2009 var det første året noensinne at salgsverdien av norsk musikk oversteg den internasjonale, melder IFPI Norge.

Volummessig representerer 2009 det fjerde beste året for norsk musikk. Norsk musikk omsatte for 233 millioner kroner ut fra lager i fjor. Det er 48 % av markedet. Internasjonal musikk omsatte for 226 millioner kroner, mens klassisk musikk omsatte for 26 millioner.

Øyvind Berg Svendby i IFPI Norge sier at det har vært gode år for norsk musikk på 2000-tallet. 2009 er det fjerde beste året for norsk musikk etter 1994 og to år på 2000-tallet.

— De siste årene hare vært gode for norsk musikk. De norske lider mindre under ulovlig nedlasting enn de internasjonale artistene. Det er fordi internasjonale artister er lettere tilgjengelig for ulovlig nedlasting og at det er vanskeligere å finne de norske.

— Man har også et nærmere forhold til de norske artistene enn de som er mer perifere ut fra et norsk perspektiv. Det føles nok ikke så ille å laste ned internasjonale artister som norske. Det er en tendens vi har sett i de fleste land at de nasjonale står seg bedre enn de internasjonale.

Isolert sett representerte desember 2009 en økning på 13 % i forhold til året før. Om det er Sissel og Odds album ”Strålande Jul”, som solgte for nærmere 400.000 eksemplarer i årets siste måned, som står for denne økningen, kan ikke Svendby si noe om uten bakgrunnstall.

— Det skal ikke så mye til for at det går opp og ned i Norge, sier han.

Allikevel opplever bransjen ytterligere nedgang i det totale salget av musikk. Selv om nedlastede produkter er opp over 50 % siste år er den totale nedgangen på tre prosent sammenlignet med 2008. Salget av fysiske eksemplarer har falt med nærmere 50 % på 2000-tallet ifølge bransjens egne tall. Ulovlig nedlasting er årsaken, mener Svendby.

— Det er det ikke noe særlig tvil om. Det er ingen andre åpenbare årsaker til store deler av den nedgangen.

— Det har aldri vært konsumert mer musikk enn det gjøres nå, men bransjen har ikke tjent så lite heller. I hvert fall ikke på mange år. Det får konsekvenser for den videre konsumpsjonen i den forstand at det ikke er så mye penger til å lage ny musikk, sier Svendby.

Den samlede omsetningen av musikk til forbruker i Norge stipulerer IFPI til en verdi av ca. 1,2 milliarder kroner for 2009.

Tallene IFPI baserer seg på omfatter alle de store internasjonale selskapenes kontorer i Norge, samt flere norske selskaper.

Publisert:

Del: