En platearkeolog ønsket å lage oversikt over sine plater for eget bruk. Resultatet ble en praktbok over norsk rock i årene 1955-77. Mangeårig journalist og platesamler Thor Rune Haugen presenterer en nær komplett oversikt i rikt illustrert form. Bestående av 1100 titler med illustrerte omslag og utfyllende fakta har Haugen dekket det aller meste av norsk rocks første generasjon med boken “Riller over fjord og fjell”.

Riller over fjord og fjell

Av Bjørn Hammershaug

TV-serien om Norsk rock vakte mye oppmerksomhet for et par år siden, reutgivelser av gamle plater slår om seg og Jan Eggums “Norsk Pop- og Rockleksikon”, som også er tilgjengelig fra ballade.no under headingen “miclex”, selger så det suser for tiden. Interessen for vår egen musikkhistorie er tilsynelatende voksende. Nå kommer nok en bok som tar for seg våre nære forhistorie, med større fokus på selve plateutgivelsene enn leksikonets biografiske fakta.

Et voldsomt prosjekt
”Haugen i bua” har nemlig fullført sitt livsverk: Boken ”Riller over fjord og fjell” er en oversikt over hva som ble utgitt på plate av norske rock- og rockrelaterte artister i perioden 1955-77. Utgitt på Willy B. sitt nystartede forlag Rockarkivet dokumenterer Thor Rune Haugen omfanget og utbredelsen av norsk rock oversiktelig og grundig, og ikke minst rikt illustrert.

Her kan leseren gjenoppleve platekarrieren til kjente artister som Aunt Mary og Jahn Teigen, men også stifte bekjentskap med mer obskure navn som Rockstones Group (R&B fra Lillestrøm, to singler utgitt i 1967) og Tax Free (supergruppe fra Østfold, en single fra 1972).

Den fulle tittelen er ”Riller over fjord og fjell – Norsk rock på plate 1955-1977 – en diskografi”. Med andre ord et voldsomt prosjekt å ta fatt på for en enkelt person.

Ballade oppsøker denne mannen hjemme i hans hyggelige platerede, for å høre litt mer om hva som drev ham til å ta fatt på dette.

Bok trenger forlag, forlag trenger bok
— Tanken var ikke at det skulle bli bok i det hele tatt, forteller en stolt debutforfatter til Ballade. – Jeg skulle egentlig bare lage en plateliste på PC’en for min egen del. Da jeg kom til B og Beatnicks, stoppet jeg litt opp og tenkte at dette her er det kanskje noen flere som har lyst til å se.

Tanken om å lage en bok tok form. Haugen støtte på sin mangeårige venn Willy B. som gikk med forlagsplaner, og som Haugen sier det:

— Jeg syslet med en bok som trengte forlag, Willy hadde forlag men trengte en bok. Det klaffet ganske bra med andre ord.

Haugen tok ansvar for alle utgiftene og startet oppgaven med å samle sammen norske rockutgivelser i alle format, fra 78-plater til DVD (det vil si, bare én DVD er tatt med; av Popol Ace).

Det var et arbeid som skulle vare i 2 år. Mye av tiden gikk med til å lete opp titler Haugen selv manglet. For mesteparten av materialet fantes i nemlig allerede i hans egne hyller. Av de 1100 utgivelsene som finnes i boken hadde han omtrent 90 % av disse selv.

”Riller over fjord og fjell” presenterer i første rekke omslagene til hver enkelt plate, med tilhørende forklaringer. Det inkluderer også utenlandske pressinger, som for eksempel The Sunbeams’ ”I’ve got a lovely bunch of cocoanuts” som kom i 11 ulike utgaver.

Haugen kan fornøyd fortelle at det er utgitt norsk rock på alle de fem kontinentene.

— Jeg fant én plate som var utgitt i Afrika; New Jordal Swingers singelen ”Hurt” ble sluppet i Sør-Afrika, ler han fornøyd.

Markboksen fra helvete
Det er mange hensyn å ta når et slik prosjekt skal defineres. I tittelen legges det føringer i forhold til genren ”rock”. Hvordan har du løst tvister som sikkert har dukket opp underveis?

— Jeg bestemte meg tidlig for å ikke være konsekvent med hensyn til genre, forteller Haugen.

— Det ble en vurdering fra plate til plate. Det er mange gråsoner innen for eksempel vise/rock og jazz/rock. Jeg kan nevnte ett konkret eksempel: Fra katalogen til Ole Paus valgte jeg ut to plater som jeg mente kunne kategoriseres som rock. Jeg ringte Paus for å rådføre meg, og han valgte selv ut akkurat de samme platene. Det samme gjelder for eksempel Terje Rypdal, og ikke minst hele genren danseband. Skulle jeg gått inn der ville det vært som å åpne markboksen fra helvete, sier Haugen med tanke på crossover-prosjekter som for eksempel Ole Ivars.

Mange artister og plater har vært inne og ute av boken flere ganger før den ferdige versjonen nå er ute på markedet.

— Inkonsekvens er en rocka form for sivil ulydighet, flirer Haugen.

Så dette er altså ingen komplett diskografi over norsk rock?

— Jeg er livredd ordet ”komplett”, sier han med ettertrykk. – Jeg venter på at en leser skal vifte med en Madagaskar-utgave av en eller annen Titanic-single.

Selv om det nok finnes noen obskure hull i ”Riller over fjord og fjell” er bokens målsetning i størst grad å dekke det som har blitt utgitt hjemme og ute med norske artister.

Du er eit svin
Oppstarten i 1955 virker naturlig, men hvorfor valgte du å stoppe boken akkurat i 1977, Haugen?

— For meg var det viktig å stoppe før punken. Ikke fordi jeg misliker rocken som kom etter 1977, tvert imot, men platemarkedet ble gradvis mindre oversiktelig og jeg er ikke rette mann for denne oppgaven. Ved å slutte boken i 1977 løste jeg flest problemer for egen del. Jeg kan bare håpe at dette finnes yngre krefter der ute som bringer dette konseptet videre, oppfordrer han.

Blant de siste platene som dermed er tatt inn finner vi Noregs Punklag med singelen ”Du er eit svin!”, som var Prima Vera under pseudonym som spilte Sex Pistols på nynorsk og The Who på norsk.

Fra Egil Monn-Iversen til Noregs Punklag; har du gjort deg noen tanker om hvordan coverkunsten i Norge utviklet seg i disse årene?

— Den er nok i stor grad påvirket av strømninger utenfra. Vi har ingen Hipgnosis (kjent coverkunstner, bl.a for Pink Floyd, journ.anm.) her i Norge, og vi kan nok lese den samme utviklingen her i landet som den som til enhver tid har foregått utenlands.

Jungeltelegraf og telepati
Boken er finansiert stort sett fra egen lomme, og trykket i 1000 eksemplarer. Den distribueres i en blanding av ”jungeltelegraf og telepati” forteller Haugen. Den føres så langt bare i enkelte bokhandlere i Oslo og Kongsberg, men kan også bestilles direkte fra forlaget (se lenke nederst i artikkelen).

Førsteopplaget inkluderer en CD med The Vanguards, The Pussycats, The Quivers og Junipher Greene som aldri før har vært utgitt.

— En bok full av sjeldenheter skulle selv generere en sjeldenhet, sier Haugen om tanken bak den medfølgende platen, som i likhet med de gamle EPene av fire spor, og som de involverte velvillig delte med forfatteren.

Velvillige hjelpere har i det hele tatt vært essensielt for å få denne boken ferdig, forteller Haugen. Han trekker særlig frem Bjørn Aass som har hatt ansvaret for bokens over 1100 illustrasjoner.

— Bjørn har brukt 4-500 timer av fritiden sin, og uten ham hadde det ikke blitt noen bok. Han har gjort en usedvanlig proff jobb til en usedvanlig uproff pris, sier han med takknemlighet i stemmen.

Hva med egne favoritter?

— For meg er det The Zodiacs fra Rjukan som er de store norske favorittene fra den tidlige tiden. Når det gjelder omslag så er det veldig vanskelig å trekke frem ett spesielt, her kan jeg nevne både Junipher Greene, The Dream og Zodiacs, men la gå: Taboo med singelen ”Vampire Tango”, det er et flott cover. Spesielt det med farver, understreker Haugen.

Begge utgavene kan betraktes i boken – sammen med 1100 andre omslag.

”Riller over fjord og fjell” kan bestilles fra wb@hvalerdata.no.

Publisert:

Del: