Rockfestivalen Pulpit i Stavanger, som gikk av stabelen i august, gikk med et kraftig underskudd og har ikke betalt honorar til alle artistene. Dette har først og fremst rammet lokale band som Noxagt og The Chairs. Anders Hana i Noxagt mener at Pulpit har vært for lite eksklusiv. Mange av artistene på Pulpit hadde spilt i byen tidligere i vår, eller kommer til å spille i Stavanger før november er omme. Dette mener Hana er en av årsakene til dårlig publikumsoppslutning og dermed dårlig økonomi. – Hvis ikke dette beviser at det er en sammenheng mellom underskudd og program så vet ikke jeg, sier Hana til Ballade.

Anders Hana - All Ears 2005

Av Carl Kristian Johansen

Som en slags repetisjon på problemene rundt Vossa Jazz står nå musikere som gjorde konserter på Pulpit-festivalen i Stavanger igjen uten honorar etter at festivalen har pådratt seg økonomiske problemer.

Anders Hana drev jazzklubben Sting i tre år før han flyttet til Oslo, og er en av musikerne som ikke har fått betaling etter sin opptreden på Pulpit med bandet Noxagt. Hana forteller at det ikke forelå en kontrakt før etter festivalen.

— Vi maste om kontrakt, men vi spilte for venner og kjente og regnet med at det ikke ville medføre noe problem.

Kritikk av programprofil
Men Hana har også et annet fokus. Før festivalen gikk forfatter og musiker Tore Renberg ut i Rogalands Avis og kritiserte Pulpit for å være profilløs og lite spennende. I Stavanger Aftenblad har Hana også kritisert programprofilen til Pulpit, som han mener henger nøye sammen med Pulpits økonomiske problemer.

— Det er helt klart en sammenheng mellom programmet og underskuddet. Flere av artistene som spilte på Pulpit har allerede spilt i Stavanger, på Folken eller Checkpoint i vår, eller kommer til å spille på disse stedene i løpet høsten.

— Folk vil ikke se de samme artistene så mange ganger i løpet av ett år. Hovedpoenget nå har blitt at det er feil av meg å kritisere programmet, men jeg mener de økonomiske problemene går som hånd i hanske med programprofilen, sier Hana til Ballade.

Han ramser opp eksempler.

— Serena Maneesh, Elvira Nikolaisen og DumDum Boys spilte i Stavanger før festivalen, og rett før festivalen gjorde Thomas Dybdahl en gratiskonsert i Sandnes, ti minutter utenfor Stavanger.

— Etter festivalen spilte Nikolaisen gratis på Oljemessen i byen, førstkommende lørdag spiller Thomas Dybdahl gratis i Stavanger, og det er flere Pulpit-artister som kommer tilbake til Folken og Checkpoint inne utgangen av november. Det gjelder Satyricon, Thomas Dybdahl, Jim Stärk, Brut Boogaloo, Johnossi og Danko Jones, sier Hana.

— Hva er vitsen med en festival som Pulpit når man har denne informasjonen?, spør Hana, og fortsetter:

— Hvis ikke dette beviser at det er en sammenheng mellom underskudd og program så vet ikke jeg.

Bygge opp over tid
Hana mener at Pulpit burde gjort som andre festivaler, nemlig starte i det små og bygge seg opp over tid.

— Det er andre festivaler i Stavanger som prøver å bygge opp noe fra bunn.

Han refererer til Stavanger Punkrockfestival, Numusic og Sentrum Rockfestival.

— Disse jobber for å presentere ny musikk, og vise folk musikk de ellers ikke ville få oppleve i Stavanger. Ikke bare en gjentagelse av programmet resten av året.

— Det er rart at de ikke selv ser at det samsvar mellom underskudd og program, sier Hana, som snart skal på turnè med Noxagt og er avhengige av få pengene fra Pulpit med på veien.

Booking, profil
John Ingvar Skåtøy booker bandene til Pulpit sammen med Tom Brekke. Skåtøy og Brekke sitter også på bookingansvar på henholdsvis Folken og Checkpoint Charlie i Stavanger.

Skåtøy, hva er din kommentar til Hanas kritikk av profilen til Pulpit?

— Det er delvis sant og delvis usant. Det er ikke til å unngå at artister på en festival i løpet av et år eller to blir presentert flere ganger i samme by.

Mener du at det er noen sammenheng mellom underskuddet til Pulpit og at mange av de samme artistene har spilt eller kommer til å spille, noen til og med gratis, i Stavanger dette året?

— Det er ikke en sammenheng her, sier Skåtøy.

Hva mener Pulpit selv er årsaken til underskuddet på årets festival?

— Årsaken er at vi var altfor seine med programmet, det kom ut i juni. Der ligger 90% av forklaringen. I tillegg burde vi kanskje ventet et år med å utvide til tre dager, og så budsjetterte vi med 500 i dørsalg pr. dag, etter erfaringene fra i fjor. Det kom 250-300, sier Skåtøy.

For dyre?
Artister som for eksempel Morten Abel, Thomas Dybdahl og DumDum Boys er dyre artister, ble de for dyre for Pulpit?

— De koster, men de trekker folk også. Det at vi utelukkende presenterte kjente band er feil. Vi hadde ukjente band for publikum i Stavanger som Noxagt, Serena Maneesh og Sahg. Jeg vil ikke kalle åpningsdagen med Noxagt og Sahg for tradisjonell.

— DumDum Boys spiller jo på Øyafestivalen også. Man må stikker fingeren i jorda, jeg synes ikke det er unaturlig at DumDum Boys spiller på Stavangers største rockfestival

Nå skylder festivalen penger til artister og øvrige samarbeidspartnere, hvordan jobber dere for å løse dette?

— Vi er i dialog med lyd og lysleverandører, hotell, og andre partnere, og vi er i ferd med å lande en løsning som gjør at vi kan utbetale honorarer og det vi har utestående forøvrig.

Betyr det artistene som ikke har fått betalt kommer til å få det?

— Ja, selvfølgelig. Men jeg kan ikke love når, sier Skåtøy.

— Jeg booker på Folken til vanlig, og vil påpeke at vi er kanonavhengig av at artister som spilte på Pulpit får honorarene. Det er ingenting jeg vil mer enn å få gjort opp, sier Skåtøy.

Publisert:

Del: