Den norske elektronika-duoen Röyksopp ble denne uka satt på absolutt høyeste rotasjon på MTV Nordic. Dette betyr 80 spillinger av videoen til “Eple” på én uke. – Norske videoer er blitt mye bedre det siste halvåret, mener Cathrine Wirén i MTV Nordic, og peker på Vincens, Briskeby og D’Sound.

Röyksopp

Svein Berge og Torbjørn Brundtland i Röyksopp gikk rett inn på andreplass på VG-lista i forrige uke med debutalbumet “Melody A.M.”. Denne uka ligger de på fjerdeplass, og nå har duoen også skutt gullfuglen på MTV Nordic.

Videoen til singlesporet “Eple” er denne uka satt på høyeste rotasjon, en ære som bare vies én video i uka. Andre videoer som er satt på slik rotasjon tidligere er Eminem, Travis, Garbage og Faithless. Bak Röyksopp følger Shaggy, Jennifer Lopez, Mary J. Blige og Kylie Minogue, som “avspises” med 40 spillinger denne uka.

— “Eple” ligger på et høyt internasjonalt nivå, og vi liker den. I en – men bare én – uke vil den spilles 80 ganger, så vil vi ta stilling til hvor ofte den skal spilles neste uke. Det vanligste er at en slik video blir playlistet, men da så klart med lavere rotasjon, forklarer Cathrine Wirén, music programming manager i MTVs nordiske region.

MTV prioriterer artister kanalen har tro på, men det er unektelig mest etablerte artister som får æren av så tung rotasjon. Men nå begynner det å løsne litt for norske artister på MTV Nordic, der svenske og finske artister artister hittil har sluppet til i langt større antall. I sommer ble Vincens satt på breaker-rotasjon med ” Where’s The Love Gone”, og nå er Röyksopp den første norske artisten som får høyeste rotasjon på kanalen.

— Norske videoer er blitt mye bedre det siste halvåret. Röyksopp har et bra konsept og den føles velprodusert, mens også Vincens, Briskeby og D’Sound har levert videoer av høy kvalitet, mener Wirén.

For det holder på ingen måte med en god låt dersom en artist skal slippe gjennom MTVs nåløye: Wirén går så langt som å si at selve låta bare betyr 40-45 prosent, mens selve videoen teller over halvparten når sendeflaten på kanalen skal programmeres.

— Både låta og videoen bør være av høy kvalitet for å få tung rotasjon. En dårlig video kan trekke ned en god låt, men samtidig kan ikke en god video trekke fram en dårlig låt.

Röyksopp har platekontrakt med den engelske plateetiketten Wall Of Sound, som er eid av Virgin. I Norge har Virgin Records Norway ansvaret for duoen, men selskapet arbeider ikke med gruppa utenfor landegrensene. Og artistene selv er naturligvis meget fornøyd:

– Det er jo helt fantastisk! Det skjer veldig mye sprøtt for tida. Akkurat nå skal vi feire med å kjøpe ei kjempe-mandelmarsipankake, for å sette ting litt i perspektiv, sier Svein Berge til Nordlys.

Publisert:

Del: