– Det er skapt et inntrykk av at det er to alternative plasseringer for et slikt museum i Oslo, Bjørvika eller Grünerløkka. Det er det ikke. Bjørvika er lansert som en mulig ide. Det er det gamle bryggeriet på Grünerløkka som er det eneste skikkelige alternativet så langt. Det er et fremragende alternativ. Gode krefter i kultur og politikk drar nå sammen, skriver Rune Gerhardsen i dette innlegget, som tidligere er publisert i Aftenposten.

Rune Gerhardsen 2005 (Foto: Oslo Arbeiderparti)

Av Rune Gerhardsen, gruppeleder i Oslo Arbeiderparti

Det er ingen dårlig ide å lage et pop- og rockesenter i Trøndelag for å hedre DDE, Åge Aleksandersen og andre spennende artister fra landsdelen. Også andre steder i landet er det laget slike sentra basert på stjerner og artister med lokal forankring, som bl.a. Aukrust-sentret på Alvdal.

Men et nasjonalt rockemuseum bør favne videre enn det, og vil ha sin naturlige plassering i hovedstaden. Byråden for kultur i Oslo, Anette Wiig Bryn har sagt at det er en god ide å legge museet til Oslo. Men så la hun dessverre til at hun ikke vil anstrenge seg noe som helst for å få det til. Da må vi andre som steller med Oslo gjøre det i stedet. Jeg har registrert at Oslo-politikere som representerer et tilstrekkelig flertall i bystyre vil engasjere seg for å få rockemuseet hit. Det er et godt utgangspunkt.

Det er skapt et inntrykk av at det er to alternative plasseringer for et slikt museum i Oslo, Bjørvika eller Grünerløkka. Det er det ikke.

Bjørvika er lansert som en mulig ide. Det er det gamle bryggeriet på Grünerløkka som er det eneste skikkelige alternativet så langt. Det er et fremragende alternativ. Så vidt jeg har oppfattet det går rockemiljøet selv, både det formelle og uformelle forholdsvis entydig inn for Grünerløkka. Det er flere grunner til å gjøre det. Eieren av lokalene på gamle Schous Bryggeri, KLP Eiendom har egnede lokaler til disposisjon som kan tas i bruk raskt. Det trengs noe investeringer, men det finansierer eieren, og de sprer kostnadene i tid gjennom husleien slik at det ikke trengs store investeringsmidler fra staten for å få det til.

Selvsagt har det stor betydning at denne lokaliseringen også harmonerer med det mange opplever som ”rockens sjel.” Et gammelt bryggeri i et tradisjonsrikt strøk passer bedre som omgivelse for et rockesenter enn en helt ny og moderne bydel. Den aller viktigste grunnen til å plassere museet og senteret i Oslo er imidlertid at vi ønsker at flest mulig skal komme dit, både fordi vi vil at mange skal få oppleve museet, og at det skal mulig å drive det rent økonomisk. Dermed er det bare å sette i gang. Gode krefter i kultur og politikk drar nå sammen. Synd at byrådet ikke vil løfte en finger. Men de blir vel invitert til åpningen.

Dette innlegget er tidligere publisert i Aftenpostens morgenutgave den 25. februar 2005. Ballade bringer dette videre med velvillig tillatelse fra Gerhardsen.

Publisert:

Del: