Operaen “Rose og ravn” av Ragnar Söderlind har premiere på Operaen i Kristiansund 3. februar. Dette er et av årets første kulturarrangementer med hundreårsmarkeringen 2005 som tema. Tittelen henspeiler på våpenskjoldene til de to hovedkarakterene og motstanderne Knut Alvsson og Henrik Krummedike. Alvsson er høvdingsmann på Akershus festning og står i spissen for et folkeopprør mot Kalmarunionen, men hans likemann Krummedike på den danske siden gir seg ikke så lett. – De historiske hendelsene er en ramme, men inne i dem må man skape intrigen, sier librettist Knut Jørgen Moe til Ballade i dette intervjuet. Moe figurerer også i den ene av de to hovedrollene.

Knut Jørgen Moe, fra triobellman.no

Av Hild Borchgrevink

Knut Jørgen Moe har gitt den gamle middelalderhistorien fortettet operadramatikk med både hjerte og smerte. Forhåndsomtalen fra Kristiansund forteller:

Knut Alvsson, av gammel norsk adelsslekt, er høvedsmann på Akershus, og trofast undersått av danskekongen Hans av Oldenborg. Gjennom mange dramatiske begivenheter blir Knuts liv snudd fullstendig på hodet, og han stiller seg i spissen for et stort folkelig opprør mot danskeveldet og Kalmarunionen, et opprør som støttes av svenskene. Den danske adelsmannen Henrik Krummedike er Knuts arvefiende i denne striden. Knuts hustru, Mette Ivarsdatter Dyre, har tidligere hatt et forhold til Henrik og står nå midt i striden, som må få et dramatisk utfall.

Moe har en lang karriere som opera-, operette- og musicalsanger. Ved siden av opera i den tradisjonelle genren var han også med på å vinne radioprisen Prix Italia for Tor Halmrasts radioopera “alfa og Romeo”. Som librettist og sanger har han flere ganger samarbeidet med komponisten Ragnar Söderlind.

Hvilke kilder har du brukt i arbeidet med librettoen?

— Jeg har pløyd mye forskjellig historisk litteratur, sier Knut Jørgen Moe. – Jeg har blant annet brukt Cappelens historiske leksikon og norske, danske og svenske biografiske leksikon. I tillegg har historieprofessor Ole Jørgen Benedictow fungert mye som konsulent.

Men Moe forteller at det virkelig store arbeidet egentlig begynner etter at man har samlet inn det historiske materialet. Da skal man løsrive en engasjerende fortelling fra faghistorien og skape et drama.

–Alle de ytre faktorene i ”Rose og Ravn” er historiske hendelser. De er en ramme, men inne i den må man skape en intrige, og det er min jobb som librettist. Ting som har skjedd over lengre tid må komprimeres sammen til sceniske situasjoner.

Dikter du også opp personer?

— De aller fleste personene i operaen er hentet fra historiske kilder. Men det å utvikle dem og gi dem et indre liv, gi dem karakter, er det jeg som gjør. Nå er vi jo i gang med prøver, nå vokser det fram på scenen, og det er veldig gøy.

Selv om operaens Knut Alvsson utviser en god porsjon norsk naivitiet og etterhvert faktisk legger både seg selv og Akershus festning i hånden på danskenes Henrik uten kamp, passer operaens handling fra tiden omkring Kalmarunionen godt til å åpne året som skal markere hundreårsjubileet for unionsoppløsningen i 1905.

Men ”Rose og Ravn” er ikke laget til hundreårsmarkeringen. Operaen ble egentlig ferdigstilt så tidlig som i 1989. Verket ble bestilt av Daniel Bohr og skulle framføres ved Festspillene i Bergen. Dermed rakk komponist Ragnar Söderlind og librettist Knut Jørgen Moe å lage enda en opera sammen før “Rose og ravn” kom på scenen. “Olav Tryggvason” hadde premiere i Bergen høsten 2000.

— Av forskjellige grunner ble ikke “Rose og ravn” noe av på Festspillene, forteller Moe. – Så har den blitt liggende og vente, men nå er jo timingen perfekt. Den kommer opp på operaen i Kristiansund, hvor de bevisst nå har begynt å hente fram eldre og nyere norske verk.

Han sier at det også har vært fint å kunne ta verket frem igjen etter så lang tid.

— Vi har bearbeidet en del siden sist, og vi har blant annet fått digitalisert alt notematerialet. Når man får et slikt arbeid litt på avstand, er det også lettere å se kunstneriske ting som må endres eller som ikke behøver å være med. Jeg tror ”Rose og Ravn” framstår mer helstøpt nå enn om vi skulle spilt den i 1989.

Knut Jørgen Moe skal selv spille i ”Rose og Ravn”, i tillegg til å ha bokset med librettoen. Han spiller Henrik Krummedike, mannen med ravnen i våpenskjoldet. Broren hans, Trond Hallstein Moe, gestalter rollen som Knut Alvsson av Roseslekten.

— Dette er jo en morsom kuriositet, ler Knut Jørgen Moe. – Jeg har ikke hørt om noen siden Emanuel Schikaneder som er sanger og librettist i samme opera. Schikaneder skrev librettoen til Mozarts ”Tryllefløyten”, samtidig som han sang rollen som Papageno.

Publisert:

Del: