INTERVJU: I går skrev Ballade om hvordan de største nettforhandlerne i Norge ikke har et fullverdig tilbud til utenlandske platekjøpere, som ønsker å kjøpe fysiske eksemplarer av norske plater via Internett. I dag har vi snakket med Musikkonline som selger digitale filer over Internett. De kan også tilby et bredt utvalg av plater beregnet for salg på verdensmarkedet.

Musikkonline - screenshot

Av Bjørn Hammershaug

Gjennom Musikkonline er det altså også mulig å handle fysiske plater for kunder bosatt utenfor landets grenser:

— Vi har et 50-talls avtaler med norske plateselskaper som har butikk hos oss, sier Knut Bøhn i Phonofile til Ballade.

Musikkonline er et verktøy for norske plateselskaper, forteller han.

— Vi har alt repertoaret tilgjengelig for digitalt salg, uten geografiske begrensninger. Men vi tenkte også at en kostnadseffektiv postordreløsning er noe selskapene kunne ha nytte av.

Han kan også fortelle at det digitale musikksalget passerte det fysiske salget i omsetning sommeren 2005.

Hvor mye volum er det vi snakker om her?

— Rett i underkant av 10 000 eksemplarer fordelt på 1822 ulike album.

Har dere målinger som viser hvor mange utenlandske kunder som handler fysiske eksemplarer hos dere?

— Mer enn 5000 kunder fra 72 ulike land har kjøpt fysiske album hos Musikkonline.

De største kundegruppene befinner seg i følge Bøhn henholdsvis i USA, Storbritannia, Danmark, Tyskland, Sverige, Frankrike, Nederland, Japan og Italia.

Vi får en del henvendelser fra musikkinteresserte kunder som ikke finner frem til forhandlere som sender plater til deres hjemland. Hvordan promoterer Musikkonline sine tjenester?

— Med unntak av iTunes er vel ikke nettbutikker spesielle merkevarer. En naturlig vei inn til våre sider er nok via spesifikk interesse for en bestemt artist, og veien er ganske kort og fornuftig fra plateselskapets hjemmeside når denne har direkte kjøpsmulighet. Jeg tror ikke det er vanskeligere å finne dette enn å finne annen type info på nettet

Logistikk

Vi snakket i går med noen større platebutikker på nett, og de trakk frem en del ulemper ved å sende plater ut av Norge. Er det høye kostnader som i første rekke hindrer nettbutikker å sende utenlands?

— Vi tar bare mot ordre og betaling, og sender bestillingen videre til den enkelte label. For et lite plateselskap med få ansatte og liten kapasitet kan det nok bli mye jobb å behandle dette. Men jeg tror heller ikke det er noen stor hindring. Jeg tror vel at de ulempene stort sett oppveies ved at det er dyre varer det er snakk om, så det er nok ikke det største hinderet. Det er nok heller et spørsmål om logistikk.

Digital uenighet

Phonofile forvalter de digitale rettighetene for norskeide plateselskaper, og representerer over 250 norske – og svenske – plateselskaper. Phonofile leverer også norsk musikk til bl.a. iTunes og eMusic.

I 2002 lanserte Phonofile konsumenttjenesten musikkonline.no der konsumenter kan kjøpe norsk musikk som nedlastbare filer, samt truetones og lignende for mobiltelefoner. Gjennom Musikkonline blir over 80.000 enkeltinnspillinger med norsk, og etter hvert også noe svensk, musikk gjort tilgjengelig for forbrukere.

Hva med den digitale tjenesten dere tilbyr. Er den tilgjengelig for alle?

— Det blir den ikke før Bill Gates og Steve Jobs blir enige, og finner en felles industristandard på digital musikk. Nå eksisterer det to konkurrerende løsninger, og skulle vi betjent både Mac-brukere og Windows-brukere så måtte vi hatt to separate butikkløsninger. Og det er langt utenfor vår rekkevidde. Allikevel er repertoaret tilgjengelig for Mac-brukere, da vi også viderelisensierer norske låter til bl.a. iTunes og eMusic.

Besøk Musikkonline på Internett. Den engelske siden deres heter musiconline.no.

Publisert:

Del: