INTERVJU: Musikkmiljøet i Trondheim reagerer på lokaliseringen av rockmuseet til Brattørkaia. – Det rytmiske miljøet i Trondheim ble ignorert og rævkjørt i denne saken, sier Kristin Jensen. Silje Egerness ved Avantgarden mener museet ikke har lykkes å skape entusiasme rundt seg selv: – Rockmuseet virker ikke å være forankret i kulturlivet i Trondheim. Det har vært en konkurranse om bygget, der innholdet skal komme etterpå. De beste prosjektene er de som har utgangspunkt i et godt innhold, mener Egerness.

Brattørkaia, Trondheim kommune

Av Bjørn Hammershaug

Brattørkaia gikk nylig seirende ut av konkurransen med Dora når det gjaldt lokaliseringen av “rockmuseet” i Trondheim, en avgjørelse som ikke har blitt ensidig positivt mottatt. Ballade har vært i kontakt med enkelte personer som på ulikt vis er engasjert i denne saken, og som reagerer på beslutningen om å legge museet til Brattørkaia.

Erlend Mogård Larsen
by:Larm

— Trist beslutning

by:Larm 07 i Trondheim hadde fokus på utviklingen av Østbyen tidligere i år gjennom prosjektet bygg:Larm, med hovedbase på Dora. by:Larm ønsket gjennom dette arrangementet å skape debatt rundt kultur og byutvikling generelt og utviklingen av Østbyen spesielt.

by:Larms Erlend Mogård Larsen synes det er overraskende at Brattørkaia ble valgt foran Dora.

— Ja, det er overraskende og by:Larm synes det er litt trist. Tanken vår var å sette Østbyen på kartet og å sette søkelys på mulighetene i krysningen mellom kultur og næring. Ved å begynne på denne prosessen startet vi en lang tankerekke på hvordan området kunne bli om 10 år fra nå, det unge miljøet i Trondheim kunne fått muligheten til å definere hvordan byen skulle blitt i 2018. Vi la mye energi ned i dette arbeidet, og stusser litt på den avgjørelsen som er tatt – uten at jeg vet akkurat hva som ligger til grunn for den, understreker Mogård Larsen.

Anser dere avgjørelsen som et nederlag for deres satsning på Østbyen?

— Nei, for by:larm sin del er det ikke det. Men avgjørelsen viser litt hvordan man tenker i en slik prosess. I stedet for å ta utgangspunkt i miljøet for å skape ting, så tas det beslutninger fra folk som tydeligvis ikke er i dette miljøet. Personlig har jeg liten tro på pop/rockmuseum på Brattørkaia. Det er et kontorlandskap uten nærhet til naturlige brukere, konkluderer Mogård Larsen.

Silje Engerness
Kunstnerisk og daglig leder ved teaterhuset Avantgarden

— Liten entusiasme

Silje Egerness ved Avantgarden var ”kulturminister” i den provisoriske bygg:larm-regjeringen i forbindelse med by:Larm i Trondheim. Hun fremhever den manglende entusiasmen for hele museumsprosjektet som et problem.

— by:larm/bygg:larm var viktig og et praktisk innlegg for å synliggjøre mulighetene og potensialet til Dora, og i det store og hele var reaksjonene positive. Tilbakemeldingene på lokalet var gode. Jeg mener det ville vært et naturlig valg, selv om det er forskjell på en rockarena og et museum.

Egerness har notert seg en manglende entusiasme for hele museumstanken i Trondheim:

— Det har vært en fraværende debatt om lokaliseringen i etterkant av by:Larm. Museumstanken har ikke skapt den store entusiasmen i byen. Det er det diskusjon om konsertsteder og kulturarenaer som gjør, og møtet mellom ulike kunstarter. Det spennende med by:Larm var nettopp denne manifestasjonen av urban kultur, og hvis de kommer tilbake til Dora om tre år så ville entusiasmen vært der igjen. Når det gjelder museet så tror jeg mange lurer på hvem det egentlig er til for.

— Rockmuseet virker ikke å være forankret i kulturlivet i Trondheim. Det har vært en konkurranse om bygget, der innholdet skal komme etterpå. De beste prosjektene er de som tar utgangspunkt i et godt innhold, mener Silje Egerness.

Hun kan også fortelle at temaet var så vidt oppe i valgkampen, men at ingen tok den tråden videre.

— Det er i det hele tatt et prosjekt som er veldig lite tydelig.

Egerness sier også at den gamle ubåtbunkersen er et monument som står sterkt i byens bevissthet, og som kunne blitt fylt med nytt og meningsfylt innhold:

— Her var det en mulighet til å peke fremover og fylle stedet med meningsfylt innhold. Dora ville da ikke bare vært et historisk monument fra krigen. Ved å integrere det bedre kunne det blitt til noe som er bra i vår tid.

Hun legger til at Dora likevel kan brukes, og at Avantgarden blant annet skal ha oppsetninger der. Først ute er ”De utvalgte” som vises 16-17 oktober, reklamerer Egerness.

Er det korrekt å påstå at det rytmiske miljøet i byen ikke har blitt hørt i dette spørsmålet?

— Jeg kjenner ikke anbudskonkurransen godt nok, men det virker som det har vært en veldig lukket prosess. I enkelte tilfeller kan det fungere bra, men i forbindelse med opprettelsen av et rockmusesum er det en pussig tanke. Det bør være viktigere å skape entusiasme i miljøet for noe slikt, og det hadde nok vært lurt å høre mer med miljøet underveis i prosessen.

Tror du dette får noe betydning for Trondheim som kulturby?

— Ja, jeg tror det. Det som er mest trist er at man i etterkant mest bare trekker på skuldrene av det hele. Man kan ikke ha et godt museum uten publikum og interesse. Men, alle nye kulturinitativ som bringer ressurser til Trondheim har en innvirkning. Brattøra er ikke så innarbeidet i folks bevissthet enda, men det er tatt i bruk nyere deler av byen før med hell. Så jeg tror jeg konkluderer med å være noe avventende, avslutter Silje Egerness.

Kristin Jensen
Hopalong Knut/Samvirkelaget, AKKS Trondheim

— Det rytmiske miljøet er rævkjørt

— Jeg var med i en komité for et par år siden som hette ”Popbunker Dora”, bestående av representanter fra det rytmiske miljøet i Trondheim. Vi hadde blant annet en mobiliseringskonsert på Samfundet for å vise støtte til Dora. Det var viktig å involvere det rytmiske miljøet i denne saken, og vi var i det hele tatt fornøyd med å bli inkludert i prosessen. Men etter dette hørte vi ikke noe mer. Vi ble rett og slett utelukket fra det hele, og det er ikke så artig. Vi mottok ikke en gang invitasjon til pressekonferansen, sier en skuffet Kristin Jensen til Ballade.

Hvordan ser du på at Brattørkaia ble valgt foran Dora?

— Jeg mener at Østbyen er en naturlig kulturakse med nærhet til utøvere og brukere. Det hadde vært fordelaktig å legge rockmuseet der. Men det er ikke det viktigste, vi kan alltids krangle om plasseringen. Poenget er at det rytmiske miljøet i Trondheim ble ignorert og rævkjørt i denne saken.

Jensen mener det har ført til at det lokale engasjementet har blitt svekket.

— Ja, vi føler at vi ikke blir tatt seriøst. Nå kan de bare sitte der med dette senteret sitt. Jeg synes det var bra at vi var inkludert fra starten, men når det ikke ble fulgt skikkelig opp så gidder jeg nesten ikke bry meg. Vi har blitt overkjørt totalt av de som sitter med dette prosjektet.

Jensen støtter Anita Overelv, som til Ballada uttalte at ved å legge opplevelsessenteret til Dora, ville man plassert det i et levende og vitalt musikkmiljø. Hun frykter at opplevelsessenteret nå vil bli et ”nedstøvet museum gjemt bort med uinteresserte cruiseturister og badeglade trøndere som eneste forbipasserende”.

— Det kan oppfattes slik, ja. Det er ikke et eksisterende musikkmiljø på Brattørkaia.

Geir Halmøy
Daglig leder, Dora

— Skuffet

Hva er din reaksjon på at Brattørkaia ble valgt foran Dora?

— Det overrasker vel ingen at vi er skuffet, sier eiendomsdirektør Geir Halmøy på Dora.

— Prisforskjellen mellom Dora og Brattørkaia var kjent for en måneds tid siden, og valget viser vel at pris blir vektlagt mer enn man skulle tro, fortsetter han.

Er du overrasket over valget?

— Vi har vært i dialog med Statsbygg om dette i mange måneder, og fått mange og gode tilbakemeldinger på at det vi prøvde å få til var bra. Da var det i hvert fall litt skuffende å få negativ kritikk når evalueringa kom som ikke kom frem i dialogprosessen, sier Halmøy.

Han legger til at Dora ikke er en objektiv part i denne saken, men at de hadde veldig stor tro på Østbyen.

— Brattøra har rett og slett ikke de samme mulighetene slik vi ser det. Som en del av statens ABM-utvikling [arkiv, bibliotek, museum] så er både arkiv- og bibliotekbiten sterk her. Med rockmuseet på plass kunne vi komplettert det hele med museumsbiten. Det hadde vært en fin byggesten i kulturbunkeren Dora, og ville satt det hele mer i en komplett helhet.

Halmøy sier videre at Dora vil fortsette utviklingen, og blant annet fremover samarbeid med teaterhuset Avantgarden om oppsetninger.

— Dessuten er det jo ingen som vet hvilken suksess opplevelsessenteret blir, legger han til.

Dette har vært en kostbar prosess for Dora?

— Ja, det har det, men da var vi da også klar over på forhånd. Man legger maks i slike prosesser, og det gir store kostnader som man må ta selv.

Publisert:

Del: