Jørgen Larsson er kunstner og musiker, og han er en av få musikere i Norge som har valgt å stå utenfor TONO. Dette fordi han mener forvaltingen har vært altfor rigid. – Dette er grunn god nok for at jeg nå skal melde meg inn. Mangelen på fleksible lisensieringsløsninger har holdt meg igjen hittil, sier Larsson. Musiker Per Martinsen er også veldig positiv til TONOs innstilling: – Det er veldig positivt at byråkratiet følger på. Det er veldig bra gjort av dem, sier Martinsen til Ballade.

Jørgen Larsson (nossral.org)

Av Carl Kristian Johansen

— Dette er veldig positivt, og det har vært etterspurt i flere år. At det går skrittvis er bra, ettersom vi ikke vil kaste de gode sidene ved TONO ut med badevannet.

— Jeg er generelt skeptisk til trenden mot overdreven rettsliggjøring av etiske prinsipper og systemer som gir mange muligheter for advokatføde, spesielt når de utvikles av advokatene selv. Creative Commons (CC) er konstruert for en amerikansk kontekst og det er viktig å videreføre det beste ved vårt eget når mer fleksible lisensieringsavtaler nå implementeres.

— Jeg vil gjerne se at de andre CC-lisensene også arbeides inn i TONO-systemet, men skrittvis, sier Larsson.

Larsson har lenge jobbet nært opptil åndsverklov og opphavsrett, og på vegne av PNEK (Produksjonsnettverk for elektronisk kunst) leverte Larsson en høringsuttalelse til myndighetene da åndsverkloven var oppe til revisjon i 2005. Larsson stod også bak Deledagen i 2003 sammen med Morten Kvamme.

— Dette er grunn god nok for at jeg nå skal melde meg inn i TONO. Mangelen på fleksible lisensieringsløsninger har holdt meg igjen hittil, sier han nå.

— Men jeg er litt usikker på om dette betyr at opphavsmenn for eksempel kan frigi ekstramateriale og sidespor fra deres produksjon, hvis dette er tett knyttet til TONO-forvaltet materiale.

Vurdere medlemskap

Per Martinsen (Mental Overdrive/Love OD Communications) har tidligere operert i gråsonen opphavsrettsmessig ved at han la inn en låt i en remix-kit på Internett.

— For noen år siden la jeg ut med en låt med CC-lisens. Jeg havnet i dialog med TONO, og da var det i strid med deres regelverk siden jeg var TONO-medlem.

Dette kan bli lov innenfor TONO-systemet nå.

Hvordan ser du på reformen som ser ut til å komme?

— Min første reaksjon var at jeg er veldig lei av diskusjonen – den burde bli tatt for fem-seks år siden. Men det er veldig positivt at byråkratiet følger på. Det er veldig bra gjort av dem, sier Martinsen.

— Man må vurdere om man skal være medlem av TONO eller ikke. Organisasjon tar vare på mange interesser for opphavsmenn, samtidig må man vurdere om det er der man tjener penger på musikk.

— I promo-sammenheng har radio har forsvunnet som et alternativ for variert musikk etter min mening. Spredning av låter på blogger og Internett er løsningen for de som ikke lager listepop i dag, sier Martinsen.

Hva ser du på som det viktigste ved at TONO jobber med å ta inn CC-lisensen?

— Det viktigste for meg er at jeg har muligheten til å gi bort musikken min til ikke-kommersiell bruk.

— Dette er endelig et innspill i denne diskusjonen som gjør at folk ikke havner i skyttergraver og skal være for eller mot. Det TONO jobber med nå er veldig bra, sier Martinsen.

Les mer om Creative Commons på TONO-advokat Irina Eidsvold Tøien skal forslaget om CC-lisensen for ikke-kommersiell bruk legges fram for TONOs styre, og målet skal være å få til vedtektsendringen høsten 2007.

Publisert:

Del: