I anledning Andrew Littons overtagelse av dirigentpinnen i Bergens Filharmoniske Orkester har komponist Glenn Erik Haugland skrevet stykket “Springflo”. Den nye sjefsdirigenten vil fremføre verket torsdag 16. og fredag 17. oktober kl. 19.30 i Grieghallen og før urfremføringen på torsdag vil Haugland selv introdusere verket i Grieghallens foyer. – Springflo er ikke som man kanskje rent umiddelbart skulle tro, naturinspirert symfonisk poesi, men snarere et fenomen som for meg vekker minner fra ungdomstiden på Vestlandet, uttaler komponisten om verket.

Andrew Litton dirigerer (foto: Yale.edu)

Av Kyrre Tromm Lindvig

Amerikanske Andrew Litton tiltrer som sjefsdirigent for Harmonien, som Bergen Filharmoniske Orkester også kalles, med et tydelig signal om at han vil holde sitt løfte om at ny norsk musikk vil være en viktig del av hans reportoar.

Glenn Erik Haugland poengterer at selv om verket er inspirert av et naturfenomen han husker fra sin ungdomstid men at det ikke ligger noen romantiserende eskapisme tilbake til svundne tider bak verket.

— Når jeg hører på musikk som jeg har skrevet, har jeg ofte vanskelig for å skjønne hvordan og hva som gjorde at jeg klarte å skrive så underlig musikk, så svingende god musikk eller så bort i natten uforståelig. Tilstander kommer og går, og kanskje nettopp det å ha evnen til å glemme, slippe taket og å hoppe inn i et nytt modus, er en evne som jeg skal være glad for å ha, forteller han.

Han har også tanker omkring at det ofte i komposisjonssammenheng kan fungere godt å ikke bli for bevisst på hva man faktisk gjør.

— Sammenhenger oppstår der man minst aner det, og ofte opplever jeg at de musikalske øyeblikkene som fungerer best, har blitt til uten bevissthetens kvelende kontroll. Ingen kjenner egentlig helt ut sin egen kapasitet for som regel fokuserer vi på våre begrensinger, forklarer Haugland.

Men er “Springflo” et verk som på godt og vondt kan innlemmes i en norsk naturbejaende tradisjon?

— Ja, jeg ville komponere et verk for Harmonien, som på en eller annen måte hadde med Vestlandet å gjøre. Nei, jeg ville ikke bli mimrete, sentimental, naturmystisk eller på noen måte hylle den oppsiktsvekkende naturen i denne delen av Norge, sier han.

— Jeg husker faktisk ikke hva det var som gjorde at jeg fant fenomenet springflo så fascinerende, selv om jeg visste hvor ødeleggende alt vannet som sev inn i naustet kunne være. Ikke er jeg heller så interessert i å bli 13 år igjen og finne ut hva jeg tenkte der og da. Men det føltes godt å skrive et verk med et slikt minne som bakteppe,
selv om Springflo er mer enn en følelse, avslutter Haugland.

Liv Hege Tveit fra Bergen Filharmoniske Orkester fremhever spesielt stykkets egenart.

– Det er mye rytmisk spenst i stykket, og Glenn Erik Haugland har også tidligere vist evne til å kombinere et aktuelt klangbilde det store orkesterapparatet, for eksempel i kritikerroste “Timecarving” som ble uroppført av Oslofilharmonien i 2000, sier hun.

I tillegg byr Littons åpningskonsert også på solisten Stephen Hough, som skal spille Sergej Rakhmaninovs klavérkonsert nr.1. Denne skrev Rakhmaninov da han var 18-årig musikkstudent i 1892, og som han omarbeidet grundig i 1917, uten at det mistet sitt friske preg. Innspillinger av Hough ble i 1996 og 2002 kåret som Record of the Year av tidsskriftet Gramophone. Konserten avsluttes med den midtre av Tsjaikovskijs tre selvbiografiske symfonier, symfoni nummer 5, hvor et skjebnemotiv preger det symfoniske forløp i alle satsene.

Andrew Litton vil også lede Bergen Filharmoniske Orkester på to utenlandsturnéer. I november gir han og orkesteret seks konserter i Spania, nærmere bestemt i Murcia, Valencia, Madrid (to konserter), Oviedo og San Sebastian; mens i februar går ferden til Paris og festivalen for samtidsmusikk, “Presence 2004”.

For de som ikke skulle befinne seg i Vestlandets hovedstad på det tidspunktet for Littons tiltredelseskonsert kan vi opplyse om at NRK-P2 sender “Springflo” direkte på radio kl. 19:30.

Publisert:

Del: