Quart Festivalen fremstiller Øyafestivalen som neo-nazister Quart-festivalen gikk i helgen til et heller sjikanøst angrep på konkurrenten Øyafestivalen. Det er på festivalens hjemmeside at de la ut en svært kritisk tegneserie, der Øyafestivalen fremstilles som neo-nazister som på godt norsk blir rævpult av Levi’s. – Såpass takhøyde må det være i musikklivet, mener Quarts pressesjef Pål Hetland, som legger til: – Det er jo ikke så sjelden at kulturarrangementer må lefle litt med anus. Om Hennes & Mauritz hadde fått lov til å booke en av scenene våre her nede på Quart, tenker jeg vi hadde fått høre det.

Quomiks: Øya

— Det eneste jeg vet er at det blir fjernet, og at de er flaue for å ha gjort det. Mer vil jeg ikke kommentere, sier en heller ordknapp pressesjef for Øyafestivalen, Christian B. Østlie, til Ballade. – Vi synes det bør være såpass takhøyde i norsk musikkliv at folk bør tåle slikt, svarer Quart-festivalens pressesjef Pål Hetland.

Den omstridte serien, som er ført i pennen av Ronny Haugeland for Quart Festivalen, er nå trukket tilbake fra Quarts hjemmesider. Tilbake står nå kun avslutningsruten der representanten for Levi’s tar Øya-kommandanten i anus, mens publikum prøver som best de kan å verne seg mot hagl og uværsbyger.

— Det var et valg vi gjorde etter at festivalsjef Toffen Gunnulfsen hadde fått ikke bare en, men hele seksten telefoner fra Øyafestivalen i løpet av helgen, der de spurte om vi ikke kunne trekke tilbake stripen. Det er jo ikke noe vi er nødt til, men vi valgte likevel å gjøre det. Bakgrunnen var at ledelsen i Øyafestivalen ble innmari lei seg, og det var ikke vår mening å såre dem.

Quart Festivalen er noe av en rebell blant norske festivaler, og har også tidligere ertet på seg sentrale aktører i norsk musikkliv. Da debatten om Spellemannsprisen raste som verst, og IFPI-nestor Sæmund Fiskvik skulle ha forsøkt å få Asbjørn Slettemark fjernet fra sin stiling som redaktør i FAROJournalen, slo Quart til med meget sterke angrep rundt Spellemannsgeneralen, både med manipulerte djevel-bilder og en serie obskøne anagrammer på Fiskviks navn. Fiskvik mente den gang at Quart la seg på et russenivå, og valgte å se på angrepene som uten injurierende kraft.

— På samme måte som Sven Ove Høiby i forhold til Torsdagsklubben, er det enkelte her som opptrer med en selvhøytidelighet som i seg selv nærmer seg karikaturen, sier Hetland om at Øya nå føler seg tråkket på tærne. – Om folk har så store integritetsproblemer, får det heller være. Dette var som sagt ikke ondsinnet ment.

Hva var da Quart-festivalens tanke og ide for dette oppslaget, der Ø’en i Øyafestivalen bl.a. er gjort om til et solkors?

–Jeg var innom Øyafestivalens hjemmesider. Der stod ordet norske band nevnt hele 37 ganger. Dette med “norsk musikk for nordmenn” minner jo en del om fascisme, som igjen viser til nazismen. Med karikaturtegninger er det slik at man gjerne understreker og overdriver poengene. Det synes jeg at vi klarte på en bra måte. Samtidig fikk vi med oss Levi’s-markedssjef Morten Isachsens innlegg i panel-debatten på Norsk Rockforbunds årsmøte på Betong, og Kai Lofthus’ artikkel på Ballade, der det kunne virke som Øya-festivalen strakk seg litt vel langt for å sikre seg sponsing. Det er jo ikke så sjelden at kulturarrangementer må lefle litt med anus, og “haje” fra markedskreftene.

Men Quart Festivalen er vel ikke akkurat sponsorfrie selv?

— Nei, vi jobber jo også med sponsorer. Forskjellen er bare måten ting blir gjort på, og måten Levi’s slipper til på Øya på. Det hadde ikke blitt slått så lite opp i norske medier om Hennes & Mauritz hadde fått lov til å booke en av scenene våre her nede på Quart. Det var det vi prøvde å illustrere. Jeg regner med at Øya Festivalen godt vet hva de gjør, og kanskje er litte grann flaue over det også, og derfor går i forsvarsposisjon. Samtidig synes jeg at Øya er en kjempekul greie, men de burde kanskje kunne vise litt større selvironi. Vi på Quart har måttet bite i oss mye i dritt gjennom årene, uten at vi har latt det gå innover oss.

“Qomiks” tegnes av Ronny Haugeland, som er kjent fra publikasjoner som Pondus og Smult, samt tegneseriene for Duplex-bandet LYD. I fjor var han fast tegner for Fædrelandsvennens Quart-bilag, der Quarts pressesjef Pål Hetland ble kontinuerlig fremstilt som en skrikende breiflabb, mens festivalsjef Toffen stappet i seg grisehoder.

— Det ville vært optimalt idiotisk om Øya Festivalen nå skulle vurdere å saksøke oss, eller noe slikt. Såpass takhøyde må det være. Dette handler tross alt bare om rock’n’roll. Det er ikke noe mer enn det.

Den aller første stripen i årets Qomiks-serie viste for øvrig Toffen i ferd med å banke opp Puls-redaktør Arild Rønsen, etter at sistnevnte mente å kunne bevise at David Bowie var blitt narret til Quart Festivalen.

Quarts egen kommentar til at de valgte å trekke Hauglands tegneserie, ble for øvrig fjernet i løpet av mandag ettermiddag. Om du vil lese mer om Haugeland og hans spisse pinn, finner du hjemmesiden hans her.

Publisert:

Del: