Det norske metal-monsteret Red Harvest er tilbake med sitt åttende album. “Sick Transit Gloria Mundi” høster for tiden fantastiske anmeldelser over hele Europa, og byr på et dusin nye eksempler på intensitivitetsnivået til et av Norges aller mest hamrende, hardtslående hardrock-band. Lørdag 20. april deler Ofu Khan & co. scenen på John Dee i Oslo med det adskillig ferskere black metal-bandet Khold, som også er albumaktuelle om dagen.

Red Harvest

Ballade snakker med gitarist Kjetil Eggum, med det sjarmerende aliaset Turbonatas, som er svært fornøyd med mottagelsen det nye albumet ser ut til å få.

— Vi har fått ni av ti poeng i Terrorizer, 13 av 15 i det tyske bladet Legacy, og full score i Kerrang! med fem ut av fem K’er. Kerrang! er det største metalmagasinet, mens Terrorizer har den mest seriøse vinklingen, så det at vi ser ut til å bli Månedens Album der er kanskje vel så viktig. I det hele tatt ramler det inn med bra anmeldelser og god respons.

Og det kan være velfortjent, etter mange år som et av de virkelig banebrytende bandene innen hardtslående, norsk musikk. Red Harvest startet opp alt i 1989, og har til nå gitt ut åtte fulllengdes, stadig mer forførende album på en rekke forskjellige selskaper. Bandet har blitt forsøkt beskrevet som “apokalyptisk-industriell cyber-metall”, og foretrekker selv fra tid til annen betegnelser som Tribal Industrial eller Industrial Black Goth. Poenget er uansett at bandet helt siden debutalbumet “Nomindsland” i 1992 har kvernet ut noe av den mest innovative, monotont massive metallmusikken her hjemme. Det er et arbeid som nå for alvor begynner å bære frukter, etter at de en lang stund syntes å falle mellom det man kan forestille seg av musikalske stoler.

— Markedsføringen av Red Harvest var lenge et problem, sier Kjetil. – Vårt tidligere plateselskap bommet på måten de pushet oss, og forsøkte å selge oss inn som et slags alternativt Motorpsycho. Når typiske norske studenter så kom på konserter med oss, fikk de førti tonn metal i trynet, og likte ikke nødvendigvis det så godt. Men det er få band her hjemme som har holdt på like lenge som oss – innen den virkelig harde rocken er det kanskje bare Dark Throne, Immortal og Mayhem. Nå har vi skiftet plateselskap, og opplever å få tre ganger så mye omtale på to år, som vi tidligere fikk på ti. Og samtidig oppdager vi jo at vi også har bidratt til å inspirere en del band. Mens andre gjerne gjorde et nummer av at de ikke ville bruke synth på skivene, har vi alltid vært åpne for å fylle opp lydbildet vårt med loops, samplinger og annet snacks.

“Sick Transit Gloria Mundi” er utgitt på det norske selskapet Nocturnal Art Productions, som drives av Samoth, som tidligere var med i Emperor, og nå spiller i Zyklon.

— Samoth jobber utrolig ærlig og dedikert, og reddet oss nærmest etter problemene vi fikk med vårt forrige plateselskap. Tiden på Nocturnal Art har så langt vært en gedigen opptur. Vi var skikkelig nede rundt 1998, og sto nesten på randen til å gi opp. Men vi fant ut at det er en grunn til at vi spiller sammen. Penger har i hvert fall aldri vært drivkraften vår. Om man bare er ærlig, holder seg til en retning, og likevel er åpen for å utvikle seg, betaler det seg før eller siden. Det er utrolig gøy å se at det er det som later til å skje nå.

Kjetil er svært fornøyd med det nye albumet, som inneholder tungt artilleri av beste Harvest-merke, med iltert hamrende, huggende rytmer og et melodisk-maskinelt øs få andre norske band kommer i nærrheten av.

— Jeg føler i hvert fall at vi har skrevet sterke låter, og har fått til en helhet som fungerer. Albumet er produsert av Neil Kernon, som har jobbet med alt fra den verste grindcore-musikken til store popnavn. Han har hatt fingrene borte i både Cannibal Corpse, David Bowie, Rolling Stones og Sex Pistols.Nå er han femti år gammel, og sitter i studio og banger. Han er fan av oss, og ønsket virkelig å gjøre denne jobben, så han ga oss en bra pris.

Kjetil vil ellers gjerne legge inn en takk til Fond for Lyd og Bilde, som har støttet utgivelsen av “Sick Transit…”

— Det satte vi veldig stor pris på. Vi har aldri fått den type støtte her hjemme før.

Internasjonalt er Red Harvest på det verdensomspennende distribusjonsselskapet Plastichead, og har ellers en egen avtale i USA, der de har kontrakt med Relapse Records, som også gir ut genre-størrelser som Neurosis og Godflesh.

Foreløpig er bare to Norgesopptredener planlagt. Lørdag 20. april deler Red Harvest som nevnt scenen på John Dee på Rockefeller med black metal-bandet Khold, som i disse dager gitt ut andrealbumet “Phantom”, mens de 4. mai vil opptre under Southern Discomfort Metal-festivalen i Kristiansand, sammen med band som Tristania, Carpathian Forest, Extol, Aion, Exmortem og Blood Red Throne.

— Jobben med Khold bare klaffet sånn, fordi Sigurd Wongraven fra Satyricon og Moonfog alt hadde booket lokalet. Vi og Samoth snakket med dem, og fant ut at vi like godt kunne kline til med en dobbeltkonsert, og gi folk en real fest. Ellers blir det neppe noen Norgesturné før til høsten.

Red Harvest består av Lrz (samplinger, programering), TurboNatas (gitar), Ofu Kahn (gitar, vokal), Thomas B (bass) og E_Wroldsen (trommer), og har gitt ut følgende album: “Nomindsland (1992)”, “There’s Beauty In The Purity Of Sadness” (1994), “Maztürnation” (1995), “HyBreed” (1996), “New Rage World Music” (1998), “Cold Dark Matter” (2000), “New World Rage Music” (2001) og “Sick Transit Gloria Mundi” (2002).

Publisert:

Del: