Quartfestivalsjef Toffen Gunnufsen skal tildeles Kristiansand kommunes kulturpris for 2002. Utmerkelsen får han fordi han skapte festivalen som i dag er en av Europas fremste populærmusikkfestivaler. Han ser på prisen som en tillitserklæring og anerkjennelse for hele Quart: – Jeg er selvsagt glad på vegne av festivalen og alle de som har stått på i mange år for å få til gjennomføringen og oppbyggingen av festivalen. Det har ikke alltid vært like lett.

Toffen (Tegning: Ronny Haugeland)

Quartgeneral og bookingsjef Toffen Gunnufsen hedres med Kristiansand kommunes kulturpris for 2002.

— Det er “skøy” å få en slik anerkjennelse fra hjemkommunen. Jeg hadde nok forventet at Quart festivalen som helhet skulle få en slik pris før eller senere, men ikke at jeg personlig skulle få noe slikt. Festivalen ble jo tildelt Vest Agder fylkes kulturpris for ett par år siden. kommenterer Toffen Gunnulfsen overfor Ballade.

Festivalen ble første gang arrangert i 1992 med artister som Spiritualized, Boo Radleys og Slowdive på plakaten. Raskt opparbeidet festivalen seg et renomme for sin oppegående musikalske profil. En rekke fremtidige stjerne navn spilte sine første norske spillejobber på Quart. Festivalen var blant annet tidlige med å introdusere moderne elektronisk musikk for de store norske publikumsmassene. techno, elektronika, ambient, drum`n`bass/jungle ble tidlig inkludert i programmet. Samtidig har Toffen & co alltid også vist evne til å gripe tak i noen av de mest spennende artistene innenfor pop. rock, metall og house. Underworld, Aphex Twin, Queens of the Stoneage, Nick Cave, Einstûrzende Neubauten, Godflesh, Morphine, Blur, Elastica, Ganja Kru, Kevin Saundersen, Pulp, Goldie, Ministry, The Strokes, Goldfrapp, The Orb, Stereolab, The Magnetic Fields, Grandaddy, Mercury Rev, Lambchop, P J Harvey, Orbital er bare noen av de mange artistene som har gjestet byen.

I år selges det rundt 75 000 billetter til festivalen. Toffen Gunnufsen har vært sentral i arbeidet med festivalen fra den spede begynnelsen med Quadradurmusivalen med vekt på lokale artister i årene i 1991. De første årene som konsulent ved kulturkontoret i kommunen. Dette arrangementet ble holdt i forbindelse med feiringen av 350-års jubileét til Kristiansand.

Kulturprisen deles ut på festivalens første dag, tirsdag 2. juli. Prisen motiveres ved at Toffen Gunnulfsen “har en usvikelig teft for hva som vil bli stort i musikkverdenen, og at det var hans programmering som gjorde at musikk-kritikerne tidlig la merke til denne nykommeren i festival-landskapet.”

Han ser på prisen som en tillitserklæring og anerkjennelse for Quart.

— Jeg er selvsagt glad på vegne av festivalen og alle de som har stått på i mange år for å få til gjennomføringen og oppbyggingen av festivalen. Det har ikke alltid vært like lett.

–Det har vært en del diskusjoner rundt festivalen opp i gjennom årene. Slik vil det alltid være når man starter og arrangerer festivaler i små miljøer som Kristiansand unektelig er. Det vekker allltid diskusjon når ungdom er involvert. Det å få en slik pris kan ha en ironisk snert. Festivalen kan bli stueren. samtidig er det flott for de som har stått på og slitt for å få dette til. Det viktigste er likevel alltid bookingen og hva du presenterer. Det er viktig å beholde fokusen her, kommenterer Gunnulfsen vel vitende om at han må stå på for å lykkes med å holde det høye nivået som festivalen har opparbeidet seg og besitter også i 2002.

Også det lokale næringslivet har etterhvert begynt å se verdien av festivalen.

— Næringslivet har våknet litt mer og tar festivalen mer på alvor enn før, selvom vi nok merker at de lett tar ting for gitt, og kan være vanskelige å få med på ting. Nå har de nå ihvertfall kjøpt billetter. De kunne nok utnytte tilstrømningen av mennesker til byen mer. I andre byer er det gjerne slik at man har gode tilbud under slike festivaler, og når man har mye tilreisende. i Kristiansand har det nesten vært motsatt, slik at man skrur opp prisene. Mcdonalds setter gjerne opp prisen i forbindelse med festivalen. dette er ting som vi forsøker å gjøre noe med.

Toffen og resten av årets festivalarbeidere er nå godt i gang med tilretteleggingen av tilstelningen som skal finne sted i den lille sørlandsbyen den første uken i juli.

— Det går fint med forberedelsene til årets festival. Folk ringer på harde livet akkurat nå. det har gått greit hittil. Vi har ikke hatt noen store ting å forholde oss til foreløpig. Likevel er det slik at folk gjerne ønsker seg litt annet av lyd og lys enn det som vi har. Det er slik som vi må regne med. Ellers sliter vi jo litt med fulle hoteller og slikt.

Bookingsjefen ser at han har måttet jobbe hardere med å få på plass gode navn til årets festival enn tidligere.

— I år har vi merket at det har vært vanskelig å få tak i amerikanske artister.Vi har opplevd at det har vært vanskelig på grunn av hendelsene 11.september i fjor. En god del artister velger fremdeles å holde seg hjemme, eller er opptatt med andre turneer samtidig. Det kan også være at det har vært mer press på artistene om å spille i USA på grunn av denne perioden med lavere eller ingen aktivitet i etterkant av fjorårets flybombing. Særlig har det vært slik for visse genre – som soul og slikt som er stort der borte.

Likevel har Quart et spenstig og oppegående program som kombinerer fremtidens norske og utenlandske favoritter med veletablerte og populære artister fra inn- og utland. Ingen skal komme her å si at verken Quart eller Øyafestivalen er mer trendhysterisk eller kommersiell enn den andre. Begge har de booket spennende navn fra samtidens musikkscene. Quart er bare litt større og har i tillegg bevart sin grunnide om gode klubbkonserter ved siden av og parallelt med utendørskonsertene.

— Vi er allerede nesten utsolgt. Jeg har ikke sjekket tallene i det siste. Vi har kanskje noen få hundre billetter igjen til torsdagen og lørdagen, men er vel i praksis utsolgt.

I år får vi gjenforeningen til Turbonegro, The White Stripes, Les Savy Fav, And You Will Know Us By The Trail of Dead, Rival Schools, T.O.K, Mum, Anti Pop Consortium, Belle and Sebastian, Gold Chains, Cannibal Ox & Aesop Rock, The (International) Noise Conspiracy, Bobby Conn, Princess Superstar, Mr. Scruff, Cornershop, The Icarus Line, David Bowie og Gotan Project med flere.

Spennende norske navn som Jr. Ewing, Team Spirit, Ralph Myerz and The Jack Herren Band, Cato Salsa Experience, Camaroes, Amulet, We, Noxagt, Kåre Joao og Surferosa tar plass side om side med etablerte norske navn som Morten Abel, Kaizers Orchestra, Gatas Parlament og Satyricon. Flying Crap gjør comeback. Kort sagt bekrefter Quart sin status som en festival musikkinteresserte nordmenn “ikke kan” gå glipp av.

Festivalen har også prøvd å introdusere publikum til genre utenom populærmusikken. I år arrangeres det igjen kirkekonsert. denne gangen med Knut Reiersrud (gitar), Paolo Vinaccia (perkusjon), Jan Bang (sampling), Arve Henriksen (trompet) og Bodil Røinaas (vokal) i Kristiansand Domkirke.Konserten vil basere seg på kjente operaarier og klassiske perler, samt noen folketoner og salmer. Musikken spenner fra tidlig barokkmusikk av komponister som Purcell og Handel, via arier fra operaèr av Puccini, Verdi, Mozart og Bellini, til nyere musikk av Gerswin og Britten.

Festivalsjefen gledes over den positive utviklingen i norsk musikk om dagen.

— Norske band står ikke lenger noe tilbake for utenlandske artister. Jeg vil si som jeg sa til en agent: Jeg driter i hvor artistene kommer fra det eneste som teller er musikken. Vi legger opp til å ha en 50-50 fordeling mellom norske og utenlandske artister på Quart. Det er ikke alltid vi lykkes med det. Det avhenger av hvor mange bra artister vi får tak i, men det er et klart bedre nivå på norsk musikk i dag. Nå er det bare opp til festivalene og utnytte dette. Vi har etterhvert også fått et flott og variert festivaltilbud i Norge hvor visse festivaler tegner seg som spesielt lovende. Jeg tenker da på festivaler som Ole Blues Festivalen i Bergen og Øyafestivalen i Oslo.

— Det økte nivået på norsk musikk er vel et resultat av økt fokus på norsk musikk. En utvikling som har pågått over tid, og som blant annet skyldes Øyafestivalens fokusering på norsk musikk. Men som samtidig skyldes økt pressedekning over tid.

Publisert:

Del: