Jørn Simen Øverli er av mange regnet som den mest spennende fortolker av Alf Prøysens viser i Norge. Nå er sangeren tilbake med en ny Prøysen-konsert, der han har funnet frem viser som ikke er publisert eller gitt ut på plate. Med seg har han Helge Lien (piano) og Rolf Erik Nystrøm (saxofon), som også sto bak musikken til NRKs kritikerroste Prøysen-serie i romjula.

Alf Prøysen med gitar

Av Arvid Skancke-Knutsen

Jørn Simen skapte en hel del furore, både blant journalister og Prøysen-venner, med sine Prøysen-tolkninger i 1992. Plata satte i gang en omfattende visedebatt både i hovedstadavisene og i lokalpressen i Hedmark. Den fikk toppscore og ble rost opp i skyene (“Endelig en ny Prøysen-vri”), og den ble fradømt all ære og truet med rettsak og forbud (“Dette er et makkverk”, “La oss ha Prøysen for oss sjøl”).

På Øverlis egen hjemmeside kan vi lese at en rekke kulturkjendiser utalte seg på en ufordelaktig måte om plata i et midtsideopplag i L ørdagsdagbladet – “uten nødvendigvis å ha hørt den, bare fått den beskrevet fra en person og en journalist”. Dette skal ha hatt en negativ effekt på både salget og sangerens rykte – og senere skal flere av de samme kjendisene ha bedt om unnskyldning, uten at dét kom på trykk. Men det hender jo at kontroversiell kunstetter hvert blir tatt inn i varmen. Slik gikk det også med Prøysentolkningene – der Øverli bl.a. hadde som mål å befri visesangeren og dikteren Prøysen fra den norske “kosen” .

Mange av Prøysens venner hevder i dag at Øverli er en av de fremste formidlere og bærere av Prøysens ånd, mye nettopp takket være utgivelsen fra 1992. Både NRK og Prøysenhuset bruker Jørn Simen som konsulent i forskjellige spørsmål i dag.

I 1992 fikk Øverli også tilgang til NRKs arkiver, og fant en mengde opptak fra NRK radio med Alf Prøysen som ingen hadde hørt på lenge. Det resulterte i en serie radioprogrammer og en boks med fem CDer som kom ut på Kirkelig Kulturverksted/NRK i 1993 under navnet “Original Prøysen”. Her synger Prøysen de fleste kjente visene sine og mange ukjente. Flere ble “nyoppdaget” gjennom arbeidet med denne boksen, og er også blitt publisert i bøker for første gang i senere utgaver av Prøysens viser.

Gjennom dette arbeidet har Øverli i alt funnet mer enn 100 upubliserte Prøysenviser. Sammen med skuespiller Ane Hoel lagde han også sin egen teaterversjon i 1995 av “Trost i Taklampa”, Alf Prøysens eneste roman – som også var Norges mest solgte fra 1950 til 1987.

Hoel og Øverli var på turné med stykket sitt i Hedmark Teaters regi, og forestillingen gikk også flere kvelder på Det Norske Teatret i Oslo. I stykket legges det vekt på at Prøysens hovedtema – her som i hans andre verker – er “mobbing, fornedrelse og ensomhet, og ikke flukten fra landsbygda, slik det hittil hadde vært vedtatt”.

Nå er Øverli altså tilbake med en ny Prøysen-konsert. Han har funnet frem viser som ikke er publisert eller gitt ut på plate, og som har vært tatt ut av Prøysenproduksjoner på 50-60 tallet, antakelig fordi de ble oppfattet som for kontroversielle. Det blir også publiserte viser – sanger som i følge Øverli ufortjent har kommet litt i bakgrunnen. På mystisk vis har også Alf Prøysen sjøl sneket seg med, og hele konserten er formet som en samtale mellom ham og Øverli.

Hamar Arbeiderblad var i hvert fall svært fornøyd med oppsetningen som i kveld klokken 19.30 spilles på Operacafeen på Grønland i Oslo, vis a vis Oslo Politihus:

“Dette er uten tvil den mest spennende Prøysenforestillingen jeg har vært på. Rå og styggvakker visejazz. Helge Liens eminente pianospill og Rolf Erik Nystrøms magiske saksofon gir Prøysenvisene en helt ny dimensjon. Det kribler litt ekstra i årene når visene vi kjente som snille og pene blir rufset til”, het i HAs anmeldelse av forestillingen.

Også anmelderen i Nationen lot seg begeistre, og skrev bl.a.: “Jeg hadde en fordomsfull frykt for en sær Prøysen-kveld. Øverli krydrer det nye og fremmede med klassikere der publikum synger med, mye humor og innsiktsfulle betraktninger …..Prøysen-puristene bør takke og bukke fortyper som Øverli.”

Alle visene sies å være av solid Prøysenkvalitet, og har melodier av Bjarne Amdahl, Finn Ludt, Maj Sønstevold, Ulf Peder Olrog, Johan Øian og andre. Med seg har Øverli ikke bare optak av Prøysen selv, men også de høyst levende musikerne Helge Lien (piano) og Rolf-Erik Nystrøm (saxofon). Lien og Nystrøm sto som HERO også bak musikken til den meget severdige TV-serien om Alf Prøysen som gikk på NRK i romjula,som ble gitt ut på CD under navnet “Prøysen – musikken fra dokumentaren” (Jazzavdelingen/NRK).

— Det ligger en uro i mye av Prøysens diktning som er akkurat så kamuflert at man må anstrenge seg litt for å føle den, uttalte duoen i forkant av plateslippet. – Det er med stor respekt vi gir ut denne musikken i Prøysens ånd.

Også sangene fra forestillingen “Prøysenvisene som forsvant” skal komme på CD i nær fremtid.

Interesserte kan ellers se Jørn Simens Øverlis hjemmeside, www.casanostra.no, for mer informasjon, samt høre opptak fra en konsert.

Publisert:

Del: