Samtidsmusikkfestivalen Borealis, som i år har gjestmilde overtoner av indiske ragaer, amerikanske 70-tallsraddiser og minimalisme som tema både i bilde, skrift og lyd, går inn i sin siste helg. Bergens Tidendes anmelder meldte om svært stor oppslutning om det han syntes var en noe lang åpningskonsert. Idag står blant annet workshop med festivalkomponist Terry Riley på programmet, samt finsk-indisk psychoraga med POING og Bollywood-foredrag med Bjørn Gabrielsen. Borealis avsluttes søndag med en konsert som har fått navnet “The Shield of Baghdad”, hvor Terry Riley Band og sufidanseren Zuleikha skal spille en rekke nye verk tilegnet krigsofrene i Irak.

Terry Riley, Borealis 2005

Borealis åpnet forrige søndag med boreale filmer som alle tangerte festivaltemaer som beat, eksperimentell harding og minimalisme i alle fasonger. I uken som har gått siden da har det vært ukesymposium i lydinstallasjonskunst på Kunstakademiet i Bergen, en rekke konserter og bursdagsfeiring for festivalkomponist Terry Riley, konsert med Griegakademiets sinfonietta og Beethovens 9. symfoni strukket ut til en varighet på 24 timer.

Jan Erik Vold har vært innom, etter sigende sterkt inspirert av å finne en estetisk kontekst for sine minimalistiske tekster her hjemme. Onsdag 16. mars fremførte et stort orkester, som også bestod av hardingfeler, et av den musikalske minimalismens mest sentrale verk: Terry Rileys ”In C”. Innimeloom har det i borealsk terminologi vært ”ørten mikrokonsertar”, ofte utført av fiolinistene Ole Henrik Moe jr. og Kari Rønnekleiv. Dessuten har Bergen fått høre sitarkonsert med indisk tradisjonsmusikk, fordi Terry Riley har tette bånd til indisk musikk.

Idag vises installasjonene som studentene ved Kunsthøgskolen har laget. Terry Riley holder workshop for komponiststudenter på Griegakademiet og snakker om sin egen musikk. Deretter blir det kontrabassverksted med den kjente bassisten Stefano Scodanibbio. Denne kjente italieneren flytter seg dessuten også søndag til Oslo og Parkteatret.

Senere fredag spiller Oslo-trioen POING, ifølge reklamen blir det islandsk minimalisme, finsk-indisk psychoraga og en nordisk urframføring av Terry Riley.

Forfatteren og kritikeren Bjørn Gabrielsen, som til daglig skriver om politikk og kultur innimellom konkurser og innsidehandel i Dagens Næringsliv, har også en fortid som filmtekniker ved Oslo Bollywoodklubb. Han deler erfaringer fra det indiske kinomørket. I forbindelse med dette dukker det også opp en merkverdig indisk lysbildefilm av Einar Økland og Paal Helge Haugen med musikk av Mendelsohn, sist sett på Moldejazz 1971.

Lørdag skal BIT20 i sving, koblet i annen halvdel av konserten med Vibracathedral Orchestra – et minimalistisk
skrangleorkester fra England.

Årets Borealisfestival avsluttes søndag 20 mars i Logen med en konsert som har fått navnet ”The Shield of Baghdad”. Her presenterer Terry Riley Vigil Band og sufidanseren Zuleikha en rekke nye verk tilegnet krigsofrene i Irak. Og ”ei påminning om kor farleg Bush er, ” ifølge programmet.

Borealis er en samtidsmusikkfestival. Men Nicholas Møllerhaug og hans medsammensvorne har laget en festival som kanskje mest av alt avspeiler Møllerhaugs bakgrunn som skribent og forfatter, hvor musikken kontinuerlig åpner opp mot og sammenstilles med parallelle uttrykk i litteratur, poesi og film. Parallellene som trekkes er både estetiske og historiske, og gjør trolig at Borealis trekker til seg et bredere kulturpublikum enn dem som vanligvis går på konserter, enten det er av den filharmoniske eller elektroniske sorten. Det ser også ut til at Møllerhaug er kommet godt i gang med å etablere samarbeid med andre kulturinstitusjoner i Bergen som Griegakademiet og Kunsthøgskolen.

Bergens Tidendes anmelder Geir Rege noterte seg også den store publikumsoppslutningen, etter å ha overvært en fullsatt åpningskonsert, selv om han hadde en blandet opplevelse av musikken.

Konserten åpnet med to fine prologer. […] Sammenlignet med [jazzgitaristen John McLaughlins indiske band ”Shakti”] manglet Rileys gruppe både samspillet og energien. Musikken gled meditativt av gårde uten at det gnistret til mellom utøverne. Riley er en helt grei pianist og sanger, men ville ikke hevdet seg i en verdensmusikk- eller jazzsammenheng. Gitaristen Gyan Riley ble til tider helt borte i lydbildet,” skrev Rege og valgte overskriften ”Søvndyssende musikalske meditasjoner”. Men Rege mente det var grunn til å tro at festivalen vil ta seg opp i dagene som kom.

Hele BTs anmeldelse av Borealis’ åpningskonsert kan du lese her.

Publisert:

Del: