Risør Kammermusikkfest har lykkes i nå ut til en større publikumsgruppe med årets festival, mener festivalsjef Turid Birkeland.

Risør - oversiktsbilde (Foto: Rolf M. Aagaard)

Av Carl Kristian Johansen

— I år har vi nådd nye publikumsgrupper uten å ha en strategi for det. Vi har fått lønn for strevet uten å streve for mye, sier Turid Birkeland til Ballade.

Ett bevis på finner Birkeland i oppmøte på Stangholmen fyr der om lag 2000 mennesker hadde møtt opp for å oppleve musikken til blant annet Leif Ove Andsnes, Tine Thing Helseth, Lars Anders Tomter, Oslo Strykekvartett og festivalkomponist Rolf Wallin.

— Det bor 3000 mennesker i Risør, at 2000 mennesker var på den konserten vitner om at store deler av byens befolkning var til stede. De siste årene har vi jobbet mye med å opprettholde det kunstneriske nivået og samtidig nå ut til et bredere publikum. Vi ser etter hvert at arbeidet vi har lagt ned gjør at folk tør å komme uten at de er vel bevandret verken i sjangre eller i konsertlokalene, sier Birkeland.

Kammermusikkfesten har enda ikke gjort opp regnskap for årets festival. Birkeland mener at oppmøtet, samt flere konserter enn tidligere, tyder på at festen overgår tidligere salg på 7000 til 8000 billetter.

— Med unntak av to formiddagskonserter har det vært smekkfullt på alle konsertene, sier festivalsjefen.

Risør kammermusikkfest hadde i år revolusjon som tematisk overbygning. Venstreradikaler Aslak Sira Myhre innledet årets festival, slik han gjorde på improvisasjonsfestivalen all Ears i 2004. Gjennom å sette opp verk av Beethoven, Sjostakovitsj, Schønberg og Schumann ville kammermusikkfesten presentere ”Musikk som suggerer massene. Musikk som beruser folket. Musikk som bryter tradisjon – og viser vei til ny erkjennelse hos det enkelte mennesket.”

— Revolusjon var en arbeidstittel og det var vel en del ulike vurderinger av hvorvidt vi presenterte revolusjonær musikk eller ikke. Men også våre kritikere vil være enige i at disse komponistene representerer en form for fornyelse i sin tid. Det var morsomt med Aslak som satt den historiske betydningen av begrepet inn i vår sammenheng, sier Birkeland.

Leif Ove Andsnes og Lars Anders Tomter er kunstnerisk ansvarlig i Risør, og det i seg selv er et kvalitetsstempel, mener Birkeland. Rolf Wallin var årets festivalkomponist, og fikk flere verk presentert på festivalen. Inkludert var bestillingsverk for bratsj og strykeorkester.

— Jeg opplever at folk var lydhøre, selv om det ikke betyr at alle verkene gikk rett i innertieren. Andre ganger går det hjem andre ganger ikke. Men det var interessante og utfordrende opplevelser, og at publikum lyttet, var det ingen tvil om. Jeg vil takke dem for nettopp det.

— Det er morsomt måten Andsnes og Tomter setter samme programmet på. Her blir samtidskomponister satt opp mot gamle klassikere, og man får stilt kvaliteten opp mot hverandre. Det kan være utfordrende for den festivalkomponisten vi måtte ha, og ikke minst for publikum, sier en fornøyd Birkeland, som mener årets kammermusikkfest i Risør var svært vellykket.

Publisert:

Del: