Kristiansand Kunstkommando har lenge vært et av landets mest spennende foretak i krysningsfeltet mellom rock, techno og performancekunst. De har stått bak både arrangementer og egne forestillinger, og blant annet vakt oppsikt med sine opptrinn under Quart Festivalen og Roskilde. Nå slår de to gjenværende medlemmene til med teaterforestillingen “Retromancer” – en farlig og høypotent reise inn i menneskesinnets irrganger. Forestillingen har alt vakt lykke på Agder Teater, og inntar i kveld scenen på Blå i Oslo.

Ivar Mykland, KKK

Kristiansand Kunstkommando oppsto i asken etter det industrielle kultbandet Munch i Kristiansand. Munch vakte for et drøyt tiår siden oppsikt med sin teatralske blanding av industrielle og teknologiske klanger, der det visuelle og dramatiske ved bandets fremtoning på scenen var en stor del av deres appell. Medlemmene i Munch sto også bak det viktige, lokale plateselskapet T23, og skulle etter hvert også bli pådrivere i etableringen av Quart Festivalen.

Munch ble oppløst etter en håndfull plater og konserter det fremdeles går gjetord om. I 1992 dukket vokalist Ivar Mykland opp med Kristiansand Kunstkommando, som ville eksperimentere med integrering av andre uttrykksformer i rock-kulturen. KKK har gjort både performances og installasjoner, og var i 1994 med på å sette opp den gigantiske Autopia-landsbyen under Roskildefestivalen, der utrangerte biler ble til en mellomting av en scene og et boområde. Samme år sto Mykland og KKK også bak det sagnomsuste nattarrangemnet “Dawn At Wara”, som mange fremdeles regner som Quart Festivalens kunstneriske høydepunkt. Også nattarrangementet i Dyreparken i 1995 var i stor grad KKK’s verk. Senere har Mykland og gjengen rundt ham også stått bak prosjekter som FilmQuart, samt opprettelsen av Salamanderparken. Av de opprinnelige medlemmene fra Munch er nå bare Lars Årdal og Ivar Mykland tilbake.

I august i fjor begynte de arbeidet med det som nå er blitt forestillingen “Retromancer”. De har sammen laget musikken til opptredenen, og har bl.a. trukket veksler på sine erfaringer fra samarbeidet med Jo Strømgren Kompani. “Retromancer” er blitt et rystende audio-visuelt enmannsshow som fikk Fædrelandsvennens anmelder til å dra sammenligninger til både Marilyn Manson og absurd teater. “Retromancer” er et konstruert ord, satt sammen av “Retro” (som i “tilbakeskuen”) og “Nekromanci”, som opprinnelig betydde å mane frem de dødes ånder, men som i fransk forvanskning ble til “svartekunst”. KKK omtaler selv “Retromancer” som “rester av en fortelling. En absurd og dyster mental reise/hallusinasjon. En utålmodighet.”

Kort fortalt går historien som følger: En mann utfører et “retromantisk” ritual, og blir med fatale følger konfrontert med sitt yngre jeg. Forestillingen er i form av en dramatisk monolog, som understøttes av foruroligende musikk og støy som henter mye av inspirasjonen sin fra den industrielle rocken på det tidlige 80-tallet.

Ide, tekst og fremføring er ved Ivar Mykland, mens Lars Årdal og Ivar Mykland har stått bak musikken. Henrik Fjellestad og Jarle Johansen har ansvaret for lys, mens Harald Hempel kjører live-lyden. Kostymer er ved Ane Åsheim.

Forestillingen koster kroner sytti, og begynner klokken 21. For ti kroner ekstra får man også med seg månedens Funk Of Fury-arrangement på Blå, som inkluderer en av den engelske drum’n’bass- og hardcore breakbeats-scenens engelske pionerer: Jason Cambridge, alias A-Sides. Han har med seg saksofonisten Nathan Haines, mens den hollandske DJ’en Pan fra Red Zone vil snurre modernistiske plater.

Hjemmesidene til KKK – med historikk, beskrivelser og fullt manus til “Retromancer” – finner du her.

Publisert:

Del: