– Styret i Ny Musikk og Ultimafestivalen har etter min mening utgått på dato i forrige århundre, sier klarinettist og komponist Roger Arve Vigulf. Han hevder i dette intervjuet at en liten klikk har tilranet seg all makt over disse viktige arenaene for samtidsmusikk, der hersketeknikker , kameraderi og jantelov “benyttes som prinsipp ved utvelgelsen av musikere og komponister”. – Det er vel ikke gitt føringer på at den offentlige økonomiske støtten som Ny Musikk og Ultimafestivalen årlig mottar, skal tilfalle klippekort-musikerne og -komponistene? spør Vigulf retorisk – i et utspill han også har sendt i kopi til Kulturministerens kontor.

Roger Arve Vigulf (ansikt)

Av Arvid Skancke-Knutsen

— Som aktiv internasjonal klarinettsolist med samtidsmusikk som mitt hjertebarn, har jeg sett meg svært lei på måten Ny Musikk og Ultimafestivales styre behandler innsendte programforlag på, sier Roger Arve Vigulf.

— At jeg nå står frem med mine synspunkter, handler om at jeg i årevis har sendt inn utallige søknader til Ny Musikk og Ultimafestivalen for å få delta som musiker. Etter min erfaring svarer ikke Ultimafestivalen på seriøse skriftlige henvendelser, sier Vigulf, som bl.a. har opptrådt sammen med ensembler som Ametri-kvartetten, Vilnius-kvartetten, Sarajevo-kvartetten, Cikada-kvartetten og Strings Unlimited, og ellers har vært solist sammen med størrelser som Einar Steen-Nøkkelberg og Terje Tønnesen. Vigulf har også kommende engasjementer i Los Angeles, Ohio, New York og med Moskvas symfoniorkester.

Klarinettisten og komponisten forteller Ballade at han for “75 prosent” taler på egne vegne, men at dette nok også er erfaringer som deles av flere utøvere og komponister. Førtiåringen mener at det er den yngre garde av nyutdannede musikere og komponister som til stadighet får slippe til på Ny Musikks og Ultimas arenaer, mens hans eget kull – de som ble utdannet fra Musikkhøgskolen for vel ti år siden – er i ferd med å bli skjøvet til side.

— Min fantasi er at hersketeknikker som “kameraderi”, devaluering og jantelov benyttes som prinsipp ved utvelgelsen av musikere og komponister, der en liten klikk har tilranet seg all makt. Det er vel ikke gittføringer på at den offentlige økonomiske støtten som Ny Musikk og Ultimafestivalen årlig mottar, skal tilfalle klippekort-musikerne og -komponistene? Dette holder ikke, tordner Vigulf.

Roger Arve Vigulf forteller at han nylig sendte inn et nytt programforslag til Ny Musikk, for å oppleve å få det i retur alt dagen etterpå.

— Med andre ord kan programforslaget umulig ha vært oppe til noen form for kunstnerisk evaluering. Dette opplever jeg som svært provoserende, og det er da også den direkte årsaken til at jeg nå velger å stå frem, sier Vigulf. – Som utøvende musiker har jeg ikke tid til å bruke mesteparten av min energi på å menge meg med “de rette kretsene” rundt Musikkens Hus i Oslo – for i beste fall å få et lite engsjement hvert skuddår.

— Opp gjennom årene, faktisk siden 1995, da jeg sist var engasjert av Ny Musikk i Sonus-serien, har jeg sendt Ny Musikk-organisasjonen opptil flere programforslag per år – uten noe som helst positiv respons. Det er tydelig at virksomheten innenfor disse to organisasjonene drives utfra mafiatendenser, der et knippe musikere og komponister har klippekort på diverse arrangementer, hevder Vigulf, som ber Ultima og Ny Musikk få opp øynene for at det også finnes mange dyktige musikere utenfor Oslo sentrum.

— La nye, norske solister få sjansen både på neste års Ultimafestival og kommende konserter med Ny Musikk, oppfordrer musikeren, som de senere årene har opptrådt vel så mye utenfor Norges grenser. Denne sommeren var han engasjert som solist i Los Angeles med Californian State University Jazz Band. Til neste år skal han opptre som solist ved Klaipeda-festivalen i Litauen, der han også har vært engasjert som professor ved det lokale musikkuniversitet. Og i 2006 vil han ha en ny solo-opptreden med det nasjonale symfoniorkesteret i Litauen, der komponisten og cellisten Arvydas Malcis har skrevet et bestilingsverk for ham.

— Styret i Ny Musikk og Ultimafestivalen har etter min mening utgått på dato i forrige århundre, sier klarinettisten, som også har sendt en kopi av utspillet sitt til Kulturministerens kontor.

— Jeg håper i hvert fall at det blir lest av rette vedkommende, slik at også vi tilsidesatte musikere kan bli hørt.

Hjemmesiden til Roger Arve Vigulf finner du her.

Publisert:

Del: