Random System kaller seg selv for en bred festival for elektronisk og eventyrlysten kunst og musikk. Lørdag 16. april inntar 2005-versjonen Black Box for å leke klubb for en kveld, under navnet Random Cube. Det blir konserter, veggmaleri og DJs, og kuben har blant annet fått tak i Golden Nica-vinneren fra 2000, tyskeren Carsten Nicolai. – Vi er superstolte over å kunne presentere Nicolai, sier Andreas Meland, en av arrangørene bak festivalen.

Biosphere in the mountains (Photo: Dean Chalkley)

Av Hild Borchgrevink

I april 2004 gikk den første Random System Festival av stabelen på Blå, Parkteatret og NOTAM i Oslo. Årets versjon av festivalen foregår på Black Box Teater, har fått klubb-form og byr på konserter, veggmaleri og DJs. I tillegg til musikken lander også en midlertidig platebutikk hos Black Box denne lørdagen. Butikkene Fete Spor og Tiger slår seg sammen med Apartment Records til en stor sjappe for elektronisk musikk.

— Får enere og nuller til å danse

Hovednavnet i lørdagens Random System er tyskeren Carsten Nicolai, aka Alva Noto. Nicolai er en av lydkunstens store aktører. Det er første gang han spiller i Norge.

— Nicolai har spilt og utstilt i anerkjente rom og utstillingssteder som Guggenheim-museet i New York, MOMA i Oxford, NTT Tokyo og på Venezia-biennalen, forteller Meland.

Carsten Nicolai driver labelen “Raster-Noton – Archiv für ton und nichtton”, som spesialiserer seg på minimalistisk og konseptuell elektronika. Med sin CDserie “20 to 2000” vant Raster Noton hovedprisen “Golden Nica” ved Prix Ars Electronica i 2000. Lydkunstneren eksperimenter med fysiske lover og regler. Ved å loope oscillatorer, tone-generatorer og modem-lyder vil han gjøre selve kjernen av elektrisiteten hørbar. Ved hjelp av matematiske utregninger gir han sine komposisjoner presise rytmiske strukturer.

— Nicolai får enere og nuller til å danse. Han ignorerer grensene mellom sjangre og bringer eksperimetalismen et steg nærmere dansegulvet, heter det fra Random Cube.

Biosphere: En av pionerene

Ved siden av Nicolais abstrakte og renskrapede elektrisitet og matematikk har Random System plassert en klanglig kontrast – Geir Jenssen alias Biosphere. Biosphere er en av de store pionerene innen norsk elektronisk musikk. Han startet som medlem i Bel Canto, men hoppet senere av for å konsentrere seg om sin egen musikk. Sitt internasjonale og komersielle gjennombrudd fikk han da musikken ble brukt i en reklame for Levi’s. Han har samarbeidet med Deathprod, Pete Namlock og Higher Inteligence Agency. I de senere år har han sluppet plater på Engelske TOUCH, remikset Arne Nordheim og Claude Debussy og laget musikk til den norske thrilleren Insomnia – alt med en musikk som er poetisk og organisk og av mange har fått merkelappen “arktisk”.

Ryfylke: En elektrisk storm

I tillegg har festivalen også funnet plass til duoen Ryfylke. Ryfylke er Stian Skagen og Sten Ove Toft. Deres kritikerroste debutplate “Boknafjord” inneholder pulserende lydlandskaper, konstruerte jordskjelv og digitale malstrømmer. De klanglige kontrastene springer ut av duoens svært forskjellige arbeidsmetoder. Skagen arbeider med digital feedback, numeriske konverteringer av datafiler og feilsignal. Dette lydmaterialet bryter han ned til atmosfæriske gnistringer og sprakende harmonier. Toft arbeider med field-recordings av objekter, disse lydene blir slengt gjennom digitale prosesser, for så å bli satt sammen til nye landskap av pulserende støydroner. Når disse to ytterpunktene møtes, ligger alt til rette for en ny opplevelse for lyd i rom.

Black Box Teaters lille scene blir til Random Cube lørdag 16. april, kl. 20.00. Billetter koster 150 kroner, og det er bare 120 av dem, så det er førstemann til mølla som får tysk elektrisitet og norsk natur i svart boks på Rodeløkka.  Random Cube arrangeres i sammarbeid med Black Box Teater og Goethe Instituttet i Oslo, og er støttet av Norsk kulturråd.

Publisert:

Del: