En begivenhet av de helt store finner sted i Cleveland, Ohio, på torsdag. Da urfremfører Cleveland Orchestra Rolf Wallins nye verk “Act”, som ble bestilt i forbindelse med at orkesteret fremførte Wallins prisbelønte Klarinettkonsert i fjor. “Act” er det første rene symfoniorkesterverket Wallin har skrevet på tretten år. – Jeg har valgt å skrive om samarbeid, sier komponisten selv. – Om kraften i samhandling mellom mennesker. Og om fart.

Rolf Wallin (stående, s/h)

Av Hilde Holbæk-Hanssen

Cleveland Orchestra, grunnlagt i 1918, stiller i den desiderte førstedivisjon blant verdens symfoniorkestre. Blant orkesterets tidligere kunstneriske ledere finner man navn som George Szell og Lorin Maazel. En bestilling derfra er på ingen måte hverdagskost verken for norske komponister eller andre. På listen over tidligere bestillingsverk finner man komponistnavn som Magnus Lindberg, Kaija Saariaho, Oliver Knussen m.fl. Det er m.a.o. i den internasjonale verdenselite Rolf Wallin har plassert seg

Orkesteret er i tillegg til høy kvalitet på sine klassiske konserter og innspillinger kjent for en sin samtidsmusikkprofil. Den franske dirigenten og komponisten Pierre Boulez har vært en hyppig gjestedirigent og musikalsk rådgiver helt siden 1965, og han har spilt inn en rekke verk med orkesteret på Deutsche Grammophon og Philips. Wallins verk skal dirigeres av nåværende sjefsdirigent, østerrikeren Franz Welser-Möst.

”Act” er det første rene symfoniorkesterverket Wallin har skrevet på tretten år.

— Jeg har valgt å skrive om samarbeid, sier komponisten. – Om kraften i samhandling mellom mennesker. Og om fart.

— I en tid hvor konkurranse dominerer alle sider ved menneskelig aktivitet er det godt å bli minnet om at helt fra mammutjaktens tider til dagens kompliserte samfunn, er grunnlaget for menneskehetens suksess vår evne til å samarbeide.

Og utgangspunktet er nettopp den store og avanserte grad av samhandling et symfoniorkester representerer: – For meg er et av de mest forunderlige eksempler på menneskelig samarbeid symfoniorkesteret, hvor 100 topp-kvalifiserte og høyst individuelle musikere handler sammen som en enorm klingende organisme, som omformer de rigide prikkene og strekene i partituret til levende, bevegende og foranderlige klangkatedraler.

— Jeg har spurt meg selv: ’Hvordan kan denne store, vakre musikalske organismen handle i mitt sinn?’ I løpet av de ti minuttene stykket varer lar jeg orkesteret samle alle sine krefter, slik at det kan oppdage hvordan musikerne best kan samarbeide. På denne måte oppnår musikken til slutt en drivkraft som sender den pulserende inn i de siste kollektive bølger av bevegelse fremover.

Konserten, som også presenterer verker av Debussy, Duparc og Brahms, spilles i Severance Hall i Cleveland, og gjentas fredag og lørdag. For ytterligere informasjon om konserten, kan interesserte gå videre her.

Dette er ikke den eneste fremførelse av Wallin i USA denne sesongen. I høst fremførte Manhattan Percussion Ensemble ”Twine” på Lincoln Center, mens ensembleverket ”Appearances” fremføres av Juilliard Ensemble i New York 1. april. Sistnevnte ble urfremført av Ensemble Intercontemporain i fjor, og skal også representere Norge under Nordiske Musikkdager i København til høsten.

For tiden arbeider Wallin med et verk til det franske Ensemble Court Circuit, som skal fremføres i løpet av året. Ellers har han inne bestillinger fra Arditti String Quartet for fremføring under Ultima 2005, og en fra festivalen Radio France Présences som skal fremføres i 2006.

Publisert:

Del: