Lerche fikk 26. plass med “You Know So Well” fra “Faces Down”.

Alternative kåringer: Panorama og Kvegpels
Mer utenfor allfarvei var oppsummeringen av de sammenslåtte single-og albumlistene på nettstedet Panorama, der Lano Places like godt inntok førsteplassen med debutalbumet “Everbody Likes to be Lonely”, som lå hele 25 uker inne på Panorama Topp 20-listene. Bandet kunne i løpet av året notere seg for hele atten femmere i pressen for albumet, ble Ukas Album på P3, spilte en godt mottatt konsert på Øyafestivalen og vakte også nysgjerrigheten til opptil flere utenlandske selskaper.

Videre norske innslag på Panoramas liste var Kaizer Orchestra: “Ompa Til Du Dør” (3. plass), Röyksopp: “Melody A.M.” (4. plass), Whopper: “Takes & Mistakes” (10.), Xploding Plastix: “Amateur Girlfriends Go proskirt Agents (14.), Morten Abel: “I’ll Come Back And Love You Forever” (15.), Kings Of Convenience: “Quiet Is The New Loud” (16.), DumDum Boys: “Schlägers” (23.), Palace Of Pleasure: “Betty Ford Here We Come” (24.), Popium: “Popium” (24.), Bjørn Torske: “Trøbbel”,
Ephemera: “Balloons And Champagne” (40.), St. Thomas: “I’m Coming Home” (44.), Vidar Busk: “Venus, Texas” (45.), Motorpsycho: “Phanerothyme” (45.), Seven: “At The Sixes And Seven” (48.) og Sister Sonny: “The Bandit Lab” (49.).

Fra student- og nærradioenes verden sakser vi også årslisten fra det utmerkede programmet Kvegpels på Radio Nova i Oslo, som i samarbeid med sine lyttere for ellevte år på rad har gjort en gjennomgang av plateåret som har gått. I en riktig gretten mail glefser Kvegpels-redaksjonen (Frode Hanssen, Aleksander Schau, Kristopher Schau) som følger:

“Som ett av 4-5 radioprogrammer i nasjonen som faktisk er genuint GLADE i rock må vi med sannhet si at det var glissent i 2001. Glissent som i gubbete, sidrompa oghalvveis. Kritikerne hev seg over the Strokes (New Yorks Kathrina & the Waves) og det ble plutselig skikkelig “modig” å like det mediokre. Destinys Child, Mary J Blige… så lenge hudfargen var beige så var det voksen og “uironisk” musikk. Vel, om året var tamt så var det noen durabelige dragere inniblant, og vinneren var klarere enn noensinne. Årtusenets beste norske skive sålangt, en moderne klassiker vi er stolte av å ha på toppen.”

Det er Amulet og deres “Freedom Fighters” som omtales på denne måten. Albumet får også følge av tre øvrige norske utgivelser på Kvegpels’ Topp Tyve: Black Debatth: “Welcome to Norway” (7. plass), Thulsa Doom: “The Seats Are Soft But The Helmet Is Way Too Tight” (10.) og Vibeke Saugestad: “Into The Shimmering” (14.).

Röyksopp, som glimrer med sit fravær på den nokså rockistiske listen til Kvegpels, kom ellers på en ganske så imponerende femteplass på den sammenslåtte årsbeste-listen til de viktige engelske musikkavisene NME, Ministry, Q og Uncut. Dermed plasserte Torbjørn Brundtland og Svein Berge seg foran verdensnavn som The Strokes, Air, N.E.R.D. og Zero 7.

Publisert:

Del: