Torsdag urfremfører Truls Mørk sammen med Oslo-Filharmonien Lasse Thoresen sitt nye verk; en symfonisk konsert for cello og orkester.

Lasse Thoresen (Foto: Lisbeth Risnes, Mic)

Det var i 1999 at Truls Mørk ba Thoresen om en cellokonsert. Noe senere kom Oslo-Filharmonien med sin bestilling, finansiert av Kulturrådet, Dette er fjerde gang Oslo-Filharmonien uroppfører et verk av Thoresen.

Det nye verket involverer omplasseringer av orkesteret; Oslo-Filharmonien vil nesten ikke være ’til å ‘kjenne igjen’, heter det i en pressemelding.

Om det nye verket skriver komponisten følgende:

Stykket er tenkt som en reise gjennom tre daler – der en dal er å forstå billedlig, nemlig som en sjelstilstand som rommer en hel verden, og der en ikke vet hva som befinner seg over neste blåne.

Første sats representerer den første dalen, og jeg har kalt den “Ricercare”. Her er solisten famlende, desperat og søkende. Første del av andre sats har jeg kalt “Serenata” – altså en kjærlighetssang. Idyllen blir brutt i et dramatisk overgangsparti; messingblåserne melder seg og jager en flyktende solist foran seg. “Fuga”, som opprinnelig betyr flukt, er tittelen på dette partiet. Opp fra det katastrofale utfallet av dette partiet reiser seg gradvis stykkets “Finale”, innledet av en stor solokadens.

Å skrive en cellokonsert reiser en utfordring når det gjelder orkestrering, for celloen – selv i hendene på en ypperlig solist – har ofte problemer med å la seg høre gjennom et moderne symfoniorkester. Jeg har løst dette ved å omrokere på orkesteret: Ni musikere danner et ensemble som akkompagnerer solisten. Antall fioliner er drastisk redusert, og strykerne skjøvet bakover. Blåserne er samlet i to ’kor’, ett på hver siden av scenen. Jeg har kalt dette en symfonisk konsert, og antyder dermed noe om verkets størrelse både i varighet og vektlegging av orkestrale virkemidler. I en symfoni vil det dessuten være utviklingen av musikalske elementer og ideer som motiverer fremdriften, til forskjell fra en ren solokonsert der et dominerende hensyn er å la solisten briljere.


Truls Mørk
Truls Mørk er en av verdens ledende klassiske musikere og ble i 2002 første nordmann til å vinne den prestisjetunge Grammy Award. Et fransk musikkmagasin døpte ham like så godt til “Celloens nye konge.” Han opptrer jevnlig i de største konsertsalene verden over. Siden høstens sesongstart har Mørk gjort en innspilling for Deutsche Gramophon av Brahms’ dobbelkonsert, med fiolinisten Vadim Repin og Leipzig Gewandhausorchester dirigert av Riccardo Chailly. Nå i oktober har han spilt C.P.E. Bachs cellokonserter med Det skotske kammerorkesteret. Disse konsertene skal han senere i november spille inn i Canada.

Lasse Thoresen

Etter studier hos Finn Mortensen ved Norges musikkhøgskole og diplomeksamen i 1972, fattet Lasse Thoresen interesse for sonologi. Det er en vitenskap som analyserer musikkens strukturer ut fra lytterens hørselsinntrykk, som hos Thoresen ofte avspeiler seg i klangrik og positivt lyttervennlig musikk. Den rommer ofte meditative elementer, som kan føre tankene til utenomeuropeiske kulturer. Iblant kan man også finne referanser til nordisk folkemusikk, som for eksempel i “Broderfolkkonserten” for nøkkelharpe og hardingfele og joiken i “Luohti Boadhe”. Mer om Thoresen i denne artikkelen.

Oslo konserthus, torsdag 6. november:

Lasse Thoresen “Reise gjennom tre daler”, symfonisk konsert for cello og orkester / Joseph Haydn Symfoni nr. 103, “Paukevirvelen”
Truls Mørk cello, Jukka-Pekka Saraste dirigent

Det er Oslo-Filharmonien som melder dette.

Publisert:

Del: